۱۴۰۴/۰۷/۲۶ ۱۳:۵۷ شناسه مطلب: 100826
پرسش:
مطابق قرآن زمین و آسمان در شش روز شکل گرفتهاند. این در تضاد شدید با یافتههای کیهانشناسی مدرن است. مفسران برای فرار از این مشکل، شش روز را شش دوران معنا کردهاند. آیا خدا خودش ناتوان بود که بهجای روز مفهوم دوران زمانی را به کار ببرد؟ مگر در زبان عربی کلمهای به معنای «دوره» نداریم که خدا مجبور شده بهجای دوره بگوید روز؟
برخی در مقام اثبات ناسازگاری قرآن با علم گفتهاند: «مطابق قرآن زمین و آسمان در شش روز شکل گرفتهاند. این در تضاد شدید با یافتههای کیهانشناسی مدرن است که نشان میدهد زمین حدود ۹ میلیارد سال پس از آغاز جهان شکل گرفته است. امروزه مشخص شده که عمر منظومه شمسی که نسبتاً جوان است چندین میلیارد سال هست نه 6 روز. مفسران جدید و روشنفکران دینی برای نجات از این خطای واضح، معنی روز را تغییر داده و گفتهاند که منظور از روز، دوران زمانی است.»
در این نوشتار این مدعا بررسی و نقد میشود.
«یوم» در قرآن
«یوم» در قرآن در معانی مختلفی بهکاررفته است:
1. معنای مادی
1.1. از طلوع تا غروب: ﴿... سِیرُوا فِیهٰا لَیٰالِیَ وَ أَیّٰاماً آمِنِینَ﴾ (1) ... «شبها و روزها با امنیت در آنها مسافرت کنید.»
2.1. زمانه و روزگار: ﴿... وَ تِلْکَ اَلْأَیّٰامُ نُدٰاوِلُهٰا بَیْنَ اَلنّٰاسِ ...﴾ (2) «و ما این روزها را در میان مردم میگردانیم ...»
3.1. بخشی از روز: ﴿لَقَدْ نَصَرَکُمُ اَللّٰهُ فِی مَوٰاطِنَ کَثِیرَهٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ ...﴾ (3) «بیتردید خدا شما را در عرصههای بسیار یاری کرد و [بهویژه] روز [نبرد] حنین ... .»
4.1. هنگام (حین): ﴿... وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصٰادِهِ ...﴾ (4) ... «و حقِّ [الهیِ] آن را هنگام دروکردنش [که به تهیدستان اختصاص داده شده] بپردازید ...»
2. معنای غیرمادی: ﴿یَسْئَلُ أَیّٰانَ یَوْمُ اَلْقِیٰامَهِ﴾ (5) «میپرسد: روز قیامت چه وقت است؟» (6)
همانطور که پیداست کلمه «یوم» در قرآن همیشه به معنای روز معمولی یا شبانهروز نیست، بلکه معانی دیگری همچون زمانه، دوران یا روزگار نیز دارد. چنانکه واژه «یوم» در روایات نیز به معنای روزگار و دوران بهکار رفته است. برای نمونه، امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
«وَ الدَّهْرُ یَوْمَانِ یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْک فَاصْبِرْ فَبِکِلَیْهِمَا تُمْتَحَن؛ روزگار به دو روز تقسیم شده است: روزی به سود تو و روزی به زیان تو، پس صبور باش، زیرا در هر دو روز آزمایش خواهی شد».(7)
منظور از «یوم» در حدیث، روز معمولی نیست و به معنای بخشی از مدت زندگی است. مصطفوی نیز درباره معنای «یوم» در قرآن گفته است: «یوم» برای تعبیر از زمان محدود، چه کوتاه و چه بلند، چه مادی و چه غیرمادی، استفاده میشود. (8) بنابراین، به معنای «دوران» دانستن «ایّام» در «سته ایام» منحصر به این مورد نیست و در آیات دیگر و همچنین روایات نیز سابقه دارد.
یوم در آیات آفرینش آسمان و زمین به چه معناست؟
از یکسو، شبوروز محصول حرکت زمین به دور خود در مقابل خورشید است؛ بنابراین، پیش از آفرینش زمین و خورشید شبوروزی نبوده تا «یوم» در «سته ایام» به معنای روز در مقابل شب یا شبانهروز باشد. ازسویدیگر، «یوم» در قرآن و حتی در روایات، بارها به معنای «دوران» یا «مرحلهای از زمان» بهکاررفته است؛ بنابراین، منظور از «سته ایام» شش دوره یا مرحله از آفرینش است که هریک میتوانند شامل میلیونها یا میلیاردها سال باشند. این معنا با یافتههای علمی در مورد روند شکلگیری جهان و اجرام آسمانی مخالفتی ندارد. مطابق علم مدرن، کیهان در بازههای زمانی بسیار طولانی و در مراحل مختلف ایجاد شده و تکامل یافته است.(9)
واژگان به معنای دوران در قرآن
اولاً «دوره» عربی و به معنای گردش، چرخه و... است؛ البته در قرآن نیامده و معنایش در فارسی با عربی متفاوت است؛ ثانیاً در قرآن برای تعبیر از دوران و روزگار از واژگانی همچون «دهر» و «عصر» استفاده شده است. «دهر» مفهومی فراگیر دارد و به کل گستره زمانی از ابتدا تا انتهای خلقت اطلاق و شامل تمامی موجودات میشود. «عصر» به دورهای خاص و برجسته از زمان اشاره دارد که گویی از گذشته «عصارهکشی» شده و خلاصهای ممتاز و متمایز از آن است. عصر مفهومی کیفی دارد و به برههای از زمان با ویژگیها یا اهمیت خاص اطلاق میشود، نه به هر زمان یا دورهای بهصورت مطلق. درباره چرایی انتخاب «یوم» بهجای «عصر» یا «دهر» شاید بتوان گفت: قرآن قصد دارد مراحل خلقت را بهصورت مقاطع مشخص و شمارشپذیر (شش مرحله) بیان کند. «یوم» بهدلیل انعطافپذیری در اشاره به بازههای زمانی محدود، مناسب این منظور است؛ اما «دهر» به کل گستره زمان از آغاز تا پایان خلقت اشاره دارد و مفهومی بسیار کلی و غیرمحدود است و نمیتواند مفهوم مراحل مشخص و محدود خلقت را منتقل کند. چنانکه «عصر» به دورهای خاص با ویژگیهای ممتاز و عصارهمانند اشاره دارد. اگرچه خلقت آسمانها و زمین دورهای ممتاز است، اما تأکید قرآن در اینجا بر تقسیمبندی خلقت به شش مرحله مشخص است و این کلمه نمیتوانست حس شمارشپذیری و مراحل مجزا را بهخوبی «یوم» منتقل کند. کلمه «وقت» نیز در قرآن معمولاً برای زمانهای مشخص مرتبط با رویدادهای خاص استفاده شده و کمتر برای مفاهیم کلی و مراحل زمانی بهکارمیرود. افزون بر این، واژه «یوم» در زبان عربی و فرهنگ قرآنی، واژهای آشنا و رایج برای بیان بازههای زمانی است. استفاده از «سته ایام» بهجای «سته عصور»، «سته دهور» یا «سته اوقات» ازنظر بلاغی و موسیقایی نیز هماهنگتر و روانتر است و برای مخاطب عربزبان قابلفهمتر بوده است.(10) در متون دینی پیش از قرآن، مانند تورات نیز برای توصیف خلقت آسمانها و زمین در شش «روز» توصیف شده است. استفاده از «یوم» در قرآن با این سنت زبانی هماهنگ است و برای مخاطب آشنا با این متون، مفهوم را بهتر منتقل میکند.
نتیجهگیری:
واژه «یوم» در عربی مشترک لفظی و دارای معانی مختلفی همچون روز و دوره است. معنای مشترک لفظی با قرینه معین میشود و استفاده از این واژه برای پیش از آفرینش خورشید قرینه خوبی است که آن در آیات خلقت آسمان و زمین به معنای روز معمولی که با خورشید پدید میآید، نیست و منظور از آن، دوره و زمانه است. «یوم» برخلاف واژه «دهر» توانایی بیان بازههای زمانی محدود و قابلشمارش را دارد، چنانکه برخلاف واژه «عصر» برای اشاره به مراحل مختلف خلقت سازگارتر است. ازنظر زبانی و بلاغی نیز برای مخاطب عربزبان مناسبتر است؛ اما «دهر» به دلیل گستردگی بیشازحد و «عصر» به دلیل تأکید بر تمایز کیفی، برای این منظور مناسب نبودند.
پینوشتها:
1. سوره سبأ، آیه 18.
2. سوره آلعمران، آیه 140.
3. سوره توبه، آیه 25.
4. سوره انعام، آیه 141.
5. سوره قیامت، آیه 6.
6. تفلیسی، حبیش، وجوه قرآن، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1386 ش، ص 316؛ مسترحمی، سید عیسی، نجومشناسی در قرآن، قم، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، 1395 ش، ص 66.
7. ابنشعبه حرانى، حسن، تحف العقول، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1404 ق، ص 95.
8. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، ج14، ص 280.
9. رضایی، حسین، عرصه سیمرغ (پاسخی قاطع به شبهات کتاب «نقد قرآن سُها»)، قم، پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، 1398 ش، ص 154 و 155.
10. این مقایسه بر اساس کتاب التحقیق است. (مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ج 3، ص 257، ج 8، ص 146، ج 14، ص 280)