پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام من حدود 4سال است كه ازدواج كردم وهميشه همسرمو به نماز خوندن تشويق ميكردم 2 ماهه از دستش خسته شدم نماز نميخونه بدنش ضعيفه روزه نميتونه بگيره تازه گيها خيلي زود عصباني ميشه ومن فكر ميكنم ديگه نبايد به نماز خوندن تشويقش بكنم چون از منم ديگه داره خسته ميشه ما هيچ پيشرفتي نميكنيم من ليسانس دارم اما بيكار تو خونه دارم ديوانه ميشم اجازه بيرون رفتن را هم ندارم لطفاكمكم كنيد و راهنماييم كنيد من عاشق همسرم هستم ونميخواهم اين موضوع ما رو از هم جدا بكنه. يا علي مدد.

پرسشگر گرامي، با سلام و دعا براي قبولي عبادات و توفيق بندگي و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز
جامعه را با اجراى قوانين و مقررات بايد اداره كرد . زندگى را بر پاية اخلاق، گذشت، رفاقت، همكارى و همدلى تداوم بخشيد. در غير اين صورت شيرازة جامعه و خانواده از هم مى پاشد و زندگى به مُردگى تبديل مى گردد.
تكاليف و وظايفى كه در قرآن و روايات براى زن و شوهر مطرح شده، دو دسته اند:
ا- تكاليف واجب و قانونى كه غالباً در مواردى كه ناهنجارى و ناسازگارى در ميان آن دو وجود داشته باشد، مطرح مى گردد.
از نظر شرعي وظيفه داريد که با اخلاق نيک و زبان ملايم او را نصيحت کنيد . امر به معروف و نهي از منکر کنيد. کار را به دعوي و مجادله نرسانيد. فقط به تذکر و نصيحت با اخلاق نيک و بدون خشونت اکتفا کنيد. روشن است كه امر به معروف براي تبديل به وضعيت بهتر و نيكوتر است .پس اگر تا به حال چند بار تذكر داده ايد، و گفتن شما تاثيري نداشت تکليفي ديگر نداريد. بهتر است مدتي در اين باره با ايشان گفتگو نکنيد.چون اگر با تندي روي اين مسئله پا فشاري کنيد، ممکن است لج بازي کند. ديگر به حرف هاي شما توجه نکند.
ب- وظايف اخلاقى كه موجب بقا و استمرار صميميت در كانون گرم خانواده مى گردد . همان گونه که بر زن ها لازم است شيوه شوهر داري را بياموزند، بر شوهر ها نيز لازم است روش و آداب زن داري و همسر داري را بياموزند . بسياري از تلخي هاي زندگي و هم چنين طلاق ها به خاطر آن است که زن يا مرد و يا هر دو از شيوه همسر داري آگاهي لازم را کسب نکرده اند .
مي دانيم که زن کانون محبت و عشق و صفا است و خواهان مهرورزي و دلجويي است، پس مي توان گفت بزرگ ترين رمز زن داري، اظهار محبت و علاقه مي باشد. مرد با عشق ورزي مي تواند دل همسرش را تسخير نمايد و او را مطيع خود سازد انس و الفت با همسر در گرو رعايت امورى است:
1ـ خوش رويي؛
امام علي(ع) مي‌فرمايد: «خوش رويى ريسمان مهر و مودّت است».(1)
2ـ به اسم خوب صدا زدن؛
هر يك از زن و شوهر بايد همسر خود را به نامى صدا كند كه بيش تر دوست دارد. چرا او را با الفاظي مثل عزيزم ، عشقم ، محبوبم، و.و.صدايش نمي کنيد تا قلب او در تسخير شما در آيد؟ آن وقت به همه خواسته هاي همسرش پاسخ مثبت مي دهد. اگر تو برايش تب کني، او برايت مي ميرد . زن کانون مهر و عطوفت است
3ـ احترام به پدر و مادر و خواهر و برادر همسر و توصيه به احسان به آنان در ازدياد محبت مؤثر است.
4ـ اظهار محبت؛
نوشته اي که من عاشق همسرم هستم. محبت قلبى هر چند لازم است اما كافى نيست. براى انس و الفت بيش تر بايد محبت را اظهار كرد. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد:
«سخن مرد كه به همسرش مي‌گويد: واقعاً تو را دوست دارم، هرگز از قلبش خارج نخواهد شد».(2)
امام صادق(ع) مي‌فرمايد: « وقتى كسى را دوست داري، به او بگو، كه دوستت دارم . اين كار موجب ثبات بيش تر محبت بين شما خواهد بود».(3) با ابراز محبت و علاقه زندگي شيرين و لذت بخش مي شود .
5ـ سلام كردن:
شوهر با سلام کردن ، و گفتن خسته نباشيد ، واقعا کار خانم ها مشکل است ، و مانند آن مي تواند در دل همسر خود جا داشته باشد و محبت او را جلب کند .
امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «وقتى شوهر به خانه وارد مى شود، بايد به خانواده اش سلام كند و او را با سلام کردن از آمدنش مطّلع سازد».(4)
6- هديه دادن:
زن و شوهر سعي كنند در ولادت ها و سالگرد ازدواج و هفته زن و مرد و در بازگشت از مسافرت ها هديه اي هر چند از جهت ارزش مادي کوچک باشد ،تقديم همديگر نمايند.حتي با يک شاخه گل يا نوشتن يک نامه محبت آميز .

راهکارهاي ديگر :
1- تبليغ عملي :
هميشه با زبان نمي توان افراد را اصلاح کرد . تبليغ عملي موثرتر از تبليغ زباني است. به نماز اول وقت خود اهميت دهيد و مقيد باشيد در اول وقت نمازتان را بخوانيد.
2- - سعي کنيد از اين به بعد از توصيه و نصيحت - که نوعي نگاه از بالا به پايين مي‌باشد - در مورد نماز و مسايل ديگر به همسرتان که باعث موضع‌گيري منفي وي مي‌شود ، بپرهيزيد ، زيرا اثر معکوس خواهد داشت و شما را از اقدامات بعدي محروم مي‌سازد.
3ـ تلاش نماييد از زير نظر گرفتن و کنترل رفتارهاي او براي مدتي بپرهيزيد . وانمود کنيد ديگر حساسيت سابق را نسبت به رفتار او نداريد . به يک نحوي اعتماد سابق را به او پيدا کرده‌ايد. اما خوش رفتاري و نيكي و احسان نسبت به او را بيش تر كنيد.به گونه اي با همسر خود رفتار کنيد که جذب اخلاق شما گردد .
4-علت يابي :
سستي مسلمان در نماز مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد . بدون آن که همسر تان متوجه شود ، علت يابي کنيد ، زيرا نماز عملي است که در مجموعه عقيده توحيدي، داراي معنا و فلسفه خاصي است. انسان‌ طبق ‌فطرتش ‌همواره ‌به‌ چيزي ‌که‌ برايش‌ اهميت‌ دارد، توجه ‌و اهتمام‌ مي‌ورزد.
يکي از علل ترک نماز يا سستي در انجام آن عدم آشنايى با فلسفه نمازاست. اگر انسان بداند چرا نماز مي خواند و نماز چه آثاري و برکاتي در زندگي دنيا و آخرت او دارد و ترک نماز چه عواقب و نتايجي خواهد داشت قطعا نماز را ترک نخواهد کرد . امام‌ علي‌(عليه السلام) مي‌فرمايد:«الناس‌أعداء ما جهلوا؛(5) انسان‌ دشمن ‌چيزي‌است‌ که‌ به‌ آن ‌نادان است».

کتاب هاي زير را جهت مطالعه پيشنهاد مي کنيم :
درمورد نماز
1- نماز عارفانه، جواد محدثي.
2- پرورش در پرتو نيايش، حسنعلي نوري ها.
3- نماز زيباترين الگوي پرستش، غلامعلي نعيم‌آبادي.
4- نماز از ديدگاه قرآن و حديث، موسوي لاهيجي.
5 - نماز، حسين انصاريان.
درمورد همسر داري
1- آيين همسر داري ، ابراهيم اميني
2. ازدواج مكتب انسان سازي ، شهيد دكتر پاك‏نژاد
3- بهشت خانواده، دكتر مصطفوي
4- همسران برتر، دكتر غلامعلي افروز
5- خانواده متعادل، شرفي
6- خانواده متعادل، صافي
7- نقش دين در خانواده : صادق احسان بخش
8- خانواده ، عشق ، استواري ، احمد حيدري
پي نوشت:
1. غررالحكم، ج 5، ص 24.
2. شافي، ج 2، ص 138.
3 . وسائل الشيعه،ج 8،‌ص435.
4. بحارالأنوار، ج 73، ص 11.
5- نهج‌البلاغه‌، فيض‌الاسلام‌، قصار 163.