سلام در عصر امام زمان همه خوبند یا نه وچه جوری ممکن است که همه خوب باشند چون نسل ما زیاد ادمها جالب نیستند
طبق ظاهر روايات و دلايل عقلي ، نه همه انسان ها در عصر ظهور اصلاح مي شوند و نه همه مجرمان از بين مي روند. بلکه در آن عصر مشوق هاي هدايت فراوان است و انسان ها با اختيار خود هدايت مي شوند .
طبيعي است که برخي راه هدايت را نپذيرند.در اين ميان كسانى پيدا مىشوند كه با ايدههاى مختلف انقلاب امام را برنمىتابند و با حضرت مخالفت مىكنند و در انقلاب ايشان كارشكنى مىنمايند.
طبيعى است كه بايد با آنان با قاطعيت برخورد شود تا جامعه براى هميشه از شر آنان مصون بماند؛(1)
مفاد روايات اين است كه سياست و استراتژى امام در برابر مخالفان و گناهكاران اين است كه نخست به هدايت و ارشاد آنان پرداخته ، با ايشان مدارا مىكند اما در صورت عدم تأثير با آنان با قاطعيت برخورد مىكند.
تذكر چند نكته :
1- دشمنان و مخالفان حضرت از گروههاى مختلف هستند، از قبيل: اهل كتاب، فرقههاى باطل و منحرف، مقدس نماها، ناصبىها و منافقان.
2- برخورد حضرت با دشمنان يكسان نيست. عدهاى را مىكشد، برخى را تبعيد مىكند و بر بعضى حد جارى مىكند و از عدهاى جزيه مىگيرد. (2)
محمد بن مسلم روايت كرده است: به محضر امام باقر (ع)شرفياب شدم تا درباره قائم آل محمد )عج) از حضرت بپرسم، پيش از آن كه حرفى بزنم، حضرت فرمود: « قائم آل محمد (ص) شباهت هايى به پنج تن از پيامبران دارد....شباهت او به جدش مصطفى(ص) ظهور او با شمشير و كشتن دشمنان خدا و رسول خدا و ستمكاران و طاغوتها است».
امام باقر(ع)فرمود: «هنگامى كه قائم(ع)قيام كند، ايمان را بر تمام ناصبيان عرضه مىكند. اگر ايمان را در حقيقت و واقع بپذيرند، آنان را رها مىسازد و گرنه گردن آنان را مىزند يا همان گونه كه امروز اهل ذمه جزيه مىپردازند، از آنان جزيه مىگيرد و آنان را از شهرها به روستاهاى دور دست تبعيد مىكند». (3)
امام صادق(ع)فرمود: حضرت قائم(ع)در وقت ظهور درباره بيش تر منافقان حد خدا را جارى مىكند.(4)
البته امام زمان حساب و كتاب و ميزان را كه در قيامت بر پا مىشود، در دنيا بر پا نمىكند، يعنى اين گونه نيست كه اگر كسى در خانه خود گناه كند يا عبادت خدا را به جا نياورد، در دنيا به مجازات برساند. هم چنين اين گونه نيست كه هيچ كس دچار گناه و معصيت نشود و هيچ گناهكارى وجود نداشته باشد، بلكه مقصود اين است كه تمام حدود و مقررات و احكام الهى را در جامعه پياده مىكند.
پي نوشت ها:
1- چشم اندازى به حكومت مهدى، نجم الدين طبسى، بوستان كتاب، قم، ص 148،147.
2-همان.
3-كمال الدين و تمام النعمه، صدوق، ، جزء 1، ص372، ح(7.
4- تهذيب الأحكام، محمد بن الحسن الطوسى، ج6، ص 172، ح 335.