۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ۱۳:۴۳ شناسه مطلب: 99685
پرسش:
در قرآن بهشت یک باغ است یا چند باغ؟ در برخی از آیات قرآن از بهشت بهعنوان جنه (یک باغ) تعبیر شده اما در برخی دیگر در مقام توصیف بهشت از واژه جنات (چند باغ)، استفاده شده است، بالاخره بهشت یک باغ است یا چند باغ؟!
پاسخ:
در برخی از آیات قرآن از بهشت بهعنوان جنه (یک باغ) تعبیر شده، اما در برخی دیگر از آیات در مقام توصیف بهشت از واژه جنات (چند باغ) استفادهشده، بالاخره بهشت یک باغ است یا چند باغ؟!
بهپیش تازید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان و باغی که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است... . (1)
خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، در باغهایی وارد میکند... . (2)
بنابراین:
قضیه 1: بهشت یک باغ است؛
قضیه 2: بهشت چند باغ است.
الف: یک باغ متشکل از چند باغ
این اشکال مانند این میماند که شما بگویید: یکی از پلهای اصفهان پل سیوسهپل است. بعد کسی به شما اعتراض کند که چرا متناقض حرف میزنی؟! اگر یک پل است چرا میگویی سیوسهپل؟! و اگر سیوسهپل است، چرا میگویی یک پل؟! مگر میشود هم یک پل باشد و هم سیوسهپل؟! پاسخ کاملاً مشخص است. این پل در عین حال که یک پل است از سیوسه دهانه مختلف تشکیلشده که به هرکدام از دهانههای آن نیز پل گفته میشود. بهشت هم دقیقاً به همین شکل است. در عین حال که یک باغ است، دارای چند باغ نیز است و به همین دلیل، اصلاً تناقضی در کار نیست. به آیات پایین دقت کنید:
مگر آنان که توبه کنند و ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند؛ چنین کسانی داخل بهشت (جنه) میشوند و کمترین ستمی به آنان نخواهد شد * وارد باغهایی (جنات) جاودانی میشوند که خداوند رحمان بندگانش را به آن وعده داده است؛ هرچند آن را ندیدهاند؛ مسلماً وعده خدا تحققیافتنی است * در آنجا هرگز گفتار لغو و بیهودهای نمیشنوند؛ و جز سلام در آنجا سخنی نیست؛ و هر صبح و شام، روزی آنان در بهشت (جنه) مقرّر است * این همان بهشتی (جنه) است که به بندگان پرهیزگار خود، به ارث میدهیم. (3)
خداوند در آیه نخست به «جنه: بهشت» وعده میدهد، در آیه دوم در مقام توصیف «جنه: بهشت» از تعبیر «جنات: باغها» استفاده میکند و در آیههای سوم و چهارم بار دیگر واژه «جنه: بهشت» را به کار میبرد؛ بنابراین، بهشت باغی است که خودش از چندین باغ مختلف تشکیلشده است.
به همین دلیل، خداوند در سوره الرحمن ابتدا از دو باغ بهشتی یاد میکند: و برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ است.(4) خداوند در مقام توصیف این دو باغ گفته است: [دو باغی که] دارای درختان و شاخسارهای با طراوت و انبوه است. در آن دو باغ دو چشمهای است که همواره جاری است. در آن دو باغ از هر میوهای دو نوع فراهم است. [بهشتیان] بر بسترهایی که آستر آنها از حریر درشتبافت است، تکیه میزنند و میوههای رسیده آن دو باغ در دسترس است. درآن باغها زنانی هستند که فقط به همسرانشان عشق میورزند و پیش از بهشتیان دست هیچ انس و جنی به آنان نرسیده است. گویی آن زنان بهشتی یاقوت و مرجاناند. (5)
سپس خداوند از دو باغ دیگر بهشتی یاد و آنها را بدینشکل توصیف میکند: و افزون بر آن دو باغ، دو باغ دیگر [هم] هست که درنهایت سرسبزیاند. در آن دو باغ دو چشمه همواره جوشان و در حال فوران است. در آنها میوههای فراوان و درخت خرما و انار است. در آنها زنانی نیکوسیرت و زیبا صورتاند. حوریانی که در سراپردهها مستورند. پیش از همسران بهشتیشان دست هیچ انس و جنّی به آنان نرسیده است. بر بالشهای سبز و فرشهای زیبا تکیه میزنند. (6)
بنابراین، بهشت باغی است که از باغهای گوناگون و رنگارنگی تشکیلشده است.
ب: جنه یعنی بهشت نه یک باغ
کلمه «جنّه» هرچند در اصل به معنای باغ بوده و در فرهنگ عربی پیش از اسلام برای هر باغی استعمال میشده (7) اما در قرآن غالباً برای تعبیر از یک باغ خاص آسمانی که از آن در زبان فارسی با عنوان بهشت یاد میشود، به کار رفته و کمکم برای آن علم و اسم خاص شده است؛ (8) بنابراین، قرآن وقتی از بهشت با عنوان «جنه» یاد میکند، منظورش یک باغ نیست تا با «جنّات» که به معنای چند باغ است، منافات داشته باشد؛ بلکه «جنه» در قرآن غالباً به معنای بهشت است (9) که چون خود بهشت از باغهای متعددی تشکیلشده، گاه درباره آن از تعبیر «جنات» نیز استفادهشده است؛ بنابراین، قرآن هیچگاه نگفته که بهشت فقط یک باغ دارد تا با توصیف بهشت به چند باغ منافات داشته باشد.
پینوشتها:
1. سوره حدید، آیه 21: ﴿سٰابِقُوا إِلىٰ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهٰا کَعَرْضِ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللّٰهِ وَ رُسُلِهِ ذٰلِکَ فَضْلُ اَللّٰهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ ذُو اَلْفَضْلِ اَلْعَظِیمِ﴾.
2. سوره حج، آیه 23: ﴿إِنَّ اَللّٰهَ یُدْخِلُ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ جَنّٰاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهٰارُ یُحَلَّوْنَ فِیهٰا مِنْ أَسٰاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِبٰاسُهُمْ فِیهٰا حَرِیرٌ﴾.
3. سوره مریم، آیههای 60-63: ﴿إِلاّٰ مَنْ تٰابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِکَ یَدْخُلُونَ اَلْجَنَّهَ وَ لاٰ یُظْلَمُونَ شَیْئاً * جَنّٰاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدَ اَلرَّحْمٰنُ عِبٰادَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّهُ کٰانَ وَعْدُهُ مَأْتِیًّا * لاٰ یَسْمَعُونَ فِیهٰا لَغْواً إِلاّٰ سَلاٰماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهٰا بُکْرَهً وَ عَشِیًّا * تِلْکَ اَلْجَنَّهُ اَلَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبٰادِنٰا مَنْ کٰانَ تَقِیًّا﴾.
4. سوره الرحمن، آیه 46: ﴿وَ لِمَنْ خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ جَنَّتٰانِ﴾.
5. سوره الرحمن، آیههای 48 تا 58.
6. سوره الرحمن، آیههای 62 تا 76.
7. خلیل بن احمد، العین، قم، مؤسسه دارالهجره، چاپ دوم، 1409 ق، ج 6، ص 21.
8. جفری، آرتور، واژههای دخیل در قرآن مجید، مترجم: فریدون بدرهای، تهران، انتشارات توس، 1386 ش، ص 170 و 171.
9. در برخی از آیات قرآن همچون آیه 91 سوره مکی اسراء و آیه 8 سوره مکی فرقان کلمه «جنه» به معنای باغ زمینی به کار رفته است.