پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

راجع به نحوه ی ترک نگاه حرام زیاد شنیده ام پس برای ترک آن همه کاری از جمله روزه، نمازهای زیاد ، نماز شب و... انجام داده ام.اما من متاسفانه معتاد به نگاه کردن به تصاویر مستهجن شده ام . توانایی ازداج را هم تاحداقل 2 سال دیگر اصلا ندارم.چون دانشجو هستم و کار ندارم چه کنم؟

همان گونه که می دانید برای کنترل نگاه از گناه، راهکارهایی وجود دارد که مهم‏ترین آن ها عبارت اند از:
خداباوری، توجه به آثار فروبستن چشم، توجه به عواقب چشم چرانی، طرد افکار شیطانی، پرهیز از عوامل تحریک‌زا، دقت در دوست‌یابی، تقویت اراده و... .
اما برای رهایی از هر عادت ناپسند و از جمله نگاه به تصاویر مستهجن، نیاز به تصمیم و عزمی راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. بنابراین، باید دو کار انجام گیرد:
الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود.
ب) عادت پسندیده‏ای جایگزین گردد و خود را به کارهای پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.
توصیه مهم برای خواندن، اشتغال فکری به درس و خالی کردن ذهن، آن است که ساعات مطالعه خود را در کتابخانه، یا در جای عمومی قرار دهی و یا سعی نمایی که با دوستان مذهبی و مؤمن برنامه درسی و مطالعه جمعی بگذاری و از مطالعه کردن در تنهایی پرهیز نمایید.
نیز پیشنهاد می کنیم اگر امکان ازدواج و شروع زندگی مستقل را ندارید، تا مهیا شرایط، همسر خود را انتخاب نمایید و او را به عقد شرعی خود در آورده و مدتی را نامزد باقی بمانید. بعد که زمینه شروع زندگی مسقل شما فراهم شد، مجلس عروسی را برگزار نمایید.
اگر این راهکار نیز برای شما به هر علتی ممکن نیست، بايد با استفاده از راهکارهایی، شهوت جنسي خود را كنترل کنید. در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود:
1. خود را از محیط ها و موقعیت های تحریک آمیز دور نگه داريد. از خلوت گزینی اجتناب ورزيد؛
2. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبنده خودداری ورزیده و از تماس و لمس نمودن اعضای بدن خود یا دیگران شدیداً دوری گزینيد؛
3. از نگاه به نامحرم و چشم چرانی خودداری ورزيد؛
4. تخیلات و تفکرات خود را کنترل کنید. عمداً افکار محرک نکنید؛
5. با توجه به این که دوران جوانی، دوران پر شور و حساس عمر به حساب می آید، شایسته است با برنامه ریزی دقیق برای اوقات شبانه روزی به یاری کار و تلاش مداوم در زمینه های تحصیلی و علمی و مطالعاتی و کارهای ذوقی و تفریحی حداقل زمان لازم را به خوابیدن اختصاص دهيد. زمانی به بستر رويد که خواب چیره شده و زود به خواب رويد؛
6. با اشتغال به مطالعه کتب سودمند، زمینه موفقیت تحصیلی آینده خود را فراهم سازيد؛
7. در تیم ها و گروه های ورزشی شرکت فعال داشته باشيد. نیز در فعالیت های تربیتی، فرهنگی و مذهبی شرکت کنيد؛ زیرا این اشتغالات در افزایش ایمان و توفیق در ترک معاصی کمک می کند.
فعالیت های سالم و جهت دار سودمند، مقدار فراوانی از انرژی های جوان را به خود اختصاص می دهد. از تحریک های جنسی و شهوت انگیز جلوگیری می نماید؛ چرا که مبتلایان به این عادت زشت، بیش تر میل به گوشه گیری دارند. شرکت در فعالیت های تربیتی و اجتماعی و گروه های قرآن در مساجد و کتابخانه ها و تماس با افراد مؤمن و پاک در تقویت روحیه و ایمان این گونه جوانان بسیار مؤثر است؛
8. رفت و آمد با دوستان خوب و مؤمن، نماز اول وقت، نماز با جماعت، پرهیز از دوستان و رفقای بی بند و بار و منحرف؛
9. قبل از خوابیدن وضو بگیرد و آیة الکرسی را بخوانيد؛
10. اگر می توانید هفته ای یک یا دو روز را روزه بگیرد؛
11. در برنامه غذایی خود دقت کنيد. از مداومت در مصرف بعضی از خوردنی های محرک و مقوّی و شهوت برانگیز خودداری کنيد.
موفق باشید.