با سلام و با تشکر از زحمات و راهنمایی های شما پسری 22 ساله مجرد هستم که می خواهم هرچه سریع تر ازدواج کنم؛ بنابراین از شما خواهش دارم دیدگاه و فرهنگ ام در مورد میل جنسی و همسر را تصحیح کنید: 1- بر هر جوان مجرد بالغی واجب است برای فراهم کردن شرایط ازدواج خود بکوشد و تسریع و تلاش در ازدواج خود و یا دوستان خود نسبت به هر کار دیگری در اولویت است. 2- میل جنسی، چیزی جز ایجاد رابطه کاملاً صادقانه، صمیمانه، عاشقانه و راحت، بدون دغدغه و حتی تسکین دهنده و آرامبخش در برابر فشارها و مشکلات زندگی در بین زوجین مناسب نیست. که با تناسب، تفاهم و داشتن برنامه مناسب، لازم است لازم است تلاش کرد که این رابطه به طور مقدس تا ابد و بعد از مرگ نیز ادامه یابد؛ یعنی با در آن دنیا نیز با آن زوج باشیم. 3- هیچ فردی حق ندارد تا مدتی طولانی (چه با لذت و چه بی لذت) به نامحرم نگاه کند؛ همچنین فرد مجرد از هر فیلم، موسیقی، کتاب و یا هر ابزار اطلاع رساننده ای که رابطه بین افراد و جنس مخالف و حتی میان زن و شوهر (حتی بدون ذره ای صحنه) که هدفی جز آموزش نکته ای مثبت دارد، نیز دوری کند. شایسته است هر جوانی موسیقی، خط مشی و رفتار خود را متناسب با همسر مناسب و واقعی خود کند و از بقیه به جز موارد هنری و تشویق کننده به دیگر امور مثبت جلوگیری کند. این به این دلیل است که به عنوان مثال، هیچ نیازی نیست که یک مرد مجرد قیافه و ویژگی های یک هنرپیشه زن و یا هر نامحرمی که ممکن است در خیابان و یا در محل کار با آن مواجه می شود، را به خاطر بسپارد. و "اصلاً تعریف نشده است" درست مانند رابطه دورادور حیوانات دریایی و خشکی. 4- بر هر مرد مجردی لازم است، با دقت و البته بدون حساسیت به خواستگاری تمام دختران آشنا و ظاهراً مناسب برود، تا بالاخره زوجه مناسب یافت شود؛ لازم است این کار به وسیله واسطی مناسب و از طریق خانواده ها انجام شود و تا سفره عقد هیچ دلدادگی و فکری در بین هر دو ایجاد نشود. 5- هرگونه ارتباط طولانی بین دو نامحرم مضر است و حتی برای ازدواج نیز جز در ناچاری درست نیست قبل از اقدام خانواده ها، با هم آشنا شوند و یا مستقیماً از هم خواستگاری کنند؛ بدیهی است در صورت اقدام جز در موارد اضطرار، در آینده در قسمتی از زندگی خود به تناقض برخورد می کنند. 6- برطرف کردن میل جنسی در بین زوجین چیزی جز ایجاد یک محیط راحت، دوستانه و همراه با احترام متقابل نیست؛ هیچ کدام از زوجین حق ندارند از روشی جز دخل و تصرف دیگری و ترجیحاً به منظور تولید مثل به ارگاسم برسند؛ همچنین شدیداً موکد است که به عورت جز در مواقع ضرورت نگاه نکنند. شایسته است زوجین با دلسوزی، صمیمیت و احترام به همدیگر حداقل هر روز یکبار با مواردی مانند لمس دستان، بوسه بر پیشانی و نگاه صادقانه به چشمان هم همدیگر را ارضا کنند و بهتر است نزدیکی جز در مراسمی خاص و با نهایت دقت و آرامش به صورت متوسط هر 40 روز یکبار انجام شود. و همچنین در میان دیگر اقوام و محرم های خود نیز، از هر فرصتی برای احترام و تمجید از یکدیگر و عشقبازی به همان صورتی که در اول گفته شد و در شرایطی که موجب فساد نیز نشود، استفاده کنند. 7- مرد وظیفه دارد همه شرایط برابری بین خود و همسر خود را در محیط خانه را فراهم کند؛ مثلاً با ابزارهای ورزشی و بدنسازی در خانه و یا در محیطی که موجب فساد نشود؛ با هم ورزش کنند و همینطور در موارد دیگر نیز حق زن در نظر گرفته شود. با توجه به فرمایش امیرالمومنین در مورد مشورت با زن خود، بهتر است مرد هر کار کوچک خود را با همسرش مشورت کند و از او کمک بخواهد تا مرد در مورد امور مهم آزادی عمل بیشتری را داشته باشد و حتی در صورت لزوم می تواند با وی مشورت نکند. تا در نهایت سردی روابط و موضوعی به نام فمینیسم به وجود نیاید. 8- لازم است زوجین برنامه کاری خود را به گونه ای انتخاب و تنظیم کنند که هیچ خلل و تاخیری در زمان ملاقات آنها پیش نیاید و حتی بتوانند وجود دیگری را در کنار هم حس کنند. 9- آیا در هر شرایطی مانند وضعیت بنده که نرمی استخوان دارم، مجبورم ساعات زیادی را پشت کامپیوتر باشم و مجردم، جایز است که در زمان خستگی مدتی رو به شکم بخوابم و بدن خود را رها و آرام کنم در صورتیکه آلت بزرگ شود و ولی بیش تر تحریک نشود و هیچ آبی خارج نشود؟ از آنجا که باید هر روز از کیسه آب گرم روی کمر و گردن خود استفاده کنم آیا جایز است به حالت برهنه (تنها با شورت) تنهایی در اتاق استراحت کنم، در صورتیکه آلت تحریک نشود و بزرگ نشود؟ و از آنجا که مدتی پیش در یک سایت علمی خواندم "سالم ترین راه برای رفع میل جنسی در کسانی که شرایط ازدواج ندارند، خود ارضایی است!" آیا این صادق است؟ آیا اقدام کردن به موارد ذکر شده در بالا خودارضایی محسوب می شود؟ محدوده دقیق خودارضایی و یا هر گناه دیگر ناشی از میل جنسی چیست؟ 10- آیا موکداً بهتر نیست یک زوج مناسب و ایده آل در مورد ارگان های جنسی خود جز در مواقع ضرورت (مانند به وجود آمدن یک مشکل و یا بیماری) و نهایتاً در هنگام نزدیکی با هم صحبت کنند؟ 11- آیا می توان با روش هایی محتلم شدن خود را کنترل کرد ؟
مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. ازدواج به خودی خود، مستحب مؤکد می باشد و علما فرموده اند: تنها زمانی که خوف افتادن به گناه وجود داشته باشد، ازدواج بر شخص واجب و لازم می گردد و لازم است در درجه اول، خود شخص و در درجه دوم، اطرافیان او زمینه و شرایط ازدواج را فراهم آورند. بنابراین، تنها در این صورت است که تلاش برای ازدواج، بر هر اقدامی اولویت پیدا می کند.
2. میل جنسی، برای هدف مقدسی در وجود آدمی و دیگر موجودات به ودیعه گذاشته شده است و آن، تداوم نسل و بقای نوع موجودات بوده است و اگر لذتی در این میان قرار داده شده، بیش تر به این جهت است که انسان ها و سایر موجودات، انگیزه لازم برای ازدواج و در کنار هم بودن و زندگی اجتماعی را داشته باشند. بنا بر برخی روایات، اگر لذت جنسی در کار نبود، هیچ گاه انسان ها به آمیزش جنسی و ازدواج مبادرت نمی کردند. از سوی دیگر، توصیه شده که زن و شوهر از این عامل حیاتی برای تفاهم و صمیمیت و همدلی بیش تر بین خود استفاده کنند و با توجه به نیاز همدیگر، همواره رابطه جنسی را در یک مسیر دو طرفه قرار داده و برای دو طرف لذت بخش گردانند و از یک جانبه نگری بپرهیزند تا خللی در زندگی زناشویی آن ها وارد نشود.
3. ارتباط با نامحرم، جز در موارد ضروری، جایز نیست. بهترین شیوه ازدواج، در جریان قرار دادن خانواده ها از همان ابتدای امر و برگزاری خواستگاری رسمی و گفتگو در جلسه خواستگاری و تحقیق و بررسی کافی و رعایت ملاک ها و معیارهای اساسی ازدواج و بیش ترین تناسب دختر و پسر می باشد. بقیه راه ها، حتی اگر از لحاظ شرعی حرام نباشد، از لحاظ روان شناختی خالی از اشکال نیست.
4. اصولاً هر کاری که باعث تهییج شهوت و برانگیختگی جنسی گردد و موجب تحریک جنسی به غیر از همسر گردد، مردود است و جوانان مجرد باید تمامی زمینه هایی را که باعث تهییج میل جنسی آن ها می گردد، کنترل کنند تا زمینه آلودگی به گناه و انحراف آن ها فراهم نگردد. البته جوانانی که در آستانه ازدواج قرار دارند و یا عقد نموده اند و در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند، می توانند برخی مطالب مفید در زندگی زناشویی را مطالعه کنند تا با شناخت بهتری وارد زندگی گردند.
5. شایسته است همه جوانان خط مشی خود را نه مطابق با همسر مناسب خود، بلکه مطابق با دستورات و تعالیم روح بخش دین ترسیم کنند و همواره خدا را مد نظر قرار دهند و بر اساس رهنمودهای الهی و دینی زندگی خود را پیش ببرند.
6. خودارضایی در اسلام عبارت است از: هر کاری عمدی که باعث خروج منی و جنابت فرد به غیر از رابطه با همسر شرعی گردد. حال، فرقی نمی کند که این عمل توسط دست یا اشیا، بدن خود و یا فرد دیگری صورت گیرد؛ حتی اگر این کار از راه تخیل، نگاه کردن، لمس کردن، بوییدن و امثال آن هم تحقق یابد، به اتفاق همه علما و فقها حرام بوده و جزء گناهان کبیره به حساب می آید. البته به کارهای سهوی و یا کارهایی که باعث تحریک شهوت گردد، ولی منجر به خروج منی و جنابت نگردد، اصطلاحاً از لحاظ شرعی، خودارضایی به آن اطلاق نمی گردد و حرام نمی باشد. البته انسان باید از این کارها هم به عنوان مقدمه حرام اجتناب ورزد تا احیاناً مرتکب گناه نگردد. برهنه خوابیدن و یا به رو خوابیدن و تحریک جنسی، اگر چه مکروه است، ولی اگر باعث خروج منی نگردد، از لحاظ شرعی، خودارضایی محسوب نمی گردد.
7. علاوه بر تحریم خودارضایی در اسلام و بسیاری از ادیان مختلف، بسیاری از مجامع علمی معتبر دنیا، آن را عملی به شدت آسیب زا و ضررآفرین می دانند و پیامدهای ناگواری را برای آن ذکر می کنند. بنابراین، خودارضایی مضرترین راه برای ارضای میل جنسی می باشد و خویشتن داری همه جانبه جنسی و خودکنترلی، بهترین راه برای کنترل و تعدیل غریزه جنسی افراد مجرد، از فشار ناشی از طغیان شهوت و افزایش میل جنسی می باشد.
8. احتلام در خواب که به صورت غیر ارادی و غیر اختیاری رخ می دهد، مکانیزمی طبیعی برای رهایی از فشارهای جنسی و خالی کردن کیسه های منی از مایع منی اضافی می باشد که اغلب برای جوانان در خواب ایجاد می شود. محتلم شدن در خواب، اگر به صورت طبیعی رخ دهد، نه تنها برای بدن مضر نیست، بلکه مفید هم می باشد؛ ولی چون این عمل به صورت غیر ارادی به وقوع می پیوند، خیلی نمی توان آن را کنترل نمود و برای کنترل میل جنسی از آن استفاده نمود.
9. هر گونه عشق بازی زن و شوهر و حتی صحبت در مورد اندام تناسلی برای زوجین، محدوده خاصی ندارد و زن و شوهر می توانند هر لحظه که اراده نمایند و موقعیت مناسب باشد، در این باره باهم گفتگو کنند و حتی کسب لذت نمایند. برقراری رابطه جنسی و تعداد دفعات آن هم برای زوجین محدودیتی ندارد؛ مگر در مواقعی که زوجین از لحاظ شرعی معذور باشند. البته بر شوهر جایز نیست این عمل را به جهت رعایت حق زن، بیش از چهار ماه به تأخیر اندازد.
10. آنچه در شرع مقدس بر آن تأکید شده است، رعایت حقوق زن و شوهری در حد اعلای آن و وسعت گرفتن بر عیال و فرزندان و تأمین آسایش و رفاه و احتیاجات مادی و معنوی آنان در حد وسع می باشد و این امر، منوط به رعایت همه شرایط برابری نیست؛ بلکه ممکن است فراتر از آن و یا به کم تر از آن حاصل گردد.