پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
راهكاری به من بدهید تا بدانم تكلیفم چیست؟
ازدواج شیرین ترین پیوند در روابط انسانهاست.یافتن همسر خوب و شایسته در زندگی، یكی از نعمت های بزرگ است كه خداوند به بندگان خود عنایت می كند. برای یافتن چنین ...

پسری 18 ساله هستم.از دختر خانومی كه با عقاید من هم خوانی دارد خوشم می آید ولی الان در شرایطی نیستم كه بتوانم اقدام كنم برای ازدواج و از طرفی هم می ترسم كه این دختر خانم از دستم برود.چون در این جامعه كمتر دختری پیدا می شود كه مسجدی و نماز خوان باشد. و یكی از دلایلی كه من از این دختر خوشم آمده همین است. حال از شما می خواستم كمك كنید و راهكاری به من بدهید تا بدانم تكلیفم چیست؟

با سلام و تشكر ارتباط شما با اين مركز

ازدواج شیرین ترین پیوند در روابط انسانهاست.یافتن همسر خوب و شایسته در زندگی، یكی از نعمت های بزرگ است كه خداوند به بندگان خود عنایت می كند. برای یافتن چنین نعمتی، سرلوحه قرار دادن تعالیم الهی و بهره مندی از یك مشاور خوب و دلسوز بهترین گزینه است. با امید به اینكه راهنمائی ما، در دوراندیشی هر چه بیشترشما مؤثر باشد به نكات ذیل توجه فرمایید:

1. نیازهای عاطفی و غرایز دیگر در ایام جوانی، انسان را به سوی دوست داشتن و عشق ورزیدن سوق می دهد. البته این یك امر طبیعی و غریزی است و كمتر می توان راهی برای گریز از آن پیدا كرد. آنچه اهمیت دارد، كنترل عقلایی بر احساسات و پرهیز از مخاطراتی است كه ممكن است فرد را به گرفتارهای مختلف روحی و جسمی دچار سازد.

2. با توجه به اینكه ازدواج مهمترین نقطه ثقل زندگی انسانهاست و خوشبختی و بدبختی هر فردی غالبا مرهون این مرحله حساس است؛ سعی كنید نیازهای واقعی خود را بهتر بشناسید تا مبادا دچار خطای شناختی شوید. مثلا ممكن است شما بخاطر بعضی از مشكلات درسی یا فشارهای زودگذر دوران تجرد و یا حتی مواجهه ناخواسته با تصویری تحریك كننده دچار احساس نیاز شده باشید. همه مواردی كه ذكر شد با برنامه های خودكنترلی و روش های كم كردن نیاز جنسی تا حدودی قابل حل است.

3.       قبل از هر اقدامی به این نكته توجه داشته باشید كه ازدواج در سنین پایین به جهت كم تجربگی ممكن است باعث ضعف تدبیر و مانع از مدیریت بحران شود. با توجه به اینكه شخص در سنین پایین، ثبات عاطفی ندارد، ممكن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگیرد و بعد پشیمان شود. به طور معمول وابستگی افراد در سنین پایین به والدین بیشتر است و در صورت ازدواج، ممكن است زمینه دخالتهای آنان بیشتر فراهم شود و مشكلاتی را پدید آورد.

4.       انجام خدمت نظام وظیفه، گذشته از این كه خدمتی مقدس به شمار می رود، اگر انجام نشود، مشكلاتی را ایجاد خواهد كرد؛ به گونه ای كه امكان استخدام در موسسه ها و اداره های دولتی و برخی موسسه ها و شركت های وابسته به دولت و نقل انتقال هرگونه سند رسمی را با مشكل مواجه می سازد. گذشته از این، ممكن است شخص را به جهت وابستگی به همسر، از انجام این خدمت باز دارد؛ بنابراین توصیه می شود در صورت آمادگی برای ازدواج ازجهات دیگر، دست كم بعد از گذراندن دوره آموزشی یا مدتی پس از آن ازدواج كنید. افرادی كه علاوه بر مشكل نظام وظیفه، در صدد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هم هستند، باید توجه كنند كه چون تا سال ها امكان اشتغال و كسب درآمد ندارند، توصیه به ازدواج نمی شود، مگر اینكه شرایط ازدواج را داشته باشد و از طرف خانواده خود از جهت مالی حمایت شود. پس اگر در مجموع به جمعبندی مثتبی دست یافتید، تردید در مسائل مادی را كنار بگذارید.

5.       توجه داشته باشید كه والدین شما با تجربه و سختی كشیده تر از هر فرد دیگری هستند. بنابراین از مشورت منطقی با آنها غافل نشوید و نظر آنها را در اولویت تصمیم گیری خود قرار دهید. سعی كنید دلائل منطقی آنها را خوب بشنوید و سنجیده عمل كنید. البته در صورت امكان شما می توانید با رایزنی های استراتژیك با خانواده گرامیتان، بر بعضی از مشكلات ازدواج مانند مشكلات مالی، در آمد، تهیه منزل و مراسم جشن عقد و عروسی كه امروزه تقریبا غیر قابل چشم پوشی است، تا حدودی فائق آیید.

6.       استفاده از همكاری و میانجی گری خیراندیشان و خویشاوندان نزدیك و صاحب نفوذ (افرادی مثل خاله یا عمه؛ عمو یا دائی) بر روی آنان گزینه مناسبی برای جلب رضایت خانواده جهت خواستگاری و در صورت مثبت بودن نظر دختر مورد نظر و خانواده ایشان؛ یك نامزدی ساده است.

7.       اگر در نهایت شرایط برای ازدواج مهیا نبود، سعی كنید از تمركز بر اموری كه به نحوی از حیطه اختیار شما تا حدی خارج است ، به شدت پرهیز نمایید . ذهن خود را صد در صد به امور مثبت دیگری غیر از ازدواج معطوف سازید و تا زمان فراهم شدن كامل شرایط صبر كنید.

8.       در پایان از شما دعوت می كنیم تا در مكاتبات بعدی با ما همراه باشید. توصیه همیشگی ما این است كه: اگر انديشه ازدواج را در سر مي‏پرورانيد، قبل از هر چیز، درباره معيارهاي ازدواج و شرايط همسر ايده‏آل شناخت كافي پيدا كنيد. بدين منظور مي‏توانيد از راهنمايي‏هاي افراد با تجربه و خبره و مشاوران مورد اعتمادتان و يا از كتاب‏هاي زير كمك بگيريد: جوانان و انتخاب همسر، علی اكبر مظاهری، انتشارات پارسیان- انتخاب همسر، ابراهیم امینی- مشاوره قبل از ازدواج، حسن ملكی- چرا ازدواج موفق، چرا ازدواج ناموفق، گاتمن.