۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۱:۵۷ شناسه مطلب: 99696
پرسش:
آیا بیمبالاتی نسبت به گیاهان داخل منزل تا جایی که خشک شوند ایرادی دارد؟
پاسخ:
گل و گیاه در ایجاد محیطزیست و طبیعتی سالم نقش بینظیری دارد. امروزه جایگاه گل و گیاه را برای رفع معضل آلودگی هوا برجسته میکنند، ولی قبلاً در اسلام، حفظ و حراست از محیطزیست و گونههای مختلف جانوری و گیاهی مورد تأکید فراوان واقع تنظیمشده است. آیات متعددی از قرآن که به خلقت گیاهان اشاره میکند و روایات معصومان علیهمالسلام، از اهتمام آموزههای دینی در نگهداری از آفرینش و محیطزیست و گل و گیاه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1. خداوند در قرآن چنین میفرماید: ﴿ وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَهً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهیجٍ ﴾؛ (1) «زمین را خشک و مرده میبینی، اما هنگامیکه آب باران بر آن فرو میفرستیم، به حرکت درمیآید و میروید و از هر نوع گیاهان زیبا میرویاند». در این آیه، به نزول باران بر زمین و به جنبش درآمدن آن اشاره که نشانه اهمیت این موضوع است.
قرآن در جای دیگر میفرماید: ﴿ وَ هُوَ الَّذی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراکِباً وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِیَهٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ إِنَّ فی ذلِکُمْ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُون﴾؛ (2) «او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد و بهوسیله آن گیاهان گوناگون رویاندیم و از آن ماده سبزی خارج ساختیم و از آنها دانههای متراکم و از شکوفه نخل، شکوفههایی با رشتههای باریک بیرون فرستادیم و باغهایی از انواع انگور و زیتون و انار، گاه شبیه به یکدیگر و گاه بیشباهت؛ هنگامیکه میوه میدهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن نشانههایی از عظمت خدا برای افراد باایمان است»؛
و میفرماید: ﴿ وَ فِی الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخیلٌ صِنْوانٌ وَ غَیْرُ صِنْوانٍ یُسْقى بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى بَعْضٍ فِی الْأُکُلِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُون﴾؛ (3) «و در روی زمین قطعاتی در کنار هم قرار دارد که باهم متفاوتاند و نیز باغهایی از انگور و زراعت و نخلها که گاه بر یکپایه میرویند و گاه بر دوپایه، همه آنها از یک آب سیراب میشوند و با این حال، بعضی از آنها را ازنظر میوه بر دیگری برتری میدهیم. در اینها نشانههایی است برای گروهی که عقل خویش را به کار میگیرند». (3)
این آیات نشان میدهد اساساً رویاندن و پرورش و نگهداری از گل و گیاه چه در منزل چه بیرون کاری خدایی و خداپسندانه است و بهتبع عدم رسیدگی نیز نادرست است.
2. در احادیث و روایات متعددی از حضرات معصومین علیهمالسلام بر اهمیت نگهداری گل و گیاه تأکید شده است. پیامبر صلیالله علیه و آله برای تشویق مسلمانان در حفظ و نگهداری گل و گیاه فرمود: «کسی که درخت طلحه (درخت بلند سایهدار) یا سدر را آب دهد، گویا دینباور تشنهای را سیراب کرده است». (4) پیامبر گرامی همواره هسته خرما را مرطوب میکرد و میکاشت. (5) این نشان میدهد که اصل کاشت و محافظت از آن در سیره و عمل معصومان نیز وجود داشته است.
3. از سوی دیگه مواظبت از بقاع که طبیعت بخشی از آن است مسئولیت اجتماعی محسوب میشود. امیرالمؤمنین على علیهالسلام میفرماید: «اتّقوا اللّه فى عباده وبلاده فانّکم مسؤولون عن البقاع والبهائم»؛ (6) «خدا را! واپایید در حق شهرهاى او و بندگان که شما مسئول هستید حتى از سرزمینها و چهارپایان». هیچ مسلمانی حق ندارد با ویران کردنِ طبیعت از این وظیفه سرباز بزند. حتماً رسیدگی نکردن به گیاه در منزل در حکم تخریب طبیعت است. از مجموع مطالب استفاده میشود که نهتنها بی موالاتی نسبت به گیاهان جایز نیست، بلکه وظیفه رسیدگی به آنان، لازم است.
نتیجه:
حفاظت از محیطزیست و پرورش گل و گیاه در آیات و روایت مورد تأکید است. آیات قرآن کریم این کار را خدایی و روایات این کار را سیره اهلبیت علیهمالسلام معرفی کردهاند. از مجموع مطالب استفاده میشود که نهتنها بی موالاتی نسبت به گیاهان جایز نیست بلکه وظیفه رسیدگی به آنان، لازم است.
منابع برای مطالعه بیشتر:
-اسلام و محیطزیست، عبدالله جوادی آملی.
-مفاتیح الحیات، بخش پنجم، عبدالله جوادی آملی.
-طبیعت و کشاورزی از دیدگاه اسلام، سید علی حسینی.
پینوشتها:
1. سوره حج، آیه 5.
2. سوره انعام، آیه 99.
3. سوره رعد، آیه 4.
4. علامه مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403 ق. ج ۹، ص ۲۱۲.
5. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق، ج ۵، ص ۷۴.
6. سید رضى، محمد بن حسین، نهج البلاغه، قم، هجرت، چاپ: اول، 1414 ق، ص 242.