پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
چگونه كسی كه مشروبات الكلی مصرف می كند را ازاین كار نهی كنیم؟
قبل از هر چیز لازم است به ریشه یابی علل روانی، خانوادگی و اجتماعی مصرف مواد الكلی توسط فرد مصرف كننده پرداخته شود ...

چگونه كسی كه مشروبات الكلی مصرف می كند را ازاین كار نهی كنیم كه موثر واقع شود؟

قبل از هر چیز لازم است به ریشه یابی علل روانی، خانوادگی و اجتماعی مصرف مواد الكلی توسط فرد مصرف كننده پرداخته شود. قطعا اولین و مهمترین قدم در رفع این مشكل كه می تواند به بلای خانمان سوز اعتیاد منجر شود، شناختن علل واقعی و رفع یا تعدیل آنهاست. خواهر گرامی؛ در بسیاری از مواقع فرد مصرف كننده دچار كمبود محبت و یا خلإ عاطفی است كه بر اثر سوء برداشت از تجربه های هر چند لذت بخش و زودگذر قبلی، دچار نیاز كاذب به این مواد گردیده است. همچنین عدم اعتماد به نفس و شكست در زمینه ای خاص و روی آوردن به دوستان ناباب از جمله علل دیگر این پدیده شوم هستند. امید است با بكار گیری نكات ذیل قدمی در برطرف شدن مشكل فرد مورد نظر شما برداشته باشیم.

روش های جلوگیری از مصرف مشروبات الكلی:

1.       اگر فرد مذكور دچار اعتیاد به مصرف مشروبات الكلی شده باشد، می بایست با روش كم كردن تدریجی این مواد به بازپروری فرد كمك كرد. در این روش بیمار معتاد می تواند با یك برنامه ریزی منظم و دقیق و با اراده ای قوی و محكم ، روزانه از مشروباتی كه استفاده می نماید كم كند  تا آن را در مدت 2 تا 3 هفته به صفر برساند. در این روش بیمار نیاز دارد كه زیر نظر روان پزشك معالج از داروهای تجویز شده استفاده نماید. داروهای تجویز شده اغلب داروهایی است كه در رشته روان پزشكی  به كار برده می شود و موجب می گردد كه علایم وابستگی روانی و جسمی بیمار معتاد به آن میزان كاهش یابد كه فرد معتاد احساس نیاز به مشروبات نداشته باشد. بعد از انجام ترك اعتیاد بیمار باید حداقل به مدت یك سال تحت نظر روان پزشك  به درمان خود ادامه داده و از داروهایی كه تجویز می شود استفاده و به توصیه های او عمل نماید.

2. برای درمان افراد معتاد و همچنین كسانی كه تصمیم دارند از این امر رهایی یابند، روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد، كه البته شرط اصلی آن، احساس نیاز واقعی فرد مصرف كننده به درمان است. درمان های غیر دارویی مانند روان درمانی انفرادی،  گروه درمانی، خانواده درمانی  و ... بسیار مفید است.

3.       دوری و اجتناب از دوستان ناباب و مكان های وسوسه انگیز كه خاطره مصرف این مواد را به صورت مرضی در فكر و ذهن فرد مجسمم می كند، برای بازگشت سریع فرد به موقعیت قبل از مصرف مشروبات و درمان كامل او بسیار موثر است.

4.       ورزش یكی از شیوههای موثر برای ترك مواد الكلی است. تاثیرات مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه قرار میگیرد. اما تحقیقات مشخص كرده است افرادی كه ورزش میكنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی میكنند.

ورزش با كاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد صرفنظر از وضعیت زندگی و مشكلات میشود.

5.       درباره نقش خانواده و رفتار والدین هم نكته مهم این است كه پدر و مادر باید ذات فرزند خود را خوب بشناسند و بدانند او به چه مسائلی گرایش دارد و بعد آن را ریشهیابی كنند. در مواردی علت اصلی روی آوردن فرد به مصرف مشروبات، الگوبرداری از بستگان نزدیك و افراد تاثیر گذار بر فضای فكری فرد است. والدین دلسوز می توانند با شناختن این عوامل به منفی سازی الگوهای كاذب فرزندان خود پرداخته و حتی همسران نیز می توانند با ایجاد محدودیتهای حساب شده مانع از خلوت گزینی های شریك زندگی خود و در نتیجه مصرف این مواد شوند.

6.       مرحله بعد آگاهی دادن به فرد مصرف كننده درباره عواقب خطرناك اعتیاد به مصرف مشروبات الكلی است. آگاهی بخشی در این مورد می تواند به عنوان گزینه ای مهارگر به جلوگیری از وسوسه شدن فرد كمك شایانی كند. در ذیل به تعدادی از این مضرات به صورت خلاصه اشاره می شود.

عوارض مصرف مواد الكلی:

1.   پرحرفي يا كم حرفي

2.   تغييرات خلقي

3.   پرخاشگري

4.   برداشته شدن مهار ها

5.       رفتار نامناسب جنسي

6.       احساس گرما

7.       اختلال در توجه و حافظه

8.       اختلال در عملكرد شغلي و اجتماعي

9.       كاهش فشار خون

10.     تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن

 عوارض مصرف طولانی مدت:

1.       بيماري هاي گوارشي و كبدي

2.       سوء تغذيه

3.       سرطان دستگاه گوارش

4.       فراموشي

5.       سكته قلبي و مغزي