صیغه موقت

باعرض سلام وخسته نباشید،

می خواستم بدانم که آیا یک مرد مجرد می تواند یک زن بیوه که مسیحی است را صیغه کند؟ آیا عقد موقت یک مسلمان با یک مسیحی حلال است؟

(طبق فتوای امام خمینی «رحمةالله علیه»)

پاسخ:
عقد موقت مسلمان با یک زن مسیحی جایز است (1)

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل م 2271 (مطابق با نظر آیت الله خامنه ای).

سلام، شبهاتی در خصوص ازدواج متعه مطرح می شود، که صیغه موقت اخلاقا عمل جالبی نیست! در حالی که از سوی خلیفه دوم (لعنت الله علیه) حرام اعلام شده است و از امام صادق(ع) روایت است که هنگام جاری ساختن صیغه برای استحباب عبارت "بُغضاً لِعُمَر" را قید کنید! این شنیده ها باعث از بین رفتن انگیزه ی جوانانی می شود که شرایط ازدواج را ندارند و نمی دانند با شهوتشان چه کار کنند! تکلیف چیست؟

پاسخ: با عرض سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز.
ازدواج موقت نوعي ازدواج است و دليل آن قرآن کريم و روايات معتبره از اهل بيت پيامبر اسلام علیهم السلام مي باشد. خداوند در قرآن مي فرمايد:
«فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ أُجورهنّ و لا جناح عليكم فيما تراضيتم به من بعد الفريضة؛(1) زناني را كه متعه مي كنيد، واجب است مهريه آنان را بپردازيد. گناهي بر شما نيست در آن چه بعد از تعيين مهر با يكديگر توافق كرده ايد».
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مرد و زني به خاطر رضاي خدا ازدواج موقت نمايند، خداوند با هر کلمه اي که با هم صحبت مي کنند، حسنه عنايت مي کند. رابطه که با هم انجام مي دهند، حسنه دارد و سبب آمرزش گناهان آن ها مي شود.(2)
در منابع اهل سنت نيز روايتي دال بر جواز متعه وجود دارد(3). بر همين اساس بعضي از علماي اهل سنت آن را قبول دارند لکن اکثر علماي اهل سنت قائل به حرمت ازدواج موقت هستند. دليل آن ها گفته عمر بن خطاب است:
« مُتْعَتَانِ كَانَتَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَا أَنْهَى عَنْهُمَا وَ أُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا مُتْعَةُ النِّسَاءِ وَ مُتْعَةُ الْحَجِّ (4) ؛ در زمان پيامبر دو متعه جايز بود و من (عمر) آن ها را حرام اعلام مي کنم. کسي که اين دو متعه را انجام دهد، او را عقوبت مي کنم».
اين روايت در کتب اهل سنت مشهور است. در اين روايت عمر اعتراف به جواز آن در زمان پيامبر كرده، ولي او حرام نموده است. درحالي که مي دانيم کسي حق تحريم حلال خدارا ندارد. عمر صلاحيت نداشته است که حلال خدا را حرام کند.
در هر صورت ازدواج موقت با رعايت شرايط، نه تنها عمل ضد اخلاقي نيست، بلکه يک ضرورت اجتماعي است. اگر با شرائط آن در بين جامعه رائج گردد و فرهنگ ازدواج موقت به صورت درست جا بيافتد، دامنه فساد و فحشا محدود مي شود. به همين جهت امير المؤمنين علي عليه السلام فرمود:
اگر عمر بن خطاب آن را منع نکرده بود و ازدواج موقت رائج مي شد، کسي جز افراد بدبخت، مرتکب زنا نمي شد.(5)
بنابراين، جوانان اگر زمينه ازدواج دائم ندارند، در صورتي که زمينه ازدواج موقت با رعايت شرايط براي شان فراهم گردد، مي توانند ازدواج موقت نمايند. اين ازدواج موقت اگر به خاطر رضاي خدا و دور ماندن از گناه باشد، نه تنها برخلاف اخلاق نيست، بلکه مطابق با اخلاق صحيح مي باشد و باعث جلو گيري از مفاسد اخلاقي مي گردد.

پي نوشت ها:
1. نساء (4)آيه24.
2. وسائل الشيعه، ج14، ص442، ابواب المتعه ،باب 2 ،روايت 3.
3. كنزالعمال ، ج 16 ،ص 518.
4. شرح‏ نهج ‏البلاغة (ابن ابي الحديد) ج 1 ،ص 182 ؛
بحار الانوار ،ج30،ص630 الرابع أنه حرم المتعتين متعة الحج و النساء.
5. تهذيب‏ الأحكام ،ج7،ص250باب24- باب تفصيل أحكام النكاح ...

سلام نمی خوام سریع سرزنشم کنیم یه جواب سازننده می خوام 4سال پیش پسر عموم آمدخواستگاریم. ما نامزد شدیم یک سال بعد می خواستیم عقد کنیم پدر بزرگم فوت کرد تا الان مادر بزرگ پسر دایی ,خواهر نامزدم ... فوت کردن شاید بنظر شما اتفاق های افتاده خیلی مهم نباشه اما برای مامهم هست,خانواده های ما خیلی مذهبی نیستند واصلا فکر نمی کنند که ما با هم نامرحم هستیم به خاطر همین تصمیم گرفتیم عقد موقت کنیم (صیغه موقت)پدرم درجریان رفت آمد های ما هست اما نمی دونم چرا هیچ عکس العملی نشون نمی ده,هیچ بزرگتی نیست که با بابا وعمو حرف بزنه که به فکر ماباشن الان هم من موندم با هزارتا تردید سر این قضیه عصبی شدم چون من هیچ وقت نمی خوام مثل خانوادم باشم که فکر کنم دختر عمو پسر عموها باهم مرحم هستم,می خوام بدونم خدا در مورد امثال ما چیزی نگفته !!!!

پرسش: ازدواج موقت (صيغه محرميت) شرح 4سال پيش پسر عموم آمدخواستگاريم. ما نامزد شديم .يک سال بعد مي خواستيم عقد کنيم. پدر بزرگم فوت کرد. تا الان مادر بزرگ پسر دايي ,خواهر نامزدم ... فوت کردن .شايد بنظر شما اتفاق هاي افتاده خيلي مهم نباشه اما براي ما مهم هست,خانواده هاي ما خيلي مذهبي نيستند واصلا فکر نمي کنند که ما با هم نامحرم هستيم. به خاطر همين تصميم گرفتيم عقد موقت کنيم (صيغه موقت)پدرم درجريان رفت آمد هاي ما هست اما نمي دونم چرا هيچ عکس العملي نشون نمي ده,هيچ بزرگتري نيست که با بابا وعمو حرف بزنه که به فکر ما باشن. الان هم من موندم با هزارتا ترديد سر اين قضيه عصبي شدم چون من هيچ وقت نمي خوام مثل خانوادم باشم که فکر کنم دختر عمو پسر عموها باهم محرم هستم,مي خوام بدونم خدا در مورد امثال ما چيزي نگفته ؟!!!!
پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
دغدغه شما در اين زمينه بسيار ستودني است. ان شاالله در همه زمينه ها اين گونه باشيد.
به فتواي علما مانند آقاي سيد صادق روحاني،عبدالكريم موسوي اردبيلي و...براي عقد موقت اجازه پدر شرط نيست . اگر در اين مسأله از ايشان تقليد نماييد ،عقد شما صحيح و بي اشكال است.
در غير اين صورت مي توانيد با يك سوال ساده يك جمله اي (و بدون بغرنج سازي مسأله و با توجه به رگ خواب پدر)نظر پدر در زمينه جاري ساختن صيغه عقد موقت را جويا شويد.
در صورت تمايل مي توانيد براي اطلاع دقيق تر از حكم اين مسأله با كارشناسان فقهي اين مركز (ترجيحاً كد 81) با شماره 09640 بدون كد و هزينه تماس حاصل نماييد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.