پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام علیکم من گرم مزاج هستم و تمایل زیادی به همبستری و جماع با همسرم دارم گاهی تا روزی چند بار اما همیشه سعی میکنم که حداکثر یک بار در روز بیشتر این عملیات را انجام ندهم چون همسرم تمایل دارد این رابطه جنسی در فاصله زمانی بیشتری (چند روز یکبار)اتفاق بیافتد... اینکه من گاهی ایشان را اجبار میکنم به این کار یا برعکس ایشان از همبستری ممانعت میکند گناهی را متوجه ما میسازد؟ اجبار از سوی من آیا گناه ندارد؟ یا امتناع ایشان ایشان را گناه کار نمیکند؟ راهنمایی بفرمایید که چه باید کرد؟

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.
آنچه در رساله آمده این است: زنى كه عقد دائمى شده، بايد خود را براى هر لذتى كه همسرش مى‏خواهد، تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند. اگر در اين ها از شوهر اطاعت كند، تهيه غذا و لباس و منزل او و لوازم ديگرى كه در كتب ذكر شده، بر شوهر واجب است و اگر شوهر این ها را تهیه نكند، چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است. (1)
بنا بر این، اگر اجبار شما موجب ضرری به همسرتان شود، شما باید اجتناب کرده و اگر ضرری متوجه ایشان نیست، همسرتان باید تبعیت کند.
در ارتباط های بعدی نام مرجع خود را ذکر کنید.
پی نوشت:
1. امام خمینی، رساله توضيح المسائل، م 2412.

پاسخ مشاوره:
در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. رابطه جنسي، حياتي ترين جزء همه ي ازدواج هاست و از آنجا که رابطه جنسي نقش بسيار مهمي در ازدواج دارد، تناسب و همخوانی زن و شوهر در این زمینه، ضامن تداوم و سلامت زندگی آنان خواهد بود.
2. تطابق و تناسب زن و شوهر در زمینه رابطه جنسی خیلی مهم است و معمولاً دانشمندان برقراری رابطه جنسی، یک یا دو بار در هفته را طبیعی می دانند. ولی اگر تقاضا بیش از این مقدار یا کمتر از این باشد، نشانگر گرم مزاجی و سردمزاجی زوجین می تواند باشد. اگرچه تشخیص گرم مزاجی و سردمزاجی شما و همسرتان نیاز به بررسی علمی و دقیقی دارد. ولی با این حال، توضیحات ناکافی شما تا به این مقدار نشان می دهد که شما در رابطه جنسی با هم تناسب و همخوانی ندارید و بیانگر گرم مزاجی و تمایلات جنسی زیاد شما دارد که در یک رابطه زناشویی این امر مطلوب نیست و باید در پی تعدیل آن برآمد.
3. در حقیقت، رابطه زناشویی باید یک رابطه دو طرفه باشد و برای هر یک از مرد و زن جاذبه و لذت داشته باشد تا هر دو را به تداوم زندگی و تحمل سختی‏های آن فرا بخواند. متأسفانه بسیاری از مردان گرفتار این تصور غلط هستند که ازدواج به مرد حق می‏دهد و این نیاز فقط به خواست اوست، میل و خواست زن اصلاً مهم نیست و زنان ابزاری برای دفع شهوت مردان تصور شده‏اند! در صورتی که این پندار نادرستی است و همواره باید رابطه جنسی را از حالت یک طرفه بودن، خارج ساخت و در یک رابطه دو طرفه قرار داد.
4. ارتباط معقول و اصولی رابطه جنسی، نشانه عشق و علاقه عمیقی است که بین زن و شوهر وجود دارد. باید از این عامل پیوند دهنده همچون سایر عوامل به نحو موثر استفاده کرد. باید با شناخت نارسایی ها و رفع آن این رابطه را مستحکم کرد. بطور کلی در عمل جنسی افراط و تفریط پسندیده نیست. اگر در عمل جنسی افراط شود برای دو طرف زیان آور است و کمترین ضرر آن ایجاد بی علاقگی و عدم اشتیاق و تحریک پذیری برای نزدیکی است، بهترین روش این است که جنبه تعادل رعایت شود.
5. گرم مزاجی یکی از علل شایع در اختلالات جنسی مردان معرفی شده است که در اوایل ازدواج بیشتر گزارش شده است. برای درمان آن راهکارهای فراوانی از توصیه و روان درمانی تا دارو درمانی در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد که شما باید اول در صدد شناخت علل گرم مزاجی خود باشید، طبیعی است بعد از شناخت عوامل گرم مزاجی خود، می توانید با اتخاذ راهکارهای مختلف درمانی در پی درمان باشید.
6. یکی از مهم ترین عوامل کاهش نیروی جنسی و شهوت و نیز درمان گرم مزاجی، عدم استفاده از خوراکی ها و مواد غذایی انرژی زاست و در عوض استفاده از مواد غذایی که باعث کاهش نیروی غریزه جنسی می شوند.
شما می توانید به کتابهایی که در زمینه خواص مواد غذایی و خوراکی ها نگارش شده است مراجعه کنید و خوراکی های کاهش دهنده میل جنسی را با مشورت با متخصص طب گیاهی و سنتی به کار ببرید علاوه بر اینکه داروهایی هم برای این امر امروزه به بازار آمده که می توانید زیر نظر روان پزشک از آنها استفاده کنید.
به هر حال باید از مصرف غذاها و خوراکی هایی که طبع گرم دارند و باعث تقویت و افزایش شهوت و نیروی جنسی می گردد تا حد ممکن کم مصرف کنید و در مصرف آنها زیاده روی نکنید. همچنین ورزش و تحرکات بدنی باعث تبدیل انرژی جنسی به انرژی سوخت و ساز می شود.
7. توجه داشته باشید که افراط در آمیزش جنسی، موجب ضعف جسماني و ناتواني جنسی زودرس مي‏گردد. بنابراين حد تعادل بايد حفظ شود.
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: حلالي لذت بخش تر از همبستر شدن با همسر نيست ولي زياده روي در اين امر نارواست، ميانه روي در آمیزش جنسی، سلامت آدمي را مي افزايد و عمر را زياد مي کند.
طبيب مشرق زمين بوعلي سينا مي گويد که اين مني که در ارحام زنان مي ريزيد مايه حيات و قوت جان شماست. پس در جماع رعايت حد اعتدال بايد کرد.
زياده روي در آمیزش جنسی مضرات زيادي دارد از جمله باعث كوتاهي عمر مي شود چنانچه امام صادق(ع) فرمود: «من اراد البقاء و لا بقاء فليقل غشيان النساء ؛(1) كسي كه عمر بيشتري مي خواهد، بايد با زنان كمتر آميزش كند!» .
نيز دانشمندان و پزشکان زياده روي در آمیزش جنسی را، موجب ضعف در قواي بدن و پيري زودرس مي دانند و در زمان کهنسالي امراض زيادی از قبيل سستي مفاصل، ضعف چشم، ناراحتی معده، روده ها، کليه ها، مثانه و تورم بیضه ها و سرطان پرستات را به دنبال دارد.
8. به نظر می رسد که میل جنسی همسرتان طبیعی و نرمال باشد ولی برای ایجاد توازن در رابطه جنسیتان می توانید با بهره گیری از برخی راهکارها، ضمن این که شما میل جنسی خود را کاهش می دهید و آن را تعدیل می کنید، می توانید متقابلاً میل جنسی همسرتان را افزایش دهید.
این را بدانید که تمايلات جنسي در زنان به ‌شدت در كنترل قشر مخ است، يعني اگر زن احساس خوشايندي نسبت به شوهر خود داشته باشد، مراحل طبيعي را به بهترين شكل طي خواهد كرد. وجود هرگونه مشکلات عاطفی، اضطراب و نگراني كه سلامت روان زن را تهديد كند بي‌ميلي جنسي او را به دنبال خواهد داشت. تجربيات نامطلوب در اوايل زندگي زناشويي، نبود تفاهم ميان زوجين، فشارهاي اقتصادي و ... از عواملي هستند كه مي‌توانند بي‌ميلي جنسي طولاني‌مدت در زنان به‌وجود آورند.
9. به صراحت بگوییم تنها راه افزایش میل جنسی زن به دست آوردن دل اوست به جز دسته اندکی که استثنا هستند در بقیه زنان احساس و عواطف حرف اول را می زند، برای افزایش میل جنسی همسرتان تا دل او را تصاحب نکنید آب در هاون کوبیده اید! یادتان باشد زنان بیشتر خواهان محبت بی قید و شرطند نه به طمع رابطه جنسی و سؤ استفاده های دیگر.
10. براي اينكه بتوانيد رابطه جنسي تان را هميشه گرم نگه دارید و به فراخور آن زندگي شيريني را تجربه كنيد بايد نيازها و خواسته هاي همسرتان را نيز در نظر بگيريد و خواسته های او را بر خواسته های خود ترجیح داده و مقدم بدارید.
11. می توانید ضمن اینکه گرم مزاجی خود را تعدیل می کنید، رابطه جنسی را برای همسرتان خوشایند و لذت بخش کنید تا ایشان هم به روابطه جنسی تمایل پیدا کند.
می توانید از شیوه های متفاوت ابراز محبت، آشنا ساختن وی با مسایل زناشوئی و …، استفاده کنید ولی در ابتدا باید بیآموزید که:
۱. اگر شما یکی دو روز پیش رابطه جنسی داشته اید و امروز هم به دنبال رابطه هستید. علت مهم آن است که شما دو روز پیش ارضاء فیزیکی شده اید ولی به طور ذهنی ارضاء نشده اید.
۲. اگر یکبار در هفته از شب تا صبح مشغول فعالیت جنسی باشید و خود را تخلیه کنید بهتر است از اینکه هر شب برای یکبار یا چند بار رابطه جنسی ناکافی داشته باشید.
۳. اگر بیاموزید که رفتار جنسی خود را با همسر تنظیم کنید و به درستی تخلیه شوید، می توانید روزهای دیگر را به خود برسید و فعالیتهای بدنی و ذهنی خود را داشته باشید و خود را آزاد نگه دارید. زیرا در غیر این صورت در هر روز مغز شما به طرف رابطه خواهد رفت.
۴. بیاموزید که در زمانی که سالم تخلیه شده باشید می توانید ذهن خود را آماده سازید و به کارهای ضروری دیگر خود برسید.
۵. بهتر است به جای اینکه مدام در پی درخواست رابطه باشید، آن را از ذهن خود دور کنید و خود را برای روزی مشخص آماده سازید و در این مدت به خود برسید.
6. به جای این که کمیّت رابطه جنسی را افزایش دهید، بکوشید کیفیّت آن را ارتقا ببخشید و رابطه فرح بخشی را به همراه همسرتان تجربه کنید.
موفق باشید.

پي نوشت :
1. سفينه البحار، ج 1، ص 185.