پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

باسلام - اینجانب جوانی هستم 30 ساله که داری یک فرزند نیز می باشم و نماز و روزه و فرائض اینجانب کمتر اتفاق می افتذ که ترک می شود. بنده به استمنا اعتیاد دارم و هر از چند گاهی این گناه کبیره را با دیدن فیلم های سکسی انجام می دهم. خودم از این کار خیلی بدم می آید ولی بعضا نمی توانم خودم را کنترل کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید چه کنم ؟؟

در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. به طور طبیعی، وقتی انسان ازدواج می کند و زمینه و بستر ارضای غریزه جنسی به طور صحیح فراهم می گردد، از شدت و فشار غریزه جنسی و شهوت کاسته می شود و میل جنسی تعدیل می یابد از این روی غالباً با ازدواج، انحرافات جنسی کاهش پیدا می کند و به صفر می رسد.
2. انحراف جنسی در افراد متأهل و ازدواج کرده از دو حالت خارج نیست یا به علل مختلف، زمینه ارضای میل جنسی در خانواده فراهم نیست و یکی از زوجین یا هر دوی آنها از اختلالات جنسی رنج می برند و یا فرد زیاده خواه و هوس ران است که به ارضای غریزه جنسی با همسر خود قانع نیست و دنبال تنوع و ارضای جنسی خود به شیوه های دیگر می باشد.
در مورد شما هم باید ببینیم که در کدامین دسته قرار دارید تا متناسب با هر کدام راهکار خاص آن را بیان کنیم.
3. مشاهده فیلم های مستهجن و جنسی، تحریک کاذبی را در انسان به وجود می آورد و میل جنسی را در انسان افزایش می دهد و به صورت قهری باعث تشدید میل جنسی انسان می گردد، بهترین راه برای کنترل غریزه جنسی و نگه داشتن آن در سطح نرمال، عدم تماشای این گونه فیلم ها می باشد. اما در کنار آن باید ریشه یابی گردد و علت گرایش شما به مشاهده و تماشایی فیلم های مستهجن مشخص گردد. تا مشکل شما ریشه ای حل نگردد، راهکارهای درمان و ترک خودارضایی، مؤثر واقع نمی شود.
4. اگر زمینه ارضای جنسی در حد مطلوب در خانواده شما فراهم نیست و خود یا همسرتان دچار بیماری و اختلالات جنسی هستید، در این صورت توصیه می شود با مراجعه به روانشناس و سکس تراپیست، زمینه اختلالات خود را بشناسید و آنها را درمان کنید. امروزه راهکارهای درمانی زیادی بدین منظور وجود دارد. و اگر زمینه های زیادی خواهی در شما وجود دارد توصیه می کنیم به عواقب کار بیندیشید و با کنترل چشم و عدم تماشای فیلم های سکسی، غریزه جنسی خود را کنترل کنید.
5. این را بدانید که استمناء، آستانه تحریک را پایین می آورد و باعث می شود که فرد در اثر اندک محرّک واقعی یا تخیلی، تحریک جنسی شود که این حالت خود موجب تحریک شدگی دائمی در انسان می شود. ارضا شدن از طریق استمنا، یک ارضاي غير واقعي و کاذب و به صورت مجازي است از این روی ارضای ناقضی محسوب می گردد که به تدریج باعث بى ميلى به همسر، ناتوانى در مقاربت صحيح و ارضاى جنسى خود و همسر و در نتیجه آن شروع اختلافات و ناسازگارى خانوادگى‏ و سرد شدن كانون خانواده، می گردد.
6. اگر گاهی همسرتان به برقراری رابطه جنسی تمایل ندارد و یا آمادگی ندارد و شما هم میل جنسی دارید و یا اینکه به خاطر استمناء در گذشته، تمایل جنسی در شما افزایش یافته است، در این صورت می توانید نیاز جنسی خودتان را با ارتباط جنسی بدون دخول و نیز بازی با همسر و استمنای حلال توسط همسرتان، برطرف کنید، ارضای نیاز جنسی الزاماً به برقراری رابطه جنسی به صورت کامل با همسر نیست. ضمن این که با به کارگیری برخی راهکارها می توانید میل جنسی همسرتان را افزایش داده به طوری که ایشان به رابطه جنسی با شما علاقمند گردند و هرگاه شما اعلام نیاز کردید، زمینه ارضای صحیح و حلال آن توسط همسرتان فراهم باشد و نیز با اتخاذ برخی راهکارها می توانید به تعدیل غریزه جنسی خود و کنترل آن بپردازید و میل جنسی خود و همسرتان را در یک حالت تعادل نگه دارید. این را بدانید که ارضای کامل جنسی، تنها با دخول و آمیزش جنسی با همسرتان مقدور می باشد به همین خاطر بایستی با اتخاذ تدابیری به این سمت و سو گرایش پیدا بکنید.
7. با استمنا و تخلیه جنسی ناقص در واقع خود را گرفتار مشکلات زناشویی می کنید. این را بدانید در ارتباط جنسی با همسرتان هیچگاه نباید خللی بوجود آید چه در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات و مسائل حاد در زندگی زناشویی می رود و بنیان زندگی مورد تهدید قرار می گیرد. برای حفظ ارتباط جنسی باید معقولانه کوشش کنید و در صورت وقوع اختلالی در این روابط تا آنجایی که امکان دارد کم و کیف موضوع را مورد بررسی قرار داد. ارتباط معقول و اصولی رابطه جنسی، نشانه عشق و علاقه عمیقی است که بین زن و شوهر وجود دارد. باید از این عامل پیوند دهنده همچون سایر عوامل به نحو موثر استفاده کنید. باید با شناخت نارسایی ها و رفع آن این رابطه را مستحکم کنید چون ارتباط جنسی چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت به همین خاطر توصیه می کنیم با روی آوردن به رابطه جنسی با همسرتان و خوشایند ساختن آن با ایجاد تنوع در نوع و شیوه آمیزش و نیز با توجه مضاعف به بعد عاطفی و احساسی همسرتان، رابطه جنسی را برای او خوشایند سازید و خود نیز زمینه ارضای کاملی را فراهم سازید تا رابطه جنسی لذت آفرین و آرامش بخش و خوشایندی را تجربه کنید.
در هر صورت باید با میل به گناه و ارتباط خارج از چارچوب خانواده مبارزه کنید چرا که در غیر این صورت باعث اضافه شدن مشکلات و گرفتاری هایتان می گردید.
8. معمولاً شناخت عواقب و آسيب هاي ناشي از اين بيماري، مهم ترين عامل بازدارنده است زيرا كسي كه آسيب شناسي دقيقي از آن داشته باشد. دغدغه فكري و حساسيت روحي شديدي در او ايجاد مي شود و موجب مي گردد كه با عزم و اراده قوي، آن عادت را رها نسازد. مهم داشتن اراده راسخ است كه حيات و هويت آدمي به عزم و اراده او است. پس در قدم نخست برای آشنایی با آسیب های خودارضایی، به سایت پاسخگو و دیگر سایت های مرتبط مراجعه کنید و آسیب ها و عوارض ناخوشایند آن را شناسایی کنید.
9. مسلّماً یکی از بزرگترین عامل ترک گناهان، داشتن تقیّدات و رفتارهای مذهبی است، حالا که شما اهل نماز و روزه و فردی معتقد و مذهبی هستید پس بهتر است همچنان این تقیدات را در خود حفظ کنید و به تقویت آنها بپردازید به طور یقین این اعمال عبادی و دینی، شما را از گناه باز خواهند داشت و زمینه سعادت و رستگاری و عاقبت به خیری شما را فراهم خواهند آورد.
از این روی، پرورش تقوا و معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي، مي‌تواند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزه جنسي شما نقش به سزایی داشته باشند، با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات شما تقويت می گردد، بدون شک بخشي از مشکلات شما به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي‌شود. اگر شما از ته دل باور کنید که تمام اعمال و رفتارتان را خدا مي‌بيند و بر اساس عملکردتان به شما پاداش مي‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختي شما به دست او مي‌باشد، در اين صورت احتمال اينکه خویشتنداری جنسی داشته باشید و مرتکب گناه نشود بسيار زياد است. يقين داشته باشيد، تا زماني که نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت کنوني که عوامل تحريک کنندة بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي کنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بیش از پیش بارور کنيد. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري خواهد کرد تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزه جنسي قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن کريم مي‌فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر» به درستي که نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي‌دارد. نماز واقعي نه تنها والاترين عامل کنترل شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي‌شود، بلکه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت‌ها نيز محسوب مي‌گردد.
10. برای بهبود و ارتقای روابط جنسی خود با همسرتان می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید و از راهکارهای رهکشای آن ها بهره مند گردید:
1- سازگاری جنسی و زناشوئی، روشهای راهگشا و سودمند در بهبود روابط جنسی و زناشوئی. پدیدآورنده: جانت شیبلی هاید، سوزان کوئیلیام (مترجم)، بهزاد رحمتی (مترجم) ناشر: افراسیاب 1382
2- رازهای زناشویی: راهنمای روابط جنسی زن و مرد. پدیدآورنده: جان گری، مژگان عظیمی (مترجم) ناشر: راستین 1386
3- زندگی موفق زناشویی و جنسی با همسر خود. نویسنده: داگمار اوکونور. مترجم: قدیر گلکاریان.انتشارات طلایه
4- آداب زناشویی. پدیدآورنده: علی اکبری با مقدمه دکتر غلامرضا باهر، ناشر: آئینه دانش
5- دانستنی های زناشوئی: راهنمای روابط جنسی. پدیدآورنده: سهراب جینور، ناشر: مبین اندیشه