پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

روش های 10 گانه را برای ترک انجام دادم نتیجه نداشته چه کنم

پاسخ:
اگر كسي تصور كند كه با به كارگيري راهكارهاي مختلفي كه براي ترك خودارضايي و رهايي از آن وجود دارد، مي‌تواند يك شبه از اين پديده شوم فاصله بگيرد و آن را به طور كامل كنار بگذارد به طور حتم، در خيالي باطل سير مي‌كند. البته اين مسئله به خودي خود محال نيست و بوده اند انسان هايي كه با اراده قوي توانسته اند تصميم جدي بگيرند و آن را به يك باره كنار بگذارند. اما مشكل اين جاست كه غالب مبتلايان به خودارضايي مثل معتادان به مواد مخدر از اراده و پشتكار آن چنان قويي برخوردار نيستند از اين روي، نمي توانند يك شبه از اين پديده شوم فاصله بگيرند و آن را به طور كامل كنار بگذارند. همين كه فرد مبتلا به خودارضايي بتواند با به كارگيري راهكارهاي مختلفي كه براي ترك خودارضايي و رهايي از آن وجود دارد، به تدريج از شدت ابتلا به آن بكاهد و به دفعات كمتر و با فواصل زماني بيشتري اين كار را انجام دهد، مسير خود را براي نائل شدن به ترك خودارضايي هموار نموده است.
بهتر است براي هر مدتي كه موفق به ترك خودارضايي مي شويد، به تشويق ذهني ـ عملي موفقيت‌هاي خود در ترك خودارضايي بپردازيد. اگر حتى يك روز هم در ترك اين رفتار زشت موفق بوديد، با كمال سخاوت به تشويق خود بپردازيد؛ خود تشويقي علاوه بر ارتقاي سطح اعتماد به نفس و عزت نفس در كاهش خودارضايي تان مؤثر است و مي تواند در كاهش آلودگي به گناه نقش داشته باشد.
از آنجا كه معمولاً مشكل خودارضايي در تنهايي شدت مي گيرد، سعي كنيد هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي تنها نباشيد خصوصاً در زماني كه تمايل به خودارضايي پيدا مي كنيد؛ برخى از روان شناسان خودارضايى را «مرض تنهايى» نام نهاده اند. چرا كه نوجوان و جوان در تنهايى و خلوت خود، اقدام به كسب لذت از خويشتن مى كند و به خودارضايى روى مى آورد. براي اين منظور مي توانيد براي تمام شبانه روز و اوقات فراغت خود برنامه ريزي داشته باشيد و با ورزش و انجام فعاليت هاي بدني منظم، فكر و ذهن خود را از پرداختن به امور شهواني دور كنيد و در مواقعي كه در خانه يا جاي ديگر تنها هستيد، سريعاً موقعيت را ترك كنيد.
اگر دوست تان منحرف و ناباب داريد، سريعاً ارتباط خود را با همه آنها قطع كنيد و به جاي آنها دوستان متدين و سالمي پيدا كنيد و دايره دوستي خود را با آنان گسترش دهيد و با آنها معاشرت و همنشيني داشته باشيد.
اگر به تماشاي فيلم هاي مستهجن و تصاوير و مطالب تحريك آميز علاقمند شده ايد، سريعاً اين گونه وسايل را از دسترس خود خارج كنيد تا غريزه جنسي شما بي جهت تحريك نشود و دردسر ساز نگردد.
اگر بدانيد با انجام خودارضايي چه آسيب هاي ناخوشايند و بعضاً جبران ناپذيري را به جسم و روان خود وارد مي‌سازيد، سريعاً از آن فاصله مي‌گيريد و آن را ترك مي‌كنيد. برخي از مبتلايان به خودارضايي به خاطر افراط در اين كار براي هميشه شانس پدر شدن را از دست داده اند و يا با بيماري هاي مختلف جسمي و رواني دسته و پنجه نرم مي‌كنند، مي‌سوزند و مي‌سازند. با تفكر و تعمق در اين گونه آسيب ها و مضرات، انگيزه شما براي مقابله با وسوسه هايي كه شما را به انجام و تكرار خودارضايي فرا مي‌خواند، بيشتر مي‌شود.
براي آشنايي با راهكارهاي ديگر ترك خودارضايي مي‌توانيد به سايت پاسخگو و سايت‌هاي مرتبط ديگر مراجعه كنيد و با راهكارهاي مختلفي كه ما بسياري از آنها را براي استفاده همگان در سايت پاسخگو قرار داده‌ايم آشنا گرديد و آنها را متناسب با خودتان به كار بگيريد تا به ترك كامل خودارضايي نائل گرديد.
البته اگر باز مؤثر واقع نشد آنگاه مي‌توانيد به صورت حضوري به مراكز مشاوره اي و خدمات روانشناختي معتبر مراجعه كنيد و با روانشناسان و مشاوران باتجربه در اين زمينه گفتگو كنيد و راهكارهاي كارآمدتري را متناسب با خودتان دريافت كنيد.
موفق باشید.