پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
بنظرتون خدا منو می بخشه؟!...
هرچند که گناه شما بزرگ بوده است؛ اما خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد و در آيات قرآن به اين مطلب اشاره‌کرده است (1) در جايي از قرآن نيز فرموده که هرگز از رحمت ...

سلام ببخشيد بنده کمکي می‌خواستم ازتون. بنده در چند سال گذشته اشتباهي مرتکب شدم و با يکي از پسراي اقواممون ارتباط برقرار کردم... اما بعدش خيلي پشيمان شدم... و توبه کردم...حتي از خود اون پسر هم حلاليت طلبيدم اگر که دل شکستني در کار بوده یا هر چيز ديگه اي به خاطرش از اون پسر هم حلاليت گرفتم...بنظرتون خدا منو می بخشه؟!...بنظرتون اينا بعداً اتوي زندگي آدم تأثیر نداره؟! بنظرتون خدا از سر گناه گذشتم ميگذره؟! اگه اون پسر به خاطره اين کارم دلش شکسته باشه يا اينکه وابسته­ام شده باشه چطور؟! آقا يا خانم خواهش مکنم ازتون که حقيقتش رو بهم بگيد لطفاً... من چيکار کنم... هيچ صلاحي جز توبه ندارم... هيچ کاري جز توبه نمي­تونم انجام بدم...خيلي از اون قضيه ب بعد به هم ريختم... کوچک‌ترین اتفاقي ک برام ميفته به هم ميريزم...همش حس و حال گناه دارم... حس مي­کنم خدا منو نبخشيده... حس می­کنم خدا از سر تقصيراتم نمي­گذره... حس مي­کنم که قراره بدترين عواقب دامنمو بگيره...شما رو قسم ميدم ک بگيد آیا خدا منو می­بخشه يانه؟! با وابستگی و دلشکستگی اون پسر چکار کنم؟! من نميتونم کاري براش انجام بدم...

هرچند که گناه شما بزرگ بوده است؛ اما خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد و در آيات قرآن به اين مطلب اشاره‌کرده است (1) در جايي از قرآن نيز فرموده که هرگز از رحمت خدا مأیوس نشويد (2) مأیوس بودن از بخشش خدا خود بزرگ‌ترین گناه است. (3)

اما در مورد آن فرد که گناهتان با او بوده بايد بگوييم اولاً لازم نبود از او حلاليت بگيريد چراکه يادآوري گناه بوده است و خودش گناه است. علاوه بر اينکه هرکسی مسئول اعمال خودش است (4) و او نيز مثل شما بايد توبه کند و از گناهش در درگاه خدا استغفار کند. ولي شما نبايد مستقيم به او اين مطلب را بگوييد.

انسان‌ها در معرض امتحاناتي هستند که شايد در برخي موفق نشوند. مهم اين است که خود را از دايره اطاعت خدا خارج ندانيم و اگر خدای‌ناکرده گناهي از ما سر زد دوباره به دامان رحمت الهي بازگرديم. خدا خود را «ارحم‌الراحمین» ناميده است به معني مهربان‌ترین مهربانان؛ (5) يا «ثواب» لقب داده است به معني بسيار توبه پذير (6)

هرگز در مورد گناهتان با کسي صحبت نکنيد و بين خودتان و خداي مهربان توبه کنيد. به آن شخص هم در مورد رابطه گناه‌آلود صحبت نکنيد و در صورت امکان با او برخورد نداشته باشيد يا به حداقل برسانيد و اگر هم ا را ديديد، مانند بقيه اقوامتان با او برخورد کنيد و خدای‌ناکرده چنين حرف‌هایی را با او پيش نکشيد. به افکار منفي هم که به سراغتان می‌آید توجهي نداشته باشيد چراکه شک پس از توبه وسوسه است.

موفق باشيد.

پی‌نوشت‌ها:

1.       سوره بقره، آيه 222.

2.       سوره زمر، آيه 53.

3.       مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) - قم، چاپ: دوم، 1406 ق، ج‏1، ص 460.

4.       سوره انعام، آيه 164.

5.       سوره يوسف، آيه 64.

6.       سوره نصر، آيه 4.