پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من ميخواهم كه درباره استمنا؛ معلومات و را جلو گيري آن را بنوسيد

پاسخ:
خودارضایی یکی از گناهان بزرگ در اسلام شمرده می شود، و این به جهت عوارض بسیار ناگوار جسمی و روحی و روانی و اجتماعی آن است. توجه و آگاهى به عواقب اعتیاد به خودارضايى باعث مى‏شود كه انسان بهتر بتواند دامن همت به كمر زده و از اين گناه دوری ورزد. به برخی عوارض اشاره می شود:
1. پيامدهاى جسمانى:
ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، پيرى زودرس، ضعف مفاصل، لرزش دست، افت شدید لذت از ارتباط جنسی در صورت ازدواج، زود انزالی که نتیجه مستقیم استمنا است، مشکل در اریکشن(برانگیختگی) آلت تناسلی که در بسیاری از اوقات باعث شاکی شدن زن شده و موجب می شود که مرد برای رفع این مشکل به سکچوال تراپ مراجعه کند و به امید معالجه دوره ای از درمان را سپری کند و.....
2. پيامدهاى روحى و روانى:
ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گيرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى و بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى، ضعف اراده.
3. عوارض وآسيب‏هاى اجتماعى:
ناسازگارى خانوادگى، بى‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزّت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك‏.
روانشناسان در ادبیات تحقیق مربوط به خودارضایی، مجموع آسیب ها را با واژة «شخصیت استمنایی»(masstubertion personality) بیان کرده اند.
4. آسيب‏هاى معنوى و اخروى‏،
هيچ يك از آسيب‏هاى پيش گفته، به اهميت آسيب‏هاى معنوى نيست؛ زيرا آسيب‏هاى معنوى، جان و دل و كنه حقيقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. خودارضايى از نظر دين يك گناه است. به تعبير قرآن زنگار بر دل مى‏نهد. موجب می شود که دریچه دل بر روی معنویات و درک حقایق روحانی بسته شود. كسي كه براي حفظ ايمان و پاكي نفس خود اقدام به کنترل غریزه جنسی خود و احتراز از غلتیدن در دام شیطان نماید، امدادهاي الهي به كمك او مي آيند. خداوند گره از مشكلات او خواهد گشود: من يتق الله يجعل له مخرجا؛ کسی که از خدا پروا کند پروردگار را رهایی را برایش آشکار می سازد.
تذكرات ضرورى:
1. روشن است که عواقب برای همه افراد یکسان نیست . اگر خودارضایی ترک شود، مشخص است که بخش قابل توجهی از عوارض آن هم از بین می رود.
2 . در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات ،ازدواج كنيد كه بهترين راه حل است.
توصيه هاي كاربردي :
اگر ابتلای شما به خود ارضایی شدید است، برای ترک تدریجی آن برنامه ریزی کنید. اگر تصمیم به ترک یکباره آن بگیرید، شکست خواهید خورد و اعتماد به نفس تان برای ترک این عمل آسیب خواهد دید. به این نتیجه خواهید رسید که ترک امکان ندارد. اگر روزی چند بار مرتکب می‌شوید، آن را به هفته ای یک بار کاهش دهید . سپس به ماهی یک بار و سپس به شش ماه یک بار و سپس ترک نمایید.
1.هر كاري كه مي خواهيد انجام دهيد، با دقت آن را ارزيابي كنيد و سپس براي انجام آن تصميم بگيريد.
2.از تقليد و پيروي كوركورانه از ديگران در هر كاري دوری كنيد.
3.از بيان جمله «نمي توانم» خودداري و به جاي آن به خود تلقين كنيد كه «من به خوبي از عهده اين كار بر مي آيم».
4.براي شروع كار و تقويت اراده خود از كارهاي كوچك شروع كنيد. تصميم بگيريد صبح ها در يك ساعت معيني از خواب بيدار شويد.
5.بعد از بيدار شدن از خواب و خواندن نماز صبح تصميم بگيريد 10 دقيقه قرآن بخوانيد.
6.اگر در انجام كارها موفق شديد ،حتما به خودتان جايزه بدهيد. آن را در دفتر كارهاي روزانه خود به عنوان يك موفقيت ثبت كنيد.
7.بعد از هر موفقيتي خدا را شكر كنيد. با خود عهد ببنديد كه به شكرانه موفقيتي كه نصيب شما شده، آن كار را ادامه دهيد.
8.بعد از موفقيت در كارهاي فوق تصميم جديدي اتخاذ كنيد، مثلا با خود شرط كنيد كه هر روز 20 دقيقه بايد ورزش كنم.
9.در صورت موفقيت در تصميم جديد يك علامت مثبت ديگر در كارنامه خود ثبت كنيد.
10.اگر در تصميم جديد ناكام شديد، علل آن را بررسي كنيد .در صورت تنبيلي و كاهلي خود را جريمه كنيد، مثلا يك روز روزه بگيريد.
11. به همين ترتيب هر روز چند كار ارادي براي خود در نظر بگيريد و انجام دهيد. البته مراقب باشيد انتخاب كارها از روي واقع بيني باشد . از تصميم گيري هاي بلند پروازانه خودداري كنيد. سعي نمائيد درجه مشكلي كارها را به تدريج افزايش دهيد تا با تحمل نفس شما همخواني داشته باشد.
12. بعد از اين كه در انجام برخي از كارهاي مثبت مثل صبح زود بيدار شدن، نماز سر وقت، تلاوت قرآن و ورزش صبحگاهي، موفق شديد، براي انجام كارهاي سلبي تصميم بگيريد، يعني تصميم بگيريد كارهايي را كه نبايد انجام دهيد ،به تدريج ترك كنيد ،مثلا به عنوان نمونه مي خواهيد غرايز جنسي خود را مهار كنيد.
در اين جا بايد رفتارهايي كه باعث شعله ور شدن شهوات مي شود ، ترك كنيد:
1.ابتدا نگاه خود را كنترل كنيد و تصميم بگيريد در برخورد با جنس مخالف نگاه خود را فرو بيندازيد.
2.از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروري و در حد ضرورت دوری كنيد.
3.از پوشيدن لباس هاي تنگ كه موجب تحريك شهوت جنسي مي شود ، خودداري كنيد.
4.از دست ورزي با خود پرهيز كنيد.
5. از پرخوري بويژه غذاهاي مهيج شهوت مثل سير، پياز، فلفل، تخمýمرغ و ...دوری كنيد.
6. افكار خود را به تدريج كنترل كنيد، زيرا افكار منشا رفتارند.
7. هر شب، اعمال خود را محاسبه كنيد. رفتارهاي ارادي كه بايد انجام مي داديد ،در صورت انجام يادداشت كنيد و رفتارهايي را كه بايد ترك مي كرديد ، نيز در صورت موفقيت يادداشت كنيد.
8. در انجام همه مراحل تقويت اراده جهت كنترل شهوات از خداوند یاری جوييد، زيرا همه نيروهاي ما از خداست. پس بايد در برابر موانع از خداوند كمك بگيريد. نيروي اراده ما نيز از خداست. سعي كنيد اراده خود را در جهت اراده الهي قرار دهيد، يعني چيزي را اراده كنيد كه مورد رضايت حق تعالي است.
9. با كساني همنشيني و معاشرت كنيد كه داراي اراده قوي و نظم در انجام مسئوليت ها و تكاليف خود هستند. از معاشرت با افراد سست اراده و ضعيف الايمان كه اهل معصيت اند،خودداري كنيد.
10. روزه نقش عجيبي در كنترل شهوات و تقويت اراده دارد. سعي كنيد هر هفته حداقل يك روز روزه بگيريد.
11. معرفت و ايمان به خدا و مبدأ و معاد، نقش مهمي در شكل گيري شخصيت، هويت يابي و تقويت اراده دارد. با تفكر در آثار و آيات الهي ايمان خود را تقويت كنيد.
12. مواظب نگاه خود باشيد. از تماشاي مناظر شهوت برانگيز مثل فيلم هاي مبتذل و قرار گرفتن در محيط هايي كه آلوده به گناه است، اجتناب كنيد. بسياري از گناهان از يک نگاه ساده آغاز مي شود.
13. همواره براي خود كرامت قائل شويد . پيروي از غرايز شهواني را در غير موارد حلال اهانت به خود و سقوط از مقام و منزلت انساني تلقي كنيد.
14. زشتي گناه را همواره مانند آبي آلوده و كثيف فرض كنيد، همان طور كه حاضر نيستيد آب آلوده را بنوشيد. به خود تلقين كنيد كه :من نفس و جان خود را با گناه آلوده نمي كنم.
15. هرگاه در كنترل شهوات با شكست مواجه شديد، اولا خود را جريمه كنيد، سپس بدون يأس و نااميدي از درگاه خداوند توبه نمائيد .آن گاه تصميم بر جبران آن بگيريد. بدانید که طبق تصریح قرآن کریم تنها گناه نابخشودنی ناامیدی از رحمت و بخشش بیکران الهی است.
16. همواره با يك مشاوره اخلاقي در ارتباط باشيد . در انجام مراحل فوق با او مشورت كنيد.
17. مراقب باشيد در تقويت اراده براي كنترل غرايز موازين شرعي را رعايت كنيد . از هر گونه افراط و تفريط و انجام كارهايي كه دين آن را تجويز نكرده است ،خودداري كنيد.
مطالعه اين کتاب ها در این راستا برای تان مفيد است:
1. هفت روش پيشگري از انحراف جنسي؛ نوشته هادي حسينýخاني - انتشارات موسسه آموزشي پژهشي امام خميني.
2. جوان، هيجان وخويشنداري؛ نوشته گروه نويسندگان حديث زندگي- موسسه علمي فرهنگي دارالحديث.
البته برای داشتن ازدواج موفق نیز ملاک هایی وجود دارد که در صورت درخواست جنابعالی تقدیم خواهد شد.