رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تشریح کرد؛
حجت الاسلام قطبی گفت: زمینه تعاملی ‏گروه سازی، زمینه تعاملی قبیله سازی، زمینه اجتماع مداری و زمینه ‏های سیستمی می توانند به حل مسأله کمک کنند.‏

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست ‏‏«راه یابی برون متنی حل مسأله» که با حضور کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان برگزار شد، گفت: ‏مناسب است در جلساتی که با کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی داریم افزون بر پیگیری امور اجرایی، یک محور ‏علمی نیز ‏داشته باشیم، چرا که وقتی یک موضوع علمی به صورت گروهی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد بارش ‏فکری اتفاق می ‏افتد که یک سبک پژوهشی است.‏
 
وی ادامه داد: مسأله را می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد، یک نمونه مدلی است که آیت الله جوادی آملی ‏استفاده ‏کرده اند که در این شیوه، مسأله را ناشی از جهل علمی یا جهالت عملی می دانند، در جهالت عملی ‏مخاطب به مهارت و ‏زمینه حل مسأله نیاز دارد.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مسیر خطی حل مسأله ‏را شیوه ای مرسوم دانست و افزود: در این مسیر گاهی به راه ‏حل های ‏پیشینی مانند آگاهی دادن به مخاطب ‏پرداخته می شود، گاهی راه حل های هم زمانی  مانند راهنمایی فردی که ‏در ‏مسأله قرار گرفته است ارائه می شود و گاهی هم راه حل پسینی در نظر گرفته می شود که به حل و فصل ‏پیامد ها و نتایج ‏می پردازد.‏
 
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به روش منظومه ای و خارج از مسیر خطی برای حل مسأله، بیان داشت: در این روش باید ‏ذهن  ‏مخاطب به سمت فضای دیگری برود تا مسأله حل شود، مثلاً افرادی که وسواس دارند، حکم را می دانند ولی ‏عمل نمی کنند ‏و این نمونه جهل عملی می تواند با روش منظومه ای حل شود.‏
 
وی دانش افزایی را به عنوان مرتبه اول در حل مسأله عنوان کرد و اظهار داشت: ‏حل مساله مراتب مختلفی دارد، گاهی با ‏روش دانش افزایی با مردم و مخاطبان برخورد داریم و وقتی که شخص دانش قوی پیدا کرد این دانش تبدیل ‏به شناخت و شاکله ‏و رفتار می شود، البته همیشه این گونه نیست، گاهی پزشک می داند سیگار مضر است ‏ولی باز هم استعمال می کند.‏
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: مرتبه دوم در حل مسأله ایجاد توسعه توان است، یعنی افزون بر آگاهی به ‏مخاطب مهارت هم می دهیم که در این روش، ‏مهارتی ‏مطلوبست که متکی بر دانش باشد.‏
 
حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در مرتبه سوم حل مسأله افزون بر دانش و مهارت، زمینه حل مسأله را نیز فراهم می کنیم که این ‏راه کاری ‏برون متنی است، زمینه ها می تواند بر اساس قواعد و قوانین باشد که مورد بحث نیست و می تواند بر اساس سنت ‏ها ‏و عادت واره ها باشد، یعنی زمینه هایی در فضای جامعه ایجاد می شود که مسأله را برای فرد بسیار کوچک نشان ‏می ‏دهد.‏
 
وی افزود: این موضوع امروزه در علم روانشناسی نیز مطرح است که هر چه مسأله کوچکتر شود توان حل مسأله بیشتر ‏می ‏شود، به نظر ‏می رسد ، خداوند متعال هم آنجایی که انسان را خلیفه خود معرفی می کند و فاصله بین خود و انسان ‏را ‏نزدیکتر از رگ ‏گردن معرفی می فرماید از این روش استفاده می کند تا شرایط دنیا نتواند انسان را غافلگیر کند.‏
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: سایر زمینه های حل مسأله مانند زمینه تعاملی گروه سازی ، زمینه تعاملی ‏قبیله سازی ، زمینه اجتماع مداری و زمینه ‏های سیستمی می توانند به حل مسأله کمک کنند.‏
 
حجت الاسلام و المسلمین قطبی بیان داشت: در روش زمینه ای، زمینه حل مسأله وسیع تر می شود، زمینه می تواند عام یا خاص باشد، ‏یعنی می تواند آنقدر ‏وسعت پیدا ‏کند که مسائل ترکیبی را حل کند، یعنی نه تنها مسأله ای که الان شخص با آن مواجه است ‏را حل می کند، بلکه برای ‏سایر ‏مسائل مرتبط با آن هم راه حل ارائه می دهد، به عنوان مثال با گروه سازی می توانیم دانش ‏آموزی که در مدرسه شیطنت می کند را به گروه تئاتر دعوت کنیم، ‏حضور در چنین گروهی می تواند مسأله را تا حد زیادی حل ‏کند، سفرهای زیارتی با کاروان ها نیز چنین نقشی را در ‏زندگی افراد ایجاد می کند.‏
 
وی افزود: زمینه تعاملی قبیله سازی حالت برتر گروه سازی است که سبک بسیار پیشرفته ای است چرا که در این روش، ‏تعلق ‏درونی برای فرد ایجاد می شود، این روش بسیار مؤثر است و برای کمپ های ترک اعتیاد نیز استفاده می شود.‏
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان استفاده از زمینه اجتماع مداری را راه حل دیگر حل مسأله  دانست و تصریح کرد: در این ‏زمینه فرد مانند آئین ها و جشنواره ها در جمعیت قرار می گیرد، عرصه های اجتماع مدار ‏می تواند درگیری های ذهنی مخاطب ‏را حل کند.‏
 
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه‏ بهره گیری از ‏زمینه های سیستمی نظیر تشکّل سازی، سازمان دهی و فرآیند سازی می ‏تواند در حل مسأله بسیار مؤثر باشد، ابراز داشت: ‏این شیوه در غرب بسیار مورد استفاده قرار گرفته ‏است.
 
وی اظهار داشت: زیارت یکی از نمونه هایی است که وابسته به زمان خاص نبوده و با توجه به تعدد آستان های ‏مقدس ‏امامزادگان ‏بسیار در ‏دسترس مردم قرار دارد و حضور در این عرصه ها و زیارت می تواند زمینه خوبی برای حل ‏مسأله ‏باشد.‏