پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

مدير محترم مركز ملي پاسخگوئي حجه الاسلام و المسلمين مخدوم به بيان اهم فعاليتهاي مركز دربخشهاي تلفني، كتبي و اينترنتي ازبدو تاسيس تاكنون پرداخته وبه اين مطلب اشاره نمودند كه طي سه سال گذشته در بخش هاي مختلف مركزبه بيش از 6 ميليون پرسش ، پاسخ داده شده است و همچنين از نگارش جديد سايت در بخش اينترنتي و افزودن پاسخگوئي در شيفت شب به صورت تلفني خبر دادند ودر پايان با رويكرد كنوني چشم انداز و آينده روشني را براي اهداف و فعاليتها مركز در عرصه هاي جديد برشمردند. بعد از پايان سخنان رياست مركز ، مدير بخش تلفني مركز حجه الاسلام و المسلمين روشن تن به معرفي و بيان اهم فعاليتهاي بخش تلفني پرداختند كه از جمله پاسخگوئي تخصصي و محققانه وارتباط زنده و مستقيم و ارتباط كم هزينه و دسترسي آسان با عث اعتماد و اميد و دلگرمي نسبت به مراكز ديني وفرهنگي و جمع شدن به آموزه هاي مدهبي واحساس ارامش به جهت رفع دغدغه ذهني از جنله وي‍‍ژگيهاي پاسخگوئي تلفني بود و همچنين به تعدادي از پرسشهاي مطرح شده خبرنگاران در رابطه با فعاليت بخش تلفني پاسخ دادند و اشاره نمودند كه بيش از 610 هزار پرسش هموطنان عزيز پاسخ دادند. در ادامه نشست خبري مدير بخش اينترنتي جناب آقاي جعفري به بيان مطالبي پيرامون فعاليتهاي انجام گرفته در بخشهاي مختلف اينترنتي از جمله بخش آنلاين ، جوامع مجازي ،انجمن (اسك دين ، اسك قرآن)... پرداختند و از عوامل موفقيت مركز در امر پاسخگوئي را بهره گيري از فن آوري روز و استفاده از فضاي وب دانستند ،ايشان همچنين به دامنه و گستره فعاليتهاي بخش اينترنتي مركز به خارج از مرزهاي ايران اشاره نمودند و حيطه فعاليتها اينترنتي مركز را جهاني دانستند واز پيشرفت در اين عرصه خبر دادند. در پايان نشت خبري ، خبرنگاران پرسشهاي از فعاليتهاي مختلف مركز را مطرح نمودند كه توسط رياست و مديران مركز به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

پرسش 1:
اگر مي گوييم در غدير دين کامل شد،آيا قبل از آن دين ناقص بوده است.پاسخ را با عنايت به قضيه يوم الدار بنويسيد؟ شرح
پاسخ:
@@ اين تعبير در کلام خداوند در قرآن کريم آمده :
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا؛(1) امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما به عنوان آيينى برگزيدم».
بر اساس منابع روايي و تاريخي اين آيه در جريان غدير خم نازل شد، وقتي پيامبر امير مؤمنان را به خلافت بعد از خود منصوب و به مردم براي آخرين بار ولايت او را اعلام نمود. هنوز مردم متفرق نشده بود که آيه ياد شده نازل گرديد. بعد رسول فرمود:
«اللهُ أکبر على إکمال الدين واتمام النعمة ورضي الربّ برسالتي و ولاية علي من بعدي؛(2) الله اکبر بر کامل کردن دين و تمام کردن نعمت و خشنودي پروردگار از رسالت من و ولايت علي پس از من».
بنابر اين معلوم مي‌شود گرچه احکام الهي تا آن روز فراوان بر پيامبر نازل و به وسيله ايشان به مردم ابلاغ شد، ولي آخرين پيام وحي که به دستور خداوند از سوي پيامبر(ص) به مردم ابلاغ شد، وصي و خليفه بعد از خود به عنوان آخرين بار بود که موجب تکميل دين شد. با تعيين سرپرست و خليفه بعد از پيامبر ،دين اسلام به کمال مطلوب خود رسيد.
اما درباره اين که در پرسش آمده اين مسئله با توجه به قصه يوم‌الدار پاسخ داده شود، بايد گفت: در جريان «يوم الدار» شايد اولين نوبت بود که پيامبر خلافت بعد از خود را به مردم اظهار نمود . در روز غدير آخرين بار بود که در جمع عمومي آن گونه به صراحت از خليفة بعد از خود سخن گفت. روز يوم الدار سرآغاز اظهار رسالت و ولايت بود. روز غدير سرانجام ابلاغ رسالت و ولايت بود. يوم الدار در جمع اقوام و بزرگان قريش از خليفه بعد از خود سخن گفت . در روز غدير در جمع هزاران مسلمان از مناطق و اقوام مختلف درباره خليفه بعد از خود سخن گفت.
در جريان يوم الدار گرچه خلافت و وزارت امير مؤمنان از سوي پيامبر ابلاغ شد، ولي چون آغاز کار بود، نه تنها ولايت علوي، بلکه رسالت محمدي نيز مورد قبول حاضران قرار نگرفت . همه با تمسخر به آن پيام برخورد کردند، ولي در روز غدير هزاران مؤمن و مسلمان با اعتراف به اين که خدا و پيامبر او از خود آنان بر سرنوشت‌شان سزاوارتر است، به پيام رسول خدا گوش دادند و آن را پذيرفتند حتى خليفه دوم عمر بن خطاب حضور علي بن ابي طالب عرض کرد:
بخٍ بخٍ لک يا ابن ابي طالب، أصبحت مولاي و مولا کلّ مؤمن ومؤمنة؛(3) گوارا باد بر تو اي پسر ابو طالب که مولاي من و مولاي همه مؤمنان و مؤمنات شد.
گرچه اين سخن‌ها بعداً از سوي عده‌اي از جمله خود عمر بن خطاب به فراموشي و انکار سپرده شده، ولي در آن روز همه بالاتفاق اين سخن را شنيدند و نقل کردند.
اعلام ولايت و سرپرست براي احکام دين و مجري قوانين الهي به عنوان آخرين پيام وحياني دين کامل اسلام را کامل‌تر نمود و نعمت الهي را به اتمام رسانيد . دين قبل از آن رخداد گرچه به لحاظ احکام و قوانين کامل شده بود ،ولي به لحاظ تعيين سرپرست و مجري با حادثه غدير به کمال نهايي و حد نصاب خود رسيد .مراد از تکميل دين اين حقيقت است و نه کامل در مقابل ناقص.

پي‌نوشت‌ها:
1. مائده (5) آيه 3.
2. الغدير، ج 2، ص 34.
3. همان، ص 43.