پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام و خسته نباشید می خواستم اگه اجازه بفرمایین سوالی داشته باشم و بیشتر دوست داشتم از آقای دهنوی پاسخم رو بگیرم چون اسم ایشان رو تو این سایت دیدم اینونوشتم در صورت عدم امکان خود پاسخ برام بیشتر مهمتر هستش. اما سوالم اینه که: بنده دانشجوی دکترای ادبیات هستم و تقریبا 29 سالمه و با خانمی آشنا شدم که ایشان 27 سالشونه و دانشجوی کارشناسی ارشد کامچوتر هستند. در طی صحبت هایی که داشتیم ایشون گفتند که پدر و برادرشون اهل نماز و روزه نیستندو در خانواده فقط مادر و خواهر و خودشون اهل انجام واجباتنداین در حالی است که بنده و خانواده مون همه اهل نماز و روزه اند حالا می خواستم بدونم آیا این ازدواج دچار مشکل خواهد شد یا نه؟ البته بنده به خودشون عرض کردم که به لقمه هایی که پدرشون بر سفره شون ورده شبهه دارد و باید با احتیاط عمل کرد ولی ایشون اقرار دارند که به حلال بودن لقمه شون باور دارند. از طرفی این را هم اضافه کنم که این خانوم بسیار خوش اخلاق و ارام و مودب و حتی می توان بگویم بسیار عاقلند از سویی بنده هیچ ندارم در این دنیا ولی ایشان از نظر شخصی در وضعیت مالی خوبی به سر می برند. حالا به نظر شما این ازدواج به صلاح است یا اشکال دارد لطفا جواب صریح بفرمایین و موضوع رو به خودم و تصمیم خودم واگذار نفرماییدچون خودم نمی تونم تصمیم بگیرم. ممنون و متشکر سعید

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
با سايت مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني تماس گرفته ايد. ارتباطي با آقاي دهنوي نداريم. ظاهراً ‌سايت ايشان به نام گلبرگ است. بودن نام ايشان در سايت به دليل ارتباط با ايشان نيست.
پاسخ شما از طرف كارشناسان و مشاوران ديني با مدارك دانشگاهي ارائه مي شود.
گاهي فرد در خانواده اي تارك نماز زندگي مي كند و هر چند خود نماز مي خواند اما از سستي عقيده برخوردار است . احتمال آن كه روزه و نماز را رها سازد، بسيار است؛ در اين صورت توصيه مي شود كه از اين ازدواج بپرهيزيد. اما چنانچه فرد در عقايد خود پايبند است و همچنين طعنه ها يا نيش و كنايه هاي احتمالي ديگران در او مؤثر نمي افتد، ازدواج مانعي ندارد. به ويژه در مورد شما كه با فردي روبرو هستيد كه 27 سال دارند و احتمال تزلزل عقيده در اين سن كم تر رخ مي دهد.
اما در مورد لقمه اي كه فرد بر سر سفره پدر خورده است، با در نظر گرفتن مسأله از طريق مرجع تقليدتان به آن عمل نماييد. هر چند كه ايشان نسبت به حلال بودن لقمه پدر اطمينان دارند و اطمينان ايشان كافي است. البته هيچ ارتباطي بين نماز نخواندن و لقمة شبهه ناك نيست مگر آن كه فرد لاابالي نسبت به نماز، نسبت به ساير موارد مانند پرداخت خمس و زكات نيز لاابالي باشد.
اما در خصوص وضعيت مالي دقيقاً مقصود شما از اينكه هيچ ندارم چيست. اينكه ايشان از مال پدر بهره اي دارند يا شخصاً اموالي دارند؟
در مجموع طرفين بايد از نظر مالي نيز در شرايطي همسان قرار داشته باشند. البته اين وضع در مورد يك دختر مي تواند تا اندازه اي مورد چشم پوشي قرار گيرد اما در خصوص يك مرد هنگامي كه وضعي به مراتب بدتر از زن دارد، نبايد آن را ناديده گرفت . علت تنها احتمال تكبر زن نيست بلكه گاهي مرد خودش ممكن است با احساس تحقير روبرو گردد. به هر حال در اين موارد بهترين راه مراجعه به روانشناس، اراية دقيق تمام مختصات زندگي خودتان و فرد مقابل است تا بتوان با رعايت تمام جوانب تصميم گيري نمود. براي ارايه برخي توضيحات بيش تر و دريافت پاسخ مشروح مي توانيد با سرويس تلفني مركز با شماره 09640 تماس بگيريد. والسلام .خدانگهدارتان.