پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام و تشکر از اینکه به سوالم پاسخ دادین اما اگر در زمان روزه بعد از فکر کردن به موارد شهوانی چه در خواب یا بیداری باعث خروج منی شود چه؟آیا روزه باطل میشودو اینکه در جواب من گفته راه حل ازدواج را برای این مشکل مطرح کرده بودین در صورتی که چنین شرایطی مهیا نباشد چه؟اگر این افکار باعث گناهی چون خودارضایی شود؟ یااینکه با صحبت کردن با افراد نامحرم از طریق چت کسی بخواهد این نیاز را برطرف کند مرتکب گناه شده؟ برای جبران آن چه باید کرد؟

پاسخ:
با سلام وتشکر از ارتباط با اين مرکز
در صورتي که خروج مني در خواب باشد، روزه باطل نمي شود.(1)
اما اگر خارج شدن مني درروز و در حال روزه باشد، در صورتي که انسان قصد خروج مني را نداشته و عادت هم نداشته باشد که به اين گونه فکر ها از او مني خارج شود و اطمينان به خارج نشدن مني داشته باشد، ولي به صورت اتفاق مني خارج شود ،روزه اش صحيح است.(2)
بنا براين با سه شرط روزه صحيح است (عدم قصد ، عدم عادت ،اطمينان به خارج نشدن مني ) .در غير اين صورت روزه باطل مي شود.
در صورتي که شرايط ازدواج فراهم نباشد، بايد انسان تقوا پيشه وسعي کند که مرتکب گناه نشود.
خود ارضايي حرام و گناه کبيره است . عوارض نامطلوبي در دنيا و آخرت دارد .ضرر هاي زياد بر جسم و روح انسان وارد مي کند.
براي برطرف کردن اين نياز انسان يا بايد ازدواج کند ويا صبر کند تا شرايط فراهم شود. روي آوردن به صحبت با افراد نامحرم، چه حضوري باشد وچه از طريق چت کردن اشکال دارد ،زيرا اين گونه امور انسان را در پرتگاهاي قرار مي دهند که نجات از آن ها مشکل مي باشد.
کسي که مرتکب اين گناهان شده، واجب است توبه کند . ازخدا طلب عفو و بخشش نمايد. اگر واقعا توبه کند و تصميم برترک بگيرد، خداوند مي بخشد.
توجه به ذکر خداوند و معنويات بهترين وسيله براي ترک وسوسه هاي شيطان مي باشد.
پي نوشت ها :
1. آيه الله فاضل ، توضيح المسائل ، م1642
2. همان ، م 1646