۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۱:۵۵ شناسه مطلب: 98077
درگذشته مواجهه علما و مراکز دینی با بلایای طبیعی و بیماری های مسری چگونه بوده است؟
پاسخ اجمالی:
روحانیت و علمای شیعه علاوه بر انجام رسالت تبلیغی و تعلیمی خویش، همواره در مشکلات و بلایای عمومی در کنار مردم بوده و به طرق مختلف در تسکین آلام گرفتاران و مصیبت دیدگان بهصورت میدانی نقش مؤثری ایفا کردند. از تأکید بر توجه به خدا، دعا، استغفار و تضرع به درگاه الهی تا حضور درصحنههای اجتماعی و در کنار گرفتاران و مصیبتزدگان و رسیدگی به حال آنها، اجازه صرف بخشی از خمس و وجوهات شرعی در راستای رفع مشکلات و مداوای بیماران و نهایتاً کار فرهنگی و تألیف کتاب برای آگاهی بخشی و روشنگری در این زمینه و... خدماتی است که از نقش مؤثر روحانیت و مراکز دینی حکایت میکند.
پاسخ تفصیلی:
رسالت اصلی روحانیت و حوزههای علمیه، فهم دین و ارزشهای دینی و ترویج و تبلیغ معارف الهی در جامعه و پاسخگویی به نیازهای دینی و معنوی مردم است. در کنار آن، یکی از وظائف اصلی اخلاقی روحانیت، اقدام و پیگیری کارهای عامالمنفعه و تلاش برای رفع نیازمندیهای مردم و کاستن از آلام نیازمندان و رنج دیدگان است، این نیاز در هنگام نزول بلایای طبیعی و مصیبتهای عمومی مانند بیماریهای فراگیر بیشتر احساس میشود و در طول تاریخ مردم همیشه برای دست یافتن به آرامش و توان مبارزه با مشکلات به راهکارهایی که از انجام علما و بزرگان دین ارائه میشد، توجه و عنایت خاصی داشتهاند.
مرجعیت شیعه و علما و حوزههای علمیه درگذشته نیز مانند امروز در کنار مردم بوده و در هنگام مشکلات و بلایا، از ارکان خدمت به مردم بودند و در این زمینه اقدامات فرهنگی، عمرانی و اجتماعی متعددی را انجام دادند، بهصورت مختصر به برخی موارد اشاره میشود:
1. مرجعیت شیعه و علما بر اساس رسالت دینی و تبلیغی خویش، همواره سعی در ایجاد آرامش در جامعه و بالا بردن سطح امید و توکل مردمدارند تا توان مقابله اجتماعی با بلایا و مشکلات بالا رود.
توصیه به دعا و توسل به اهلبیت در همین راست قابلتعریف است. دعا در بهبود بیمار نقش تعیینکنندهای دارد و بسیارى از مردم اثرات شگفتآور دعا را در شفاى بیماریهای غیرقابل معالجه با چشم خویش دیده و آن را تجربه نمودهاند. البته روشن است که این سخن به معناى نادیده گرفتن طبابت و دارودرمانی و جایگزینى دعا نیست. بزرگان دین برای دفع بلا و بیماریهای مسری، مردم را به خواندن زیارت عاشورا، توسل به اهلبیت (علیهالسلام) توصیه میکردند، مانند جریان معروف و منقول از شیخ عبدالکریم حائری از استاد خود مرحوم آیتالله فشارکی، درباره جریان شیوع وبا در سامرا و توصیه ایشان مبنی بر دعا و خواندن زیارت عاشورا که منجر به رفع این بلا شد. (1) یا داستان مرحوم آیتالله حجت کوه کمره ای در مقابله با بلیه خشکسالی و قحطی شدید در قم که چهل تن از طلاب مهذب را برای توسل به مسجد جمکران اعزام کردند. (2)
2. اقدام دیگر علما خدمات اجتماعی به مردم و تلاش برای رسیدگی به نیازمندان در شرایط سخت بود، خدمات علما از گذشته تاکنون درزمینهٔ اجتماعی و آبادانیهای عامالمنفعه مانند تأسیس مدرسه، مسجد، بیمارستان، پل و... تا حضور میدانی در کارزار مصائب و گرفتاریهای مردم کم نبوده است، بهعنوان نمونه: اقدامات مرحوم آیتالله سید رضا فیروزآبادی در اواخر قرن سیزدهم که خشکسالی شدید، قحطی را به دنبال داشت، ایشان در بحبوحه قحطی از فیروزآباد مقدار زیادی گندم آرد کرد و به تهران آورد و به یک دکان نان تافتونپزی داد. روزیده من بادام را در یک آجیلفروشی بو میدادند. نان و بادام را همراه پسر بزرگشان حاج سید محمد و یکی از اقوامش به نام دایی حسین به مدرسه آقا محمود واقع در کوچه حاجیها و مدرسه سپهسالار کوچک میبردند، در آنجا عدهای از فقرا را اسکان داده بودند به هرکدام یک قرص نان و مقداری مغز بادام میدادند. او تا پایان قحطی این کار را ادامه داد. ایشان همچنین یک بیمارستان با پیشنهاد شهید مدرس و همکاری برخی دیگر در تهران ساختند که به بیمارستان فیروزآبادی نامگذاری شد. (3)
در زلزله شهریور 1357 طبس که بیش از 20 هزار تلفات داشت، علما و روحانیت در امدادرسانی به مردم نقش مؤثری داشتند، مراجع وقت برای رسیدگی به مردم و آسیب دیدگان گروههای امدادی اعزام کردند. (4)
مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای در زلزله طبس برای کمکرسانی به زلزلهزدگان نقش پررنگی داشتند، حجتالاسلام شیخ حسین عمادی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشرشده است، در شرح این حادثه میگوید: «وقتی زلزله طبس پیش آمد، حضرت آیتالله خامنهای و جمعی از دوستان روحانی و غیرروحانی برای کمک به مردم آن سامان شتافتند. ازجمله بنده هم رفتم و در آنجا بهصورت یک تشکیلات - که رهبری آن را هم آیتالله خامنهای بر عهده داشتند- خدمت کردیم و مردم را از زیر آوار بیرون میآوردیم. آنان که کشتهشده بودند، دفن میکردیم و مجروحان را جهت معالجه اعزام مینمودیم... در این جمع مرحوم شهید هاشمی نژاد و واعظ طبسی و جمعی از دوستان مبارز، شرکت و بهحق خدمات شایانی کردند.» (5)
همچنین در جریان سیل ویرانگر سال 1357 در سیستان و بلوچستان، نقش آیتالله خامنهای که در آن زمان در سیستان در تبعید به سر میبردند، در خدمترسانی به سیلزدگان، خاطره ماندگاری در اذهان مردم منطقه به یادگار گذاشت. (6)
پساز انقلاب اسلامی نقش حوزه علمیه و روحانیت در همه ردهها، در همه گرفتاریها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی بسیار پررنگ بوده است، از جنگ تحمیلی و دفاع از میهن در سالهای اولیه انقلاب که روحانیت بیشترین درصد شهدا را نسبت به سایر اصناف تقدیم کرد تا حضور جهادی در حوادث مختلف مثل زلزلهها، سیل در سالهای اخیر و سایر قضایا که داوطلبانه به یاری مردم و گرفتاران شتافتهاند.
در زلزلههای بزرگ منجیل و رودبار و زلزله بم و اخیراً کرمانشاه نیز شاهد عنایات علما و مراجع و امدادرسانی جهادی روحانیت و طلاب در کنار سایر اقشار بودیم.
اکنون نیز که ویروس کرونا در جامعه منتشرشده و افرادی زیاد مبتلابه بیماری شدهاند، علما و مراجع عظام علاوه بر تأکید نسبت به رعایت توصیههای بهداشتی و تبعیت از سخنان پزشکان حاذق و متعهد، مردم را به دعا و استغفار در درگاه پروردگار متعال و توسل به اهلبیت (علیهمالسلام)، تشویق کرده و هرکدام صرف مقداری از خمس را برای کمک به روند مبارزه با بیماری فراگیر کرونا ویروس و بهبود بیماران اجازه دادند. بسیاری از طلاب و روحانیون بهصورت جهادی با رسیدگی به نیازمندان و ضدعفونی کردن شهرها، یا با حضور در بیمارستانها و پرستاری و خدمترسانی به بیماران و همچنین دفن اموات کرونایی و... نقش مهمی را ایفا میکنند.
3. پرداختن به مسائلی علمی و تألیف و تدوین کتب در این زمینه برای روشنگری و رفع تناقضات و زدودن شبهات موجود، مراجعه به پزشک، تسلیم بیماری نشدن، بحث قضا و قدر، قرنطینه و فرار از بیماری و... اقدام دیگری از جانب علما و روحانیت در این خصوص بوده است.
سید نعمتالله جزایری کتابی با عنوان «مُسکن الشُجُون فی حکم الفرار من الطاعون» نوشته که در آن به شرح بیماری طاعون و شیوع آن در بغداد، جزایر و هویزه پرداخته است. این واقعه در 1102 در شام، آسیای صغیر و عراق و بخشهای جنوب شرقی ایران رخ داد، (7) که عده زیادی را به کام مرگ کشاند. وی در این کتاب علل وقوع و راههای پیشگیری از این بیماری را از منظر دینی و با نگاه ویژه و ادیبانه خود بررسی کرده که شایان تأمل است. (8) همچنین درباره وظایف حُکّام و علما در قبال نزول این بلا نیز سخن گفته و راهکارهای مادی و معنوی را بیان کرده است. وی میگوید: این وظیفه علماست تا با ظهور اولین علائم بیمارى وبا و طاعون، مردم را هشیار سازند.
بسیاری از دانشمندان شیعه در دو سه قرن گذشته، کتابهای فراوانی مرتبط با بلایا و بیماریهای فراگیر و نحوه مواجهه با آن نوشتهاند ازجمله: کتاب الرساله الطاعونیه، تألیف سید محمدمهدی بحرالعلوم (م 1212)، (9) کتاب تسلیه الملهوفین و تسکین المغمومین، تألیف سید ابوالقاسم موسوی زنجانی (م 1292)، (10) کتاب ادعیه الوباء و الطاعون، تألیف شیخ محمد شریعتمدار (م 1318) (11)
یا کتب متعددی که درزمینهٔ رعایت بهداشت و حفظ سلامتی توسط عالمان شیعه نگاشته شده است که به فهرست آنها با عنوان حفظالصحه در الذریعه میتوانید مراجعه کنید. (12)
نتیجه:
در تمام دورههای تاریخی علما و روحانیت همواره در کنار مردم بوده و در حوادث و بلایای بزرگ و کوچک، به مردم، نیازمندان و آسیب دیدگان خدمترسانی کردهاند، در عین تشویق مردم به دعا و استغفار هرگز مردم را از انجام دستورات پزشکی و رعایت توصیههای بهداشتی نهی نکرده و حفظ جان و سلامت را از مهمترین وظائف شخصی و اجتماعی میدانستند.
پینوشتها:
- سید احمد زنجانی، الکلام یجر الکلام، قم، انتشارات حقبین، 1369 ش، ج ۱، ص ۵۴. مجله موعود، اردیبهشتماه، سال 1394 شماره 161، بر آستان اجابت، علیاکبر مهدی پور.
- همان؛ علياکبــر مهدي پور، کريمه اهلبيت (علیهالسلام)، ص 481.
- http://dte.bz/jm1be
- http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43467
- ایرج تبریز، خاطرات حجةالاسلام شيخ حسين عمادي، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، 1378 ش، ص 88 و 89.
- حججاسلام فخرالدین رحیمی و نورالدین رحیمی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، ص 25 تا 30، مقدمهی کتاب شرححال.
- بنیاد دایره المعارف اسلام، دانشنامه جهان اسلام، ج 1، ص 4648.
- http://lib.eshia.ir/23019/1/4648.
- آقابزرگ تهرانی، محمد محسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت، دار الاضواء، 1403 ق، ج 11، ص 208.
- آقابزرگ تهرانی، همان، ج 4، ص 179.
- آقابزرگ تهرانی، همان، ج 1، ص 401.
- آقابزرگ تهرانی، همان، ج7، ص 27.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
عالمان شیعه و صیانت از سرمایه ملی، تألیف مهدی ابوطالبی
کلمات کلیدی
مرجعیت، روحانیت، بیماریهای مسری، بلایای طبیعی، خدمات اجتماعی.