پرسش:
#نقد قرآن ویکیپدیا
چرا برخی از کتاب های بشری با این که وحیانی نیستند توسط مردم جهان به عنوان آثار ادبی برتر جهان پذیرفته شده و خوانده میشوند، اما قرآن نه در ردیف آثار ادبی برتر جهان قرار دارد و نه توسط غیرمسلمانان خوانده میشود، بلکه فقط مسلمانان آن را قبول دارند و میخوانند؟
پاسخ:
مقدمه
هرچند قرآن همه ویژگیهای لازم برای جهانیبودن همچون زیبایی، نوآوری، تأثیرگذاری و ماندگاری را بیشتر از هر اثر ادبی دیگری داشته و همچنان نیز دارد، ولی معمولاً در ردیف آثار برتر ادبی جهان از آن یاد نمیشود. در این نوشتار چرایی این پدیده بررسی میشود.
چرایی نبودن قرآن در فهرست آثار ادبی برتر جهان
1. درک مفاهیم عمیق و ظرایف ادبی قرآن، مستلزم آشنایی کامل با زبان عربی است و اکثر مردم از این آشنایی محروم هستند. هرچند قرآن به زبانهای مختلف ترجمه شده، اما ترجمههای قرآن معمولاً نتوانستهاند زیباییهای زبانی و بلاغت اصلی آن را به طور کامل منتقل کنند؛
2. قرآن به عنوان کتاب مقدس، نیازمند تفسیر و شرح است. درک معانی عمیق و لایههای معنایی قرآن نیازمند دانش تفسیری یا مراجعه به مفسران میباشد. بدون این دانش، درک قرآن برای غیرمسلمانان دشوار است؛
3. سبک ادبی قرآن و نوع بیان مطالب در آن منحصربهفرد و با هر سبک و بیان دیگری متفاوت است؛ درنتیجه، انس مخاطب با آن نیازمند تحمّل و تدبّری است که معمولاً غیرمعتقدان به تقدس و الوهیت قرآن، انگیزهای برای آن ندارند؛
4. قرآن برخلاف نوع آثار ادبی بهدنبال جذب مخاطب به هر قیمتی نیست و درنتیجه، واقعیت را هرچند تلخ آشکارا بیان میکند. بسیاری از مطالب قرآن درباره اثبات حقانیت دین اسلام و بطلان سایر ادیان است. قرآن آرای باطلی همچون بتپرستی مشرکان، برتری نژادی یهودیان، تثلیث مسیحیان و... را نقد و رد کرده است. این نقد و رد باعث شده قرآن بهعنوان یک متن بیطرف و صرفاً ادبی دیده نشود و متنی تبلیغی برای دینی خاص تلقی شود؛ بنابراین، عدم استقبال پیروان سایر ادیان و مکاتب از قرآن کاملاً طبیعی است. چنانکه آثار ادبی جهانی، شهرتشان معمولاً در گرو نقدهای مثبت و جایزههایی است که از سوی جشنوارههای بینالمللی و نقادان دریافت میکنند. جشنوارههای صرفاً ادبی و نقادان، معمولاً فقط از آثاری تقدیر میکنند که در آنها مباحث حساسیتبرانگیز مطرح نشده باشد؛ بهویژه که تأیید قرآن بهمعنای پذیرش حقانیت دین اسلام و بطلان سایر ادیان تلقی میشود؛
5. بسیاری از غیرمسلمانان تحت تأثیر تبلیغات ضداسلامی و عملکرد برخی از مسلمانان که اعمال ناروای خود را به قرآن منتسب میکنند، تصور درستی از قرآن ندارند و همین شناخت نادرست سبب شده انگیزهای برای مطالعه قرآن نداشته باشند؛ چنانکه قرآن به عنوان یک متن دینی، بیشتر بر اصول و احکام دینی تمرکز دارد و چنین مطالبی برای افرادی که به دین اعتقادی ندارند، جذابیت ندارد.
با دقت در عوامل بالا مشخص می شود که برخی از آنها درونی و برخی دیگر بیرونی هستند. عوامل درونی، ویژگیهای الهی، ذاتی و غیرقابل تغییر قرآن هستند؛ اما عوامل بیرونی تا حدودی قابلیت رفع شدن را دارند. برای نمونه، به چند اقدام در راستای شناخت هرچه بیشتر غیرمسلمانان از جنبه ادبی قرآن اشاره میشود:
1. ارائه ترجمههای آزاد و جذاب اما دقیق و عدم اکتفاء به ترجمههای لغوی و قدیمی. این ترجمهها باید توسط مترجمان و نویسندگان برجسته و ادیب، با نگرش به مخاطب عام و با اولویت زبانهای رایج و پرگویش انجام شوند؛
2. انتشار مقالات و کتب تحلیلی درباره جنبههای ادبی و هنری قرآن بدون پیشفرض دینی در نشریات، انتشارات، کنفرانسها و سمینارهای بینالمللی. این امر موجب آشنایی بیشتر با جنبه ادبی قرآن و شناخت بیشتر جهانیان از آن به مثابه یک اثر ادبی خواهد شد؛
3. آموزش قرآن در کشورهای غیراسلامی و برای غیرمسلمانان باید با رویکرد ادبی و هنری باشد؛ نه رویکرد دینی. برای نمونه میتوان زمینه را برای قرارگرفتن قرآن بهعنوان نمونهای مهم از ادبیات کلاسیک عربی در برنامه دروس ادبیات مقایسهای فراهم ساخت.
نتیجهگیری
عدم پذیرش قرآن به مثابه اثری ادبی در سطح جهان در گروی عوامل مختلفی همچون پیچیدگی زبان قرآن، نیازمندی به تفسیر دینی، سبک ادبی منحصربهفرد، نقد صریح سایر ادیان و تبلیغات منفی علیه اسلام و قرآن است. در نقطه مقابل، ترجمه آزاد و جذاب قرآن به زبانهای رایج و پرگویش دنیا و تغییر رویکرد آموزش قرآن برای غیرمسلمانان از دینی به ادبی، باعث آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان غیرمسلمان با زیباییهای ادبی و هنری قرآن خواهد شد و راه را برای پذیرش آن به عنوان یک اثر ادبی جهانی هموار میسازد.
برای مطالعه بیشتر
نقد نقد قرآن ویکی پدیای فارسی: