پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
سریال هایی در صدا وسیما پخش شده كه در آن ها به شدت سیاه نمایی می شود..
بسياري بر خلاف شما نظر دارند و حتي ساختن اين گونه سريال هاي هشدار دهنده را دير هنگام و از نظر دور داشته مي پندارند.

سریال هایی در صدا وسیما پخش شده (فاصله هاو...) ونیز در حال پخش است(سقوط یك فرشته) كه در آن ها به شدت سیاه نمایی شده و موضوع این سریال ها خانواده هایی هستند كه فرزندانشان دچار آسیب های اجتماعی اند وبا این سیاه نمایی قصد دارند مخاطب بیشتری جذب نمایند به این بهانه كه ما با نشان دادن واقعیت های جامعه می خواهیم سرانجام شخصیت دچار آسیب را به مخاطب نشان دهیم درحالی كه اندك نظری به جامعه نشان می‌دهدكه این فیلمنامه ها نه تنها نشان دهنده ی واقعیت های شهرستان های ریز و درشت نیست. بلكه در پایتخت ما نیز اكثریت مردم به اعتقادات خوش پای بند هستند و در نهایت آن چه از این سیاه نمایی عائد جامعه می شود اشائه واز بین بردن قبح مسئله و ترویج بی بندوباری در جامعه است . زیرا این نصیحت های كلیشه ای فیلم نیستند كه بر روی مخاطب تاثیر می گذارند بلكه هنگامی كه شما در یك فیلم نامه به شخصیت پردازی دارای آسیب می پردازید خود به خود آن اسیب را بزرگ جلوه داده اید این است كه زشتی گناه را در ذهن مخاطب از بین می برد . در حالی كه می توان بدون پرداختن به شخصیت های دچار آسیب در داستان نسبت به این آسیب ها آگاهی داد حال چرا مراجه و علما و بالاخص رهبری درباره ی این سریال ها موضع گیری نمی كنند تا از تاثیرات بسیار خطرناك و جبران ناپذیر این فیلم ها جلو گیری شود؟

ضمن ارج نهادن به توجه و دقت شما در زمينه آسيب هاي پنهان اين گونه سريال ها، بايد گفت نظر شما يكي از نظرات مطرح در اين زمينه مي باشد. بسياري بر خلاف شما نظر دارند و حتي ساختن اين گونه سريال هاي هشدار دهنده را دير هنگام و از نظر دور داشته مي پندارند. بسياري از خانواده هاي ايراني، براي اولين بار از جريان پشت پرده زندگي نوجوانان و جوانان شان مطلع مي گردند و از خام انديشي و آسوده خيالي در زمينه فرزندان شان دست بر مي دارند. متأسفانه ما روان شناسان به اقتضاي شغل و حرفه مان، بيش از ديگر اقشار جامعه از زير پوست شهرها و شهرستان ها و حتي روستاهاي دور افتاده مطلعيم.

متأسفانه، روستاهاي ما نيز از گزند و آسيب اين گونه انحرافات در امان نيستند و آنچه در ظاهر مي بينيم، بسيار با باطن شهرها و روستاهاي ما متفاوت است.

نكته ديگر اين كه بضاعت صدا و سيما و دست اندركاران آن تا اين حد است و نمي توان با ايده آل نگري، برخي فقر و فقدان ها در زمينه فيلمنامه نويسي و ... را ناديده گرفت. البته اين توقع از من و شما مي رود كه به جاي اين كه صرفاً به نقد سريال ها بپردازيم، خود به اين عرصه ورود نماييم يا اين كه زمينه ساز ورود برخي افراد مستعد در اين زمينه به عرصه فيلمنامه نويسي گرديم.

نكته ديگر اين كه نمي شود توقع داشت كه در هر زمينه اي مراجع و علما و بالاخص مقام معظم رهبري موضع گيري نمايند؛ چرا كه اولاً در بسياري موارد ديدگاه هاي افراد متخصص و غير متخصص متفاوت است و نمي توان به هر دليلي بر ديدگاه متخصصان شوريد.

ثانياً از مراجع و رهبري انتظار مي رود كه در سطح كلان به هدايت جامعه بپردازند و ما مقلدان و مدافعان حريم ولايت و مرجعيت، به موضع گيري عاقلانه و كارشناسانه و البته همه جانبه بپردازيم. در هر صورت، بنده به عنوان يك روان شناس كه با هزاران نوجوان و جوان امروزي در سراسر ايران ارتباط داشته ام، نظري خلاف شما دارم؛ هر چند معتقدم با كمي پرداخت بهتر فيلمنامه مي شود سريال هاي به مراتب زيباتر و تأثيرگذارتر ساخت