۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۲۰ شناسه مطلب: 99008
پرسش:
امروز مأمور مالیاتی افشاگر فساد مالی هانتر بایدن پسر جوبایدن رئیسجمهوری فعلی آمریکا توسط کنگره آمریکا موردتقدیر قرار گرفت و برای نماینده افشاگر واگذاری خودروهای شاسیبلند به مجلس نیز حکم یک سال حبس بریده شد. آمریکای لیبرال باید برای ما الگو باشد یا جمهوری اسلامی برای دنیا؟
پاسخ:
مقدمه
در اخبار آمده است که یکی از متصدیان امور مالیاتی آمریکا که فساد مالی هانتر بایدن پسر جوبایدن رئیسجمهوری فعلی آمریکا مبنی بر فرار مالیاتی ایشان را افشا کرده بود، توسط کنگره آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت؛ از طرفی در اخبار ایران نیز اعلام شد که افشاگر واگذاری خودروهای شاسیبلند به نمایندگان مجلس، به یک سال حبس محکوم شد. با مقایسه این دو کنش در مورد فساد مسئولان در دو کشور که یکی ادعای عدم دخالت دین در امور حکومتی دارد و دیگری که مدعی حکومت بر اساس دین الهی هست، این سؤال پیش میآید که آیا آمریکای لیبرال باید برای ما الگو باشد یا جمهوری اسلامی برای دنیا؟
برای پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم هست هر دو گزاره خبری را بررسی کرده و سپس جنبههای دیگر قضیه را کنکاش کرد.
1- واگذاری خودروهای شاسیبلند
یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس مدعی شد در جریان استیضاح یکی از وزرا، 75 نماینده مجلس خودروی شاسیبلند رشوه گرفتند تا از استیضاح آن وزیر منصرف شوند. بعدازاین ادعا، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به مسئله ورود کرده و مشخص شد که ادعای نماینده فاقد اسناد و مدارک بوده است. بر همین اساس، بعد از تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاعیات از وی و برگزاری دومین جلسه دادگاه، به اتهام نشر اکاذیب در دادگاه بدوی، حکم اولیه یک سال حبس برای او صادر شد.
سپس در پی دستور رئیسجمهور برای بررسی موضوع و پس از ارزیابی دقیق ابعاد موضوع و احراز تخلف، در گام اول از ادامه واگذاری خودروهای در قالب تفاهمنامه و... که خارج از روال فروش خودرو به عموم مردم بوده، جلوگیری شد و دستگاهها و افراد متخلف معرفی و مدیرعامل ایرانخودرو در همین رابطه برکنار شد و به خودروسازان مجدد ابلاغ گردید بر اساس ابلاغیه و دستور ریاست محترم جمهور از اسفندماه ۱۴۰۰، تحت هیچ شرایطی حق واگذاری بیضابطه خودرو به مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی در سه قوه و یا سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی را مغایر با روال عادی فروش به آحاد مردم ندارند و از وزیر وقت صمت هم خواسته شد ضمن توقف تفاهمنامههای خودروسازان با دستگاههای اجرایی، نظارت مضاعف وجدیتری داشته باشند تا شاهد تکرار این مسئله نبوده و مادامیکه شرایط عرضه خودرو به این وضعیت باشد و نیاز مردم برطرف نشود این مطالبه نظارتی کماکان پابرجاست.
طبق مدارک بهدستآمده، تفاهمنامهای از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بین یک شرکت شبه کاغذی غیر مرتبط (رادین مبین غرب) با آن خودروساز منعقدشده است و این رویه تا اواسط ۱۴۰۱ ادامه یافته که طبق بررسی انجامشده، وزیر وقت صمت اطلاعی از وقوع و یا کم و کیف آن نداشته و ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم از آن بیاطلاع بودهاند و حکم اولیه دادگاه علیه آن نماینده نیز ملغی گردید و در مجلس به کار خود ادامه دادند. (1)
2-تقدیر از افشاگر فساد مالی هانتر بایدن
هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رئیسجمهور فعلی آمریکا، سابقه طولانی در انجام اقدامات مجرمانه و فرار مالیاتی دارد بهطوری که حتی دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ حملات گستردهای به جو بایدن به دلیل تخلفات پسرش داشت.
هانتر در ۲۰۱۴ و زمانی به کمپانی بوریسما ملحق شد که پدرش معاون باراک اوباما بود و به وی در رسیدگی به سیاستگذاری خارجی با اوکراین کمک میکرد. فعالیت هانتر در اوکراین بر سیاستگذاریهای دولت اوباما در قبال این کشور شرق اروپا اثر گذاشته است. جمهوریخواهان سنا در گزارشی مربوط به اوایل سال 2023 گفته بودند که این همکاری با اوکراین مصداق تضاد با منافع ملی است. جمهوری خواهان سالها بر این موضوع تأکید دارند که هانتر در حال استفاده از جایگاه پدر خود و انجام اقدامات مجرمانه متعدد در داخل و خارج از کشور است.
وزارت دادگستری آمریکا از پسر بایدن خواسته تا اطلاعاتی را که مربوط به چندین شرکت ازجمله یک کمپانی گاز اوکراینی ارائه کند. روابط هانتر با کمپانی گاز اوکراینی بوریسما به پدرش هم مربوط میشود. در این احضاریه علاوه بر درخواست برای شفافسازی روابط بایدن جوان با کمپانی بوریسما، از وی خواستهشده تا درباره روابط و معاملات تجاریاش با چین و سایر تبادلات مالی شفافسازی کند. دادستانهای فدرال همچنین به بررسی جرم احتمالی پولشویی پرداختهاند.
هانتر بایدن در این دادگاه بهطور داوطلبانه به اتهام مربوط به فرار مالیاتی خود اعتراف میکند، البته او طبق توافق با دادگاه به دنبال آن است که با اعتراف در این موضوع، مانع از محکوم شدن در مورد اتهام مرتبط با اسلحه غیرقانونی خود شود. وی متهم است در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ علیرغم درآمدهای بیش از ۱.۵ میلیون دلاری از دادن مالیات آن خودداری ورزیده است. در ضمن ماجرای تقدیر از افشاگر فرار مالیاتی و سایر فسادهای هانتر بایدن مربوط به قوانین وزارت دادگستری آمریکا درباره حمایت از افرادی که سوتزنی (افشاگری فساد) میکنند، است که طبق قانون، مبلغی بهعنوان پاداش به شخص سوتزن پرداخت میشود. (2)
تا اینجا روشن شد که واقعیت با آنچه در قسمت اول سؤال مطرح شد، متفاوت است و فرضیات سؤال، مطابق با همه ماجرا نیست. در ادامه به این مطلب میپردازیم که کدام نظام باید الگو برای جهانیان باشد؟ ملاک الگو بودن چیست؟
3- الگوی بودن جمهوری اسلامی برای دیگران یا الگو شدن دیگران برای ما؟
برای اینکه یک نظام و سیستمی برای سایر ملتها و نظامها بهعنوان الگو معرفی گردد، لازم است در مرتبه اول کارآمدی آن نظام بررسی گردد و در صورت کارآمد بودن به جهانیان معرفی گردد. برای تحلیل کارآمدی، باید اهداف نظام را بررسی و میزان دستیابی به اهداف توسط آن نظام را سنجید.
کارآمدی در علـم سیاست به معنی عملکرد نظامها در جهت رسیدن به اهداف و عبـور از موانـع است؛ بنابراین منظور از کارآمدی این است که یک نظام سیاسیکار ویژههای اساسی خـود را در سه عرصهی فرهنگ، اقتصاد و سیاست به نحو احسن انجام دهد، بهگونهای که بتوانـد در رسیدن به اهداف خود توفیق پیدا کند و مشکلات جامعه را حل کند.
در این راستا نگاه کلان و فراگیر به نظامها برای فهم کارآمدی آن ضرورتی جدی دارد؛ زیرا نگاههای جزئی، نگاه به حوادث میانهی راه و نگاه به افتوخیزها، خیلی گویا نیست؛ باید نگاه کلان و فراگیر به نظامها در سطح افکار عمومی زنده بشود. این نگاه کلان موجب میشود که به مسائل جزئی و کوچک اهمیت بیش از حد داده نشود و به حرکت عمومی که در طول سالها ادامه داشته، نگاه کرده و بتوان موانع و آسیبها را بهخوبی و بر اساس اولویت تحلیل کرد. حال با این نگاه کلان باید بررسی کرد که اهداف نظام اسلامی و نظام غرب چه بوده و به چه میزان بدان رسیدهاند و علل عدم تحقق کامل اهداف هرکدام چه بوده است؟
البته باید توجه کرد که در نظامهای سیاسی، اهداف متفـاوت بـوده و چهبسا شـیوههـای رسیدن به آن نیز متفاوت باشد. بهطور مثال در جوامعی با عنوان دموکراسی غربـی، بـه هـر شیوه ممکن باید به اهداف نائل آمد، لکن این مسئله در جوامع دینی صدق نداشـته و مبـانی دینی این اجازه را به مسئولین نمیدهد که از هر شـیوه ممکـن بـرای رسـیدن بـه اهـداف استفاده نمایند. بر این اساس کارآمدی در نظام مردمسالاری دینی دارای معنی متفاوت بـوده و مؤلفههای خاص خود را دارد و نظام دینی ضمن تلاش برای رسیدن بـه اهداف مشترک بایـد برنامهریزی برای رسیدن به اهداف دینی کارآمدی را نیز مدنظر داشته باشد. در ایـن صـورت، دیـن مـیتوانـد حداکثر میزان کارآمدی را به نمایش گذارد.
3.1- بررسی کارآمدی نظام غربی
نظامهای سیاسی حاکم در غرب و آمریکا با شعار لیبرال دموکراسی و اقتصاد سرمایه محور شکلگرفتهاند. با توجه به اندیشههای افرادی چون لاک، هابز، روسو و ... درصدد تأمین رضایت مردم، برآوردن رفاه حداکثری، تأمین و برقراری عدالت، قانونمداری، مشـارکت حـداکثری مردم در حکومت، دانشمحوری، توسعه مندی و شایستهسالاری در قالب لیبرال دموکراسی میباشند. (3)
طبق بررسیها و شواهد موجود، باید اعلام کنیم که نظام غربی باگذشت حدود 4 قرن از شکلگیری آن، در بعد اقتصادی اهدافی را که مدنظر داشت، تحقق بخشیده و اقتصاد سرمایه محور (هرچند موافق مبانی اسلامی نیست) را پیریزی و به رشد کافی رسانده است. ولی در بعد لیبرال دموکراسی که پنج مؤلفه ضروری ۱. تأمین آزادی بیان ۲. تفکیک قوا و وجود پارلمان ۳. دولت حداقلی و استقلال حوزه خصوصی 4. تنها معیار منفعت عمومی، انتخاب آزادانه افراد باشد نه صلاحدید اهلفن یا دیگران را جز اهداف خود داشت کارآمدی مطلوبی نداشته است؛ زیرا هر یک از این مؤلفهها بهخصوص تأمین آزادی بیان، تشکیل دولت حداقلی، عدالت اجتماعی و امنیت محقق نشده و حتی عکس این اهداف عمل شده است.
3.2- بررسی کارآمدی نظام اسلامی
نظام اسلامی ایران بزرگترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ بود و اساس سلطنت و حکومت فردی را به حکومت مردمی تبدیل کرد، باگذشت حدود 45 سال از انقلاب اسلامی لازم است این انقلاب از زمینههای مختلفی از قبیل کارآمدی موردبررسی قرار گیرد.
استقلالخواهی و قطع هر نوع وابستگی، حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزشهای دینی در کشور، آزادی بیان و قلم، عدالت و رفع تبعیضها، پیشرفت مادی و گسترش رفاه، احیای کرامت انسانی و نقش داشتن مردم در حاکمیت بر تعیین سرنوشت خود و ... از اهداف انقلاب بوده و در راستای رسیدن به این اهداف دستاوردهایی مثل استقلال، حفظ تمامیت ارضی و رساندن ایران به عزت و کرامت لایق خود، ارتقاء جایگاه ایران در جهان، صدور شعارهای انقلاب و الهامبخشی به حقطلبان عالم، گسترش آزادیهای عمومی، گسترش برخورداریهای عمومی و امکانات مادّی، پیشرفت در معنویات و امکان سیر تکاملی در فضای انقلاب، گسترش عدالت اجتماعی، توان ایستادگی در برابر سلطهطلبان جهانی، رشد علمی و صنعتی داشته است، ولی این دستاوردها بااینکه خیلی مهم و لازم هستند ولی تا رسیدن به اهداف تحقق حیات طیبه برای همه ملت ایران، تشکیل تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور حضرت بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف جای کار زیادی هست. ازجمله عللی که
سبب عدم تحقق کامل اهداف انقلاب اسلامی بوده میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1. زمانبر بودن دستیابی به این اهداف بلند.
2. تحمیل فشارهای خارجی (جنگ، تحریم و...) برای کند کردن حرکت نظام به سمت آرمانها.
3. موانع درونی (ضعفهای فکری، راحتطلبی، عادتهای اجتماعی غلط).
4. عدم اهتمام برخی از مسئولین به همه آرمانهای انقلاب. (4)
باید توجه کرد که فرایند تحقّق اهداف اسلامی، یک فرایند طولانی و دشواری است. بهطور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک میشود؛ اما تحقّق آنها، بسیار طولانی است. قدم اوّل که پُرهیجانتر و پُرسروصداتر از همه است، ایجاد انقلاب اسلامی است. قدم دوم، ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی (اسلامی شدن هندسهی عمومی جامعه) قدم سوم، ایجاد دولت اسلامی (دولت یعنی مجموعهی کارگزاران حکومت) است. مسئولان باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شوند. این مشکلتر از مراحل قبلی است و الآن ما در این مرحله هستیم. (5)
حال با توجه به این اهداف و مسیر طی شده و نقاط ضعف و قوت موجود در کشور، الگوی پیشرفت اسلامی طراحی و در حال اجرا است؛ زیرا اسلام الگوی مستقل خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام سازی و جامعهسازی یک الگویی مرکّب از ایمان و علم و عدل است. ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایستهای نبوده، امّا الگو این است که انسان این را در شعارها، در اظهارها، در جهتگیریها، درحرکتهایی که در این 45 سال در جمهوری اسلامی صورت گرفته، در شخصیتسازیهایی که صورت گرفته (نمونههایش شهدای بزرگ مثل شهید بهشتی، رجائی، باهنر، مطهّری و شهید قاسم سلیمانی است) میتواند مشاهده بکند. (6)
الگوی کشور اسلامی به معنای این نیست که در این کشور همهی مردم فقط مشغول نماز و روزه و دعا و توسّلاند؛ نه اینها هست، اینها معنویت است امّا در کنار این معنویت، پیشرفت مادّی، رشد علمی، توسعهی عدالت، کم شدن فاصلههای طبقاتی و برداشته شدن قلّههای اشرافیگری هست...الگوهای رایج توسعه، ازلحاظ مبانی، غلط و بر پایهی اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و ازلحاظ آثار و نتایج نیز نتوانستهاند وعدههایی را که در خصوص ارزشهایی نظیر «آزادی» و «عدالت» داده بودند، محقق کنند. این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت» منتهی نشده است. (7)
نتیجه
برای معرفی یک نظام و سیستمی بهعنوان الگو، لازم است کارآمدی آن نظام بررسی و برای تحلیل کارآمدی نیز لازم است اهداف و میزان تحقق آن اهداف ارزیابی شود. کارآمدی نظامها تابع عملکرد آنها در جهت رسیدن به اهداف و عبـور از موانـع است. داشتن نگاه کلان و فراگیر به نظامها برای فهم کارآمدی آنها ضروری هست. حال با این نگاه کلان، اهداف نظام اسلامی و غرب و میزان تحقق و علل عدم تحقق کامل اهداف هر نظام بررسی میشود.
در بررسی کارآمدی نظام غربی بیان شد که نظامهای سیاسی حاکم در غرب با شعار لیبرال دموکراسی و اقتصاد سرمایه محور ایجادشده و طبق بررسیها و شواهد، باید اعلام کرد که نظام غربی باگذشت حدود 4 قرن از شکلگیری آن، در بعد اقتصادی اهدافی را که مدنظر داشت، تحقق بخشیده و ولی در بعد لیبرال دموکراسی کارآمدی مطلوبی نداشته است؛ زیرا هر یک از مؤلفههای این نظام بهخصوص تأمین آزادی بیان و تشکیل دولت حداقلی و عدالت اجتماعی و امنیت محقق نشده و حتی عکس این اهداف تحققیافته است.
همچنین در بررسی کارآمدی نظام اسلامی بیان شد که انقلاب اسلامی با اهداف متعالی از قبیل استقلالخواهی و قطع هر نوع وابستگی، حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزشهای دینی در کشور، آزادی بیان و قلم، عدالت و رفع تبعیضها، پیشرفت مادی و گسترش رفاه و ... شکلگرفته و در راستای رسیدن به این اهداف، دستاوردهایی مثل استقلال در تصمیمگیری، حفظ تمامیت ارضی کشور، گسترش برخورداریهای عمومی و امکانات مادّی، توان ایستادگی در برابر سلطهطلبان جهانی، رشد علمی و صنعتی و ... داشته است.
زمانبر بودن دستیابی به این اهداف بلند، تحمیل فشارهای خارجی، موانع درونی (ضعفهای فکری، راحتطلبی، عادتهای اجتماعی غلط) و عدم اهتمام برخی از مسئولین به همه آرمانهای انقلاب ازجمله عللی هستند که سبب عدم تحقق کامل اهداف انقلاب اسلامی بودهاند. بیان شد که فرایند تحقّق هدفهای اسلامی، یک فرایند طولانی و دشواری است. قدم دشوار آن، ایجاد دولت اسلامی است؛ یعنی کارگزاران باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شوند.
الگوی پیشرفت اسلامی، الگویی مرکّب از ایمان و علم و عدل برای نظام سازی و جامعهسازی طراحی و در حال اجرا است. طبق این الگو در کنار معنویت، پیشرفت مادّی، رشد علمی، توسعهی عدالت، کم شدن فاصلههای طبقاتی و برداشته شدن قلّههای اشرافیگری هست.
الگوهای رایج توسعه، ازلحاظ مبانی بر پایهی اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و ازلحاظ آثار و نتایج نیز نتوانستهاند وعدههایی را که در خصوص ارزشهایی نظیر آزادی و عدالت داده بودند، محقق کنند. این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند، اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت منتهی نشده است؛ بنابراین نمیتواند الگو واقع شوند و نظام اسلامی به علت جامع بودن در اهداف و تعریف نیازها و ارائه راهکارهای مناسب جهت نیل به آنها، قابلعرضه بهعنوان نظام الگو برای نظامات حکمرانی جهانی است. حال به یک نکته نیز باید توجه کرد و آن این است که عمل غیر از خود نظریه و نظام الگو هست. در مقام عمل ممکن است منافع شخصی، ضعف در شناخت و عمل و ... سبب شود که نظریه بهصورت کامل محقق نشود و حتی در برخی موارد، ضد آن عمل شود که لازم است این موارد شناختهشده و در ارزیابیها موردبررسی قرارگرفته و از خلط نظریه با مقام عمل اجتناب شود.
پینوشتها:
1. صادقی، سید مجتبی، گزارش محرمانه بازرس ویژه به رئیسجمهور/ متخلفانِ واگذاری رانتی خودرو معرفی شدند، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳/2/۱۴۰۲،85100230، https://irna.ir/xjMmGq
2. مجموعه نویسندگان، آشکار شدن زوایایی جدید از فساد مالی بایدن در مافیای انرژی اوکراین، خبرگزاری فارس، 30/04/1402،
۱۴۰۲۰۴۳۰۰۰۰۶۸۸، http://fna.ir/3dmvf4
3. شفیعی، احمد؛ نیکبین، عبدالعزیز، مؤلفههای کارآمدی نظام دینی در اندیشه مقام معظم رهبری، جستارهای سیاسی معاصر، دوره 6، شماره 15، خرداد 1394، صفحه 75-97.
4. خامنهای، سید علی، شش پرسش بنیادین درباره انقلاب کبیر اسلامی
ایران، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای،
۱۳۹۵/۱۱/۱۰،
25277،https://khl.ink/f/25277
5. خامنهای، سید علی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، پایگاه
اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای، ۱۳۸۰/۰۹/۲۱،
10881، https://khl.ink/f/10881
6. خامنهای، سید علی، بیانات در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت،
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای، ۱۳۹۹/۰۶/۰۲، 46303، https://khl.ink/f/46303
7. خامنهای، سید علی، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، پایگاه
اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای، ۱۳۹۵/۰۵/۱۱،
33886، https://khl.ink/f/46303