پرسش:
برخی با استناد به روایاتی میگویند هزینهکردن یک درهم برای ائمه، صدها برابر ارزش بیشتری از هزینهکردن در امور دیگر دارد؛ آیا چنین روایاتی درست هستند؟ و آیا میتوان با استناد به این روایات، برای مواکب پول جمعآوری کرد؟
پاسخ:
امروزه مواکب دینی بهویژه در مناسبتهایی مثل اربعین، عاشورا و غدیر، یکی از جلوههای مردمی ایمان و محبت به اهلبیت (علیهم السلام) هستند. این اجتماعها که با نیت خدمت، اطعام و ترویج معارف اهلبیت (علیهم السلام) شکل میگیرند، نقش مهمی در تقویت هویت شیعی و پاسداشت مناسبت های دینی دارند. اطعام، پذیرایی و گسترش فضای معنوی در این برنامهها، مصداقی از یاری دین و زنده نگهداشتن یاد امامان معصوم (علیهم السلام) به شمار میآید. این نوشتار، مشروعبودن و ارزش معنوی کمک به این مواکب را در روایات بررسی میکند.
1. روایات صلۀ امام
روایات متعددی در منابع معتبر حدیثی شیعه بیانکنندۀ اجر و پاداش بسیار عظیم انفاق برای اهلبیت (علیهم السلام) یا در راه خدمت به ایشان است:
الف) حسن بن میّاح از پدرش از امام صادق (علیه السّلام) نقل میکند: «یَا مَیَّاحُ دِرْهَمٌ یُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَعْظَمُ وَزْناً مِنْ أُحُدٍ: اى میاح، درهمى که به امام برسد، وزنش از کوه احد بزرگتر است» (1).
ب) امام صادق (علیه السلام) فرمود: «دِرْهَمٌ یُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِیمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ: یک درهم که به امام برسد، بهتر است از دو میلیون درهمى که در راه خیر دیگر صرف شود» (2).
ج) امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «مَا مِنْ شَیْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِخْرَاجِ الدَّرَاهِمِ إِلَى الْإِمَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَیَجْعَلُ لَهُ الدِّرْهَمَ فِی الْجَنَّهِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فِی کِتَابِهِ مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثِیرَهً (3) قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ فِی صِلَهِ الْإِمَامِ خَاصَّهً: چیزى نزد خدا از رساندن پول به امام (علیه السّلام) محبوبتر نیست. بهراستى خدا یک درهم را در بهشت چون کوه احد سازد. سپس فرمود: خداى تعالى در کتاب خود مىفرماید: "کیست آن کسى که به خدا وامى نیکو دهد تا خداوند آن را براى او چند برابر سازد"، فرمود: به خدا آن درباره صله به امام است» (4).
د) معاذ جامهدار گوید از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم مىفرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَسْأَلْ خَلْقَهُ مَا فِی أَیْدِیهِمْ قَرْضاً مِنْ حَاجَهٍ بِهِ إِلَى ذَلِکَ وَ مَا کَانَ لِلَّهِ مِنْ حَقٍّ فَإِنَّمَا هُوَ لِوَلِیِّهِ: بهراستى خدا از آفریدۀ خود آنچه را به قرض خواسته به دلیل نیاز نبوده است. هر حقى از آن خداست و همانا به "ولىّ" او تعلق دارد» (5).
هـ) ابنبکیر از امام صادق (علیه السّلام) نقل مىکند: «إِنِّی لآَخُذُ مِنْ أَحَدِکُمُ الدِّرْهَمَ وَ إِنِّی لَمِنْ أَکْثَرِ أَهْلِ الْمَدِینَهِ مَالًا مَا أُرِیدُ بِذَلِکَ إِلَّا أَنْ تُطَهَّرُوا: بهراستى من از یکى از شماها چند درهم را مىپذیرم با اینکه در شهر مدینه ثروتم از همه بیشتر است. قصد من از پذیرش آن، این است که شما پاکیزه شوید» (6).
و) امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ یَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ فَهُوَ کَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ یَحْتَاجُونَ أَنْ یَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها: هر کس که گمان برد امام به آنچه در دست مردم است نیاز دارد، کافر است. همانا مردم نیاز دارند از آنها چیزى را بپذیرد. خداى عزوجل مىفرماید: "از دارایى آنها صدقه بردار تا آنها را پاکیزه کنى و با آن بپرورانى"» (7) و (8).
ز) امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) نقل فرمودند: «مَنْ وَصَلَ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فِی دَارِ هَذِهِ الدُّنْیَا بِقِیرَاطٍ کَافَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِقِنْطَارٍ: هر کس دینارى در این دنیا به خاندانم دهد، در رستاخیز یک قنطار [پوست گاو پر از زر] به او خواهم داد» (9).
این روایات با توجه به تعدد و اینکه برخی اسانید معتبری دارند، استنادپذیر هستند.
از نظر مفهومی (دلالت)، نکتۀ کلیدی در فهم این روایات، درک عبارت «دِرْهَمٌ یُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ: یک درهم که به امام برسد» است:
الف) در زمان حضور ائمه (علیهم السلام): معنای روشن آن، تحویل اموال (وجوهات شرعیه و مانند آن) به شخص امام برای مصارفی بود که ایشان صلاح میدانستند؛ مانند ادارۀ امور شیعیان، کمک به فقیران بنیهاشم، حمایت از یاران تحت تعقیب، پیشبرد اهداف اسلام حقیقی. درواقع هزینهکردن به معنای تقویت جایگاه امامت و ولایت بود که اساس دین است.
ب) در زمان غیبت: امروزه که دسترسی مستقیم به امام معصوم (علیه السلام) ممکن نیست، این مفهوم به مصادیق دیگری تعمیم داده می شود؛ بنابراین «رساندن به امام» به معنای هزینه در اموری است که موجب زنده نگهداشتن نام، یاد، راه و هدف ائمه اطهار (علیهم السلام) میشود. این موارد میتواند گزینههای زیر را دربر گیرد:
* نشر معارف اهلبیت: چاپ کتاب، حمایت از مراکز تحقیقاتی و فرهنگی، تولید محتوای دیجیتال و ...؛
* حمایت از شیعیان و محبان بهویژه کمک به فقیران شیعه: چراکه رسیدگی به پیروان ایشان، موجب خوشنودی آن بزرگواران است؛
* تعظیم شعایر دینی: برپایی مجالسی که در آن فضایل و مصایب اهلبیت (علیهم السلام) بازگو میشود؛ مانند مجالس عزاداری، جشنهای اعیاد مذهبی بهویژه زیارت عتبات عالیات.
* ساختوساز و نگهداری حرمها و اماکن متبرکه: زیرا این مکانها پایگاه اصلی تجمع دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) است.
فلسفۀ پاداش عظیم این است که هزینهکردن برای امام، درواقع سرمایهگذاری برای حفظ و تقویت اصل و اساس دین (یعنی امامت و و لایت) است. وقتی اصل دین تقویت شود، تمام شاخوبرگهای آن (مانند اعمال خیر دیگر) نیز جان میگیرند. امام باقر (علیه السّلام) فرمود: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاهِ وَ الزَّکَاهِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَهِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَهِ: اسلام بر پنج پایه نهاده شده است: نماز و زکاه و روزه و حج و ولایت و چنانکه براى ولایت [در روز غدیر خم یا در عالم میثاق] فریاد زده شد، براى هیچ چیزى دیگر فریاد زده نشد» (10).
2. انطباق این روایات بر جمعآوری کمک برای مواکب
امروزه که امام معصوم (علیه السلام) در غیبت به سر میبرد، مفهوم «درهم یوصل به الامام: رساندن درهمی به امام» معنایی عمیقتر و گستردهتر پیدا میکند؛ این درهم امروزه به صورت فیزیکی به دست ایشان نمیرسد، اما از طریق صرفشدن در اموری که موجب رضایت و خوشنودی ایشان و تحقق اهدافشان است، به ایشان «صله» میشود. جمعآوری پول برای مواکب دینی بهویژه در مناسبتهایی مثل اربعین، عاشورا و غدیر یکی از مصادیق «دِرْهَمٌ یُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ: درهمی که به امام برسد» به شمار میآید. میتوان این کار را یکی از مصادیق روشن و برجستۀ این روایات دانست؛ زیرا:
اولاً: احیای امر اهلبیت (علیهم السلام): ائمۀ اطهار (علیهم السلام) همواره شیعیان را به «زنده نگهداشتن امرشان» تشویق کردهاند. برگزاری مواکب و راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین و مؤثرترین مصادیق احیای امر اهلبیت (علیهم السلام) در دوران معاصر است. امروزه پیادهروی اربعین به نمایش قدرت نرم برای مکتب اهلبیت (علیهم السلام) در جهان تبدیل شده است. حمایت مالی از این حرکت، به معنای زنده نگهداشتن و ترویج راه و هدف امام حسین (علیه السلام) است که خود مصداق بارز «احیاء امرنا: زندهکردن امر ما» است که ائمه (علیهم السلام) به آن توصیه کردهاند.
امام صادق (علیه السّلام) به اصحابشان فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا إِخْوَهً بَرَرَهً مُتَحَابِّینَ فِی اللَّهِ مُتَوَاصِلِینَ مُتَرَاحِمِینَ تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاکَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْیُوهُ: از خدا پروا کنید و برادرانى خوشرفتار باشید. در راه خدا با هم دوستى کنید و پیوستگى داشته باشید و مهر ورزید. به دیدار و ملاقات یکدیگر روید و امر [ولایت] ما را مذاکره کنید و آن را زنده دارید» (11).
عبدالسّلام بن صالح هروى از امام رضا (علیه السّلام) نقل میکند: «سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع یَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا: خداوند رحمت کند بندهاى که امر ما را زنده کند. عرض کردم چگونه امر شما زنده مىشود؟ فرمود: علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم بیاموزد. هرگاه که مردمان حُسن کلام ما را بدانند، ما را پیروى مىکنند» (12). امام جواد (علیه السلام) نیز فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا ذِکْرَنَا قُلْتُ مَا إِحْیَاءُ ذِکْرِکُمْ قَالَ التَّلَاقِی وَ التَّذَاکُرُ عِنْدَ أَهْلِ الثَّبَاتِ: خدا ببخشد بندهای که نام ما را زنده بدارد. گفتم زندهداشتن نام شما به چیست؟ فرمود: دیدار ثابتقدمان بر امر ولایت و گفتگو با آنان» (13).
گرچه نشر علوم و معارف مصداق اولیه است، ایجاد فضایی مانند اربعین که میلیونها نفر را با فرهنگ و مصیبت اهلبیت (علیهم السلام) آشنا میکند، بهیقین یکی از زیباترین جلوههای «احیای امر» است و مواکب، زیرساخت اصلی این حرکت عظیم هستند. مواکب تنها محلّی برای خوردن و آشامیدن نیستند، بلکه مجالس ذکر، روضه، نماز جماعت و گفتگوی دینی نیز در آنها برپاست که دقیقاً مصداق این روایات است.
ثانیاً: خدمت به زائران امام: خدمت به زائر امام در فرهنگ اهلبیت (علیه السلام) به منزلۀ خدمت به خود امام و تکریم ایشان است؛ مواکب نیز مصداق اتمّ این خدمت هستند. مواکب به طور مستقیم به زائران امام حسین (علیه السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام) خدمترسانی می کنند. بیشک خدمت به مهمان و زائر امام، خدمت به خود امام و راه ایشان است و از بهترین مصادیق تعظیم شعایر الهی است.
از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شد کسی که خودش به دلیل بیماری یا مشکلی نمیتواند به زیارت امام حسین (علیه السلام) برود، اما در عوض، شخص دیگری را با دادن هزینه به زیارت میفرستد، چه اجری دارد؟ امام فرمودند: «خداوند به ازای هر درهمی که خرج میکند، به اندازه کوه اُحد برایش حسنه مینویسد و چند برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند. و بلاهایی که قرار بوده به او برسد را از او دفع میکند و مالش حفظ میشود» (14). این روایت بهروشنی نشان میدهد کمک مالی به دیگران برای انجام زیارت (کاری که مواکب با فراهمآوردن نیازهای زائران انجام میدهند) دارای پاداشی باورنکردنی است.
ثالثاً: ایجاد وحدت و محبت: مواکب محلّی برای تجلّی محبت به اهلبیت (علیهم السلام) و ایجاد همبستگی میان شیعیان و حتی دیگر مسلمانان و غیرمسلمانان هستند و این همان هدفی است که ائمه (علیهم السلام) به دنبال آن بودند.
بنابراین استناد به این روایات برای تشویق مردم به کمک مالی به مواکب، کاری صحیح و بجاست.
3. فلسفه و حکمت این پاداش عظیم
پرسش اینجاست که چرا یک درهمی که به امام صله داده شود، از میلیونها درهم در راههای دیگر برتر است؟ پاسخ در جایگاه امامت است؛ چراکه امامت، ریشه و اساس دین است و اعمال خیر دیگر (مانند ساختن مسجد، کمک به فقیر غیرشیعه و ...) شاخوبرگهای این درخت هستند؛ برای نمونه شهری با سیستم تصفیۀ آب مرکزی اداره میشود، در این شهر کمک به شهروند و دادن یک بطری آب به او کار بسیار خوبی است؛ اما سرمایهگذاری برای حفظ و تقویت سیستم تصفیۀ آب مرکزی که حیات کل شهر به آن وابسته است، ارزشی هزاران برابر دارد. امام نیز همان منبع حیات معنوی و مرکز هدایت امت است. هزینهکردن برای تقویت جایگاه امامت و اهداف آن، درواقع سرمایهگذاری بر اصل دین است. وقتی ریشه سالم و قوی باشد، تمام شاخوبرگها رشد خواهند کرد و ثمر خواهند داد. این هزینه، ضامن بقای کل ساختار دین است؛ به همین دلیل چنین پاداش عظیمی برای آن در نظر گرفته شده است.
نتیجه:
روایاتی که برای «صله امام»، پاداشی صدها و هزاران برابر قائل شدهاند، با توجه به تعدد و اینکه برخی اسانید معتبری دارند، استنادپذیر هستند. بررسی روایات مرتبط با «صِلَة الإمام» نشان میدهد هرچند ظاهر برخی احادیث بر فضیلت کمک مستقیم به امام معصوم (علیه السلام) دلالت دارند، اما در دوران غیبت نیز میتوان این آموزه را با شرایطی به کمک به راه امام و ترویج ولایت تعمیم داد. در همین راستا، اگر مواکب دینی در مسیر تبلیغ معارف اهلبیت (علیهم السلام)، خدمت به مؤمنان و احیای شعایر ولایی باشند، کمک به آنها میتواند ذیل عنوان «صِلَه الإمام» قرار گیرد. بنابراین استفاده از روایات «صِلَه الإمام» برای تشویق به کمک به مواکب، دفاعشدنی است. جمعآوری کمکهای مردمی برای مواکب خدمترسان به زائران اهلبیت (علیهم السلام) یکی از مصادیق روشن و پذیرفتنی برای این روایات در عصر غیبت است.
پینوشتها:
1. کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ 4، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج1، ص 537.
2. همان، ج 1، ص 538.
3. بقره: 246.
4. کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ 4، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 537.
5. همان.
6. همان.
7. توبه: 104.
8. کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ 4، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 537.
9. ابنبابویه، محمد بن على؛ الأمالی (للصدوق)؛ چ 6، تهران: کتابچى، 1376 ش، ص 399.
10. کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ 4، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج 2، ص 18.
11. همان، ج 2، ص 175.
12. ابنبابویه، محمد بن على؛ عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ تهران: نشر جهان، 1378 ق، ج 1، ص 307.
13. ابنبابویه، محمد بن على؛ مصادقه الإخوان؛ الکاظمیه: مکتبة الإمام صاحبالزمان العامه، 1402 ق، ص 34.
14. ابنقولویه، جعفر بن محمد؛ کامل الزیارات؛ نجف اشرف: دارالمرتضویه، 1356 ش، ص 123 ـ 124.