پرسش:
نقش مصلحت در جمهوری اسلامی چیست؟ برخی همچون سعید حجاریان ادعا میکنند که جمهوری اسلامی ایران در حال طی کردن مسیر عرفیشدن (سکولاریسم) است و عنصر مصلحت در این فرایند، نقش مهمی ایفا میکند. این انگاره تا چه حدی صحیح است؟
پاسخ:
مقدمه
مصلحت بهعنوان یکی از مفاهیم کلیدی در فقه شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد توجه فقها و سیاستگذاران بوده است. مصلحت در فقه اسلامی به معنای رعایت منافع عمومی و جلوگیری از ضررهای احتمالی است که میتواند در چارچوب شرع و قوانین اسلامی تعریف شود. در نظام جمهوری اسلامی، مصلحت بهویژه در قالب «مصلحت نظام» بهعنوان یک اصل مهم در تصمیمگیریهای کلان مطرح شده است. بااینحال، برخی تحلیلگران مانند سعید حجاریان، معتقدند که استفاده از مصلحت در جمهوری اسلامی، بهنوعی به سمت عرفیشدن و سکولاریسم پیش میرود. این ادعا نیاز به بررسی دقیقتری دارد تا مشخص شود که آیا مصلحت در جمهوری اسلامی واقعاً به سمت سکولاریسم حرکت میکند یا خیر.
پاسخ تفصیلی
1. مفهوم مصلحت در جمهوری اسلامی
مصلحت در فقه شیعه به معنای رعایت منافع عمومی و پرهیز از ضررهای احتمالی، در چهارچوب شریعت است. در نظام جمهوری اسلامی، مصلحت بهویژه در قالب «مصلحت نظام»، بهعنوان یک اصل مهم در تصمیمگیریهای کلان مطرح شده است.(1) این اصل بهعنوان مکانیسمی برای حل تعارضات بین احکام شرعی، قانون اساسی و نیازهای روز جامعه بهکار میرود. بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حفظ چارچوب اسلامی، اختیار تعدیل قوانین را دارند. امام خمینی (ره) نیز بر ضرورت توجه به عنصر زمان و مکان در اجتهاد تأکید میکردند تا مصلحت به ابزاری برای کارآمدی حکومت تبدیل شود. در حقیقت بدون جریان این دو عنصر در اجتهاد، نهتنها خلاف مصلحت نظام عمل خواهد شد، بلکه حکومت با بنبستهای فراوان مواجه خواهد گردید.
2. نقش مصلحت در تصمیمگیریهای کلان
در نظام جمهوری اسلامی، مصلحت بهویژه در مواردی که قوانین شرعی یا قوانین عادی نتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، نقش مهمی ایفا میکند.(2) برای مثال، در مواردی مانند سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاستهای خارجی، مصلحت نظام بهعنوان یک اصل مهم در تصمیمگیریها مطرح میشود. این امر نشان میدهد که مصلحت در جمهوری اسلامی نهتنها بهعنوان یک ابزار برای تطبیق قوانین با نیازهای روز جامعه، بلکه بهعنوان یک اصل اساسی در حفظ نظام و منافع عمومی مورد استفاده قرار میگیرد؛ بنابراین میتوان گفت مصالح باید در اهداف و انگیزههای عام و فراگیر اسلام برای اداره و هدایت جامعه داخل باشد؛ بهعبارتدیگر، مصالح باید جهتدار و به سمت تحقّق هر چه بهتر و بیشتر اهداف متعالی اسلام در جهت سعادت جامعه انسانی تنظیم شود.
3. تعریف عرفیشدن (سکولاریسم) و تفاوت آن با مصلحت
سکولاریسم به معنای حذف دین از عرصه حکومت (سیاست) و اتکای کامل به قوانین عُرفی است؛ درحالیکه مصلحت در جمهوری اسلامی در چهارچوب شرعی و با نظارت افراد ذیصلاح، مانند فقها، اعمال میشود. عرفیشدن، دین را به حوزه خصوصی محدود میکند؛ اما مصلحت با حفظ حاکمیت دین، انعطاف در اجرای احکام را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه فراهم میسازد؛ بهعبارتدیگر، مصلحت نهتنها دین را تضعیف نمیکند، بلکه آن را در مواجهه با واقعیات اجتماعی تقویت میکند؛ بنابراین، ادعای عرفیشدن و سکولاریسم، به این معنا که مصلحت باعث دور شدن از اصول اسلامی میشود، چندان صحیح به نظر نمیرسد. در اسلام اگر مصلحتاندیشی هست، هدف آن هم معیّن شده و مصلحتاندیشی خارج از اهداف معیّن اسلامی، مشروعیت ندارد.
4. بررسی ادعای عرفیشدن نظام جمهوری اسلامی ایران
برای بررسی این ادعا، باید به چند نکته توجه کرد:
الف. مصلحت در چارچوب شرع
مصلحت در نظام جمهوری اسلامی همواره در چارچوب شرع و قوانین اسلامی تعریف شده است. این بدان معناست که مصلحت نمیتواند خارج از چارچوب شرع و اصول اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.(3) بنابراین، ادعای عرفیشدن و سکولاریسم، به این معنا که مصلحت باعث دور شدن از اصول اسلامی میشود، چندان صحیح به نظر نمیرسد.
ب. مصلحت بهعنوان ابزار تطبیق
مصلحت در نظام جمهوری اسلامی بهعنوان یک ابزار برای تطبیق قوانین شرعی با نیازهای روز جامعه مورد استفاده قرار میگیرد. این امر نشان میدهد که مصلحت نهتنها عامل سکولاریزاسیون و عرفیسازی نیست، بلکه بهعنوان یک ابزار برای حفظ و تقویت نظام اسلامی عمل میکند. ازاینرو، یک ضابطه مهم در اعمال مصلحت، عدم مخالفت مصالح تشخیص داده شده با احکام کلّی شرعی است که بهصورت احکام اجتماعی اسلام استنباط میشود.
ج. هدفمندی مصلحت
مصلحت در راستای تحقق اهداف متعالی اسلام (مانند عدالت یا حفظ نظام اسلامی) تعریف میشود؛ درحالیکه سکولاریسم فاقد چنین جهتگیری دینی است.
نتیجهگیری
مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان یک اصل کلیدی در فرآیند تصمیمگیریهای کلان شناخته میشود و همواره در چارچوب اصول شرعی و قوانین اسلامی تعریف شده است. مصلحت در جمهوری اسلامی، نهتنها نشانگر عرفیشدن نیست، بلکه سازوکاری ضروری برای حفظ کارآمدی نظام در چارچوب اسلامی است. این مفهوم با سکولاریسم که مبتنی بر حذف دین از حکومت است، در ماهیت متفاوت بوده و در عمل به تقویت جایگاه شریعت در مدیریت جامعه کمک میکند. ادعای شباهت نتایج مصلحت با سکولاریسم، ناشی از خلط بین «انعطافپذیری دینی» و «عرفیسازی» است که با توجه به مبانی فقهی و نهادهای نظارتی دینی در ایران، رد میگردد.
پینوشتها:
1. اصل 110 قانون اساسی (وظایف رهبری)؛ ادیانی، سید علیرضا، «کاربست مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران، اعمال مصلحت در دوران امام خمینی»، پرتال امام خمینی (ره)، کد مطلب: ۱۸۹۹۲۵، ۱۴۰۲/۰۷/۰۴، https://B2n.ir/k42883.
2. امام خمینی، سید روحالله، کتاب البیع، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ۱۳۸۱ ه. ش، ج ۲، ص ۴۶۱؛ همچنین بنگرید: حیدرزاده، علیرضا، «نقش و جایگاه مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 1393 ش، شماره 3، صص 407 -422.
3. ر.ک به: صرافی، سیفالله، درآمدی بر جایگاه مصلحت در فقه، قبسات، 1383 ش، شماره 32، صص 81-100.