پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پدرم مریض است و سکته مغزی و قلبی کرده و نمی تواند نه حرف بزند نه حرکت کند.برادر 14 ساله ام تازه دوست دختر پیدا کرده . لطفاً دلایل اینکه به این سمت رفته را بگویید و چکار کنم که خودش منصرف شود ؟ فکر کنم از طریق دوستش به این راه پا گذاشته است .

با آرزوی سلامتی برای همه مریض ها امیدوارم خداوند به شما و خانواده تان صبر داده و هر چه زودتر لباس عافیت بر تن پدر گرامیتان بپوشاند.
جای پای یک نوع محرومیت عاطفی در کانون خانواده در اکثر اختلال های رفتاری مشاهده می شود. بنا بر این فقدان احتمالی ارتباط دوستانه و صمیمی برادر کوچک تر شما با والدین می تواند یکی از دلایل جذب ایشان به جنس مخالف باشد. سعی کنید به عنوان برادر بزرگ تر از حمایت عاطفی و رفاقت عمیق با او غفلت نکنید. بهرحال با توجه به وضعیت وخیم پدر گرامی شما، این مسئولیت بر دوش دیگر اعضای خانواده سنگینی می کند که امیدوارم شما با افزایش آگاهی و مطالعه بیشتر کتاب های تربیتی به خوبی از عهده این مسئولیت خطیر بر آیید. در این مورد برای راهنمایی بیشتر به راهکارهای ذیل توجه فرمایید:
1. ارتباط کلامی میان اعضاء خانواده را بالا ببرید. در موقعیت های مختلف به صورت همدلانه به گفتگو و صحبت بپردازید و دیگر اعضاء خانواده را هم در این صحبت ها سهیم کنید. به هر مناسبتی از احوال او جویا شوید و نگذارید احساس کند نسبت به او بی تفاوت هستید. اما در عین حال بخاطر بحران نوجوانی از کلنجار رفتن با او بپرهیزید. در حرفهایتان به او احساس مسئولیت و عاقبت اندیشی را متذکر شوید. آگاهی یافتن از عواقب بعضی رفتارهای پرخطر وسیله خوبی برای ممانعت از ادامه آن رفتارهاست. شما می توانید با بیان نمونه های مختلف از ثمرات ارتباط های ناسالم به ایشان تلنگر بزنید.
2. سعی کنید کمبودهای عاطفی او را در محدوده خانواده حل کنید تا نیاز به پیدا کردن سنگ صبوری برای خود در بیرون از خانه پیدا نکند. غفلت از اینکه سن برادر شما نزدیک به سن بلوغ است می تواند صدمات جبران ناپذیری به ایشان و آینده او بزند. بلوغ دوره اوج و فرودهاست که بزرگترین علت لغزش در این برهه زمانی برای نوجوان خلأ های عاطفی و کمبود عشق و محبت است. نقاط مثبت و کلاً هر چیزی که باعث خوشحالی و جذب او می شود را در مقابلش یا اگر گوشی همراه دارد برایش ارسال کنید. استفاده از کلماتی مثل عزیزم - داداشم - دوستت دارم - قربون داداش و هر چیزی که بو و رنگ عاطفی دارد .
3. به صورت غیر مستقیم مراقب الگوهایی که برای زندگی خود انتخاب می کند باشید. به عنوان مثال الگوبرداری از دوستان صمیمی یا یکی از اعضاء فامیل می تواند مقدمه ساز باز شدن پای نوجوان به مسائلی از این دست باشد. سعی کنید با رفتار و کردار مناسب الگوی جدیدی برای او باشید. نوجوان سریع جذب شما خواهد شد. فقط کافی است با او رفیق شوید.