پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من حوانی 19 ساله هستم که بدلیل نادانی از سن 15 سالگی خودارضائی کردم و الان حس میکنم تاریخ مصرفم تموم شده.البته من از سال پیش کمترش کردم والان دیگیه نمیزنم.اما میخواستم بدونم با ترک استمنا عوارضی که در بدنم به وجود اومده برطرف میشه یا باید از ذاروی خاصی استفاده کنم؟ ممنون.لطفا زودتر جوابم رو بدید تا تکلیفم روشن بشه.

پيش از هر چيز به شما جوان خويشتندار به خاطر اين مجاهده بزرگ نفساني تبريك مي گوييم و براي بهروزي روزافزون شما دعا مي كنيم.
همان طور كه مي دانيد هر عادت نابهنجار و هر سوء رفتاري پيامدهاي خاص خود را به همراه دارد و در اين ميان خودارضايي نيز از پيامدهاي منفي جسماني رواني معنوي و... بي بهره نيست.
مسلماً با ترك كامل خودارضايي بسياري از عوارض آن مرتفع خواهد شد و برخي هم باقي خواهند ماند.
به عنوان مثال بسياري عوارض جسماني خودارضايي با ترك كامل تا حد زيادي از بين خواهد رفت و برخي از عوارض جسمي باقي مانده نيز با برخي امور مانند رژيم غذايي مناسب ورزش و بعضاً دارو درماني يا ساير اقدامات درماني قابل حل مي باشد.
البته در شرايط كنوني شايد نيازي به مراجعه شما به متخصص تغذيه يا ساير تخصص هاي مربوطه نيست و صرفاً بايد در صورت تداوم عارضه جسمي مانند ضعف بينايي به متخصص آن مراجعه كنيد.
در مورد عوارض رواني نيز بايد گفت ترك خود ارضايي به خودي خود مهمترين راه كار درماني برخي مشكلات روحي رواني ناشي از آن مي باشد. به عنوان مثال ما در خود ارضايي با آسيب روان شناختي تضعيف عزت نفس و اعتماد به نفس روبرو هستيم. مسلماً با ترك كامل خودارضايي اين دو، جان دوباره اي مي گيرند و بيش از گذشته بالنده مي گردند. فرد ترك كننده همواره بايد به خود افتخار كند كه با كمك خدا و همت خود بر اين بلاي خانمان سوز چيره شده است.
البته برخي امور زمينه ساز خودارضايي مانند اضطراب و ... باقي مي ماند كه برخي نگراني هاي كنوني شما (مانند نگراني در زمينه بهبودي عوارض جسمي و...) نيز ريشه در همين اضطراب گذشته دارد. در اين زمينه نيز بايد با انجام برخي راه كارهاي كاهنده اضطراب مانند تنفس عميق تمارين تن آرامي (ريلكسيشن )، دارودرماني يا رواندرماني و ... سعي در تعديل آن نماييد
اما مهمتر از اين دو آسيب هاي معنوي مي باشد كه با ترك كامل خودارضايي اين تهديد به يك فرصت طلايي مبدل مي گردد.
فردي كه به توبه واقعي نايل آمده است مانند كسي است كه از ابتدا گناهي انجام نداده است. بي شك مقام و منزلت شما به عنوان يك فرد توبه كار در نزد خداوند بسيار بلند مرتبه است و بايد بيش از پيش در حفظ اين جايگاه فوق العاده ارزشمند بكوشيد.
اين نكته از اين جهت حائز اهميت است كه همه امور مثبت و منفي به دست خداوند است و بي اذن خداوند هيچ امري محقق نخواهد شد. تمام پيامدهاي جسماني رواني و ... خودارضايي بدون اذن خداوند نمي توانند به شما آسيب برسانند و اگر شما در كسب رضايت الهي بكوشيد هيچ كدام از اين عوارض به زندگي آينده شما خللي نخواهند رساند.
بسياري از عوارض به خودي خود شفا خواهد يافت و برخي نيز از طريق اسباب مادي مانند پزشك و دارو براي هميشه از فرد رخت خواهند بست.
اگر از اين تهديد به وجود آمده به عنوان فرصتي براي قرب و نزديكي بيشتر به خداوند استفاده نماييد قطعاً اينده اي جز خوشبختي و سعادت نخواهيد داشت.
با تقويت بنيه مذهبي مي توانيد بر اضطراب و احساس گناه افراطي احتمالي و ..خود فائق اييد و با يك نشاط و سر زندگي بيشتر به ساير امور مثبت زندگي خود بينديشيد
در ادامه بدون هيچ گونه اضطراب و نگراني به رصد عوارض احتمالي خود بپردازيد و در صورت تداوم آن ها به يك متخصص (با تخصص مربوط به آن عارضه جسمي) مراجعه نماييد.
مطمئن باشيد كه اين عوارض با عنايت ويژه الهي بسيار زودتر از آن چه كه از ابتدا تصور مي كرديد بهبود مي يابد.