پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام خدمت شما وتشکر از پاسخگویی شما به سوالات لطفا بفرمایید آیا این حدیث چه وضعیتی دارد؟(بررسی سندی بفرمایید لطفا)(لطفا جواب را به فارسی بفرمایید) از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمود: \"ان فاطمه احصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار\" به خاطر پاکدامنی فاطمه زهرا(س) خداوند فرزندان او را به جهنم نمی برد) آدرس:بحار الانوار ج 43 صص 20،230،231،232 ومنظور چه کسانی هستند ؟ معنای ذریه حضرت زهرا کیست؟ تشکر از شما والسلام

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در پاسخ سوال اول شما عرض مي کنيم :
اين حديث در کمال صحّت است. چون شيخ صدوق اين حديث را با سند خويش نقل مي کند . سند شيخ صدوق بين علما معتبر است . از طرفي هم اين روايت به زيد النار مشهور بوده و مورد اعتنا است.
هم چنين در کتاب مستدرك الصحيحين، جلد 3 ،صفحه 152اين حديث ذکر شده است؛ روى بسنده عن عبد اللّه بن مسعود قال: قال رسول اللّه (ص) : إن فاطمة(س) أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذريتها على النار، و در پايان گفته شده هذاالحديث صحيح الإسناد .(1)
در پاسخ سوال دوم شما هم مي گوئيم که منظور امام حسن وامام حسين و حضرت زينب و حضرت ام کلثوم فرزندان بلافصل حضرت زهرا هستند که روايات زيادي در اين زمينه خاص وارد شده است ؛
در كتاب: معانى الاخبار از حماد بن عثمان روايت مي كند:به حضرت امام جعفر صادق (ع) گفتم: معنى اينكه پيغمبر خدا فرموده:حضرت فاطمه(س) خود را حفظ كرد و خدا ذريه وى را به آتش حرام كرد چيست؟فرمود: آنان كه از آتش آزادند، امام حسن و امام حسين و زينب و ام كلثوم خواهند بود.(2)
در پاسخ سوال سوم شما که معناي ذرّيه حضرت زهرا کيست ، ضمن بيان روايت ذيل گفته مي شود: امام حسن و امام حسين( عليهما السّلام) و فرزندانى كه از رحم آن بانو متولد شده ‏اند،
صدوق در كتاب معانى الاخبار از حسن بن موسى نقل مي كند :
در خراسان در مجلس حضرت رضا (ع) بودم، زيد بن موسى (برادر حضرت رضا) هم در آن مجلس حضور داشت. زيد متوجه گروهى از اهل مجلس شد و گفت: ما چنين و چنانيم. وقتى حضرت رضا(ع) متوجه آن گروه شد و گفته زيد را شنيد، به وى فرمود:
اى زيد! آيا قول بقال‏هاى كوفه كه مي گويند: فاطمه خويشتن را حفظ كرد و خدا فرزندان او را به آتش جهنم حرام كرد، تو را مغرور نموده است؟! به خدا قسم كه اين مطلب جز براى حسن و حسين (عليهما السّلام) و فرزندانى كه از رحم آن بانو متولد شده‏اند ،نخواهد بود.آيا مى‏شود گفت: حضرت موسى بن جعفر( ع) خدا را اطاعت كند، صائم- النهار و قائم الليل باشد و تو معصيت خدا را انجام دهى و فرداى قيامت نزد خدا با او مساوى باشيد و يا اينكه تو نزد خدا عزيزتر باشى!!؟ در صورتى كه حضرت على بن الحسين (ع) مي فرمايد:
اجر نيكوكاران ما خاندان دو برابر و عذاب گنهكاران ما نيز دو برابر خواهد بود.
حسن مي گويد: حضرت رضا(ع) سپس متوجه من شد و فرمود:
اى حسن! اين آيه را چگونه قرائت مي كنيد كه خدا مي فرمايد:
قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ (3) گفتم: بعضى از مردم مي خوانند:
انه عمل غير صالح (بفتح عين و لام و كسر ميم) و بعضى مي خوانند: إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ (بفتح عين و ميم و دو پيش لام) بنا بر قرائت دوم خدا پسر نوح را از پدرش ندانسته است.
حضرت رضا فرمود: ابدا اين طور نيست، بلكه وى پسر حضرت نوح بود. ولى خدا را معصيت كرد .خداى او را از پدرش ندانست. همين طور هر كسى از ما خاندان اطاعت خدا را نكند، از ما نخواهد بود. اگر خدا را اطاعت نمائى، از ما اهل بيت خواهى بود.(4)
پي نوشت ها:
1. فضائل الخمسة من الصحاح السته، ج‏3، ص 165.
2. زندگانى حضرت زهرا عليها السلام(نجفى)، ص 255.
3.هود(11)، آيه 46.
4. زندگانى حضرت زهرا عليها السلام، ص 254.