پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام.دختر 21 ساله ای هستم که حدود 11 سال تقریبا ماهی 1بار 2ماه یکبار عمل زشت استمنا رو انجام میدادم.الان 40 روز است که به کمک خدا ترک کردم. چند سوال دارم. 1. ایا توبه من پذیرفته میشود؟ 2.از روانشناسی شنیدم که درمان ندارد و اثراتی که روی مغز میگذارد غیر قابل جبران است.ایا این حرف درسته؟ 3.ایا پس از ترک درمورد ازدواج من مشکل پیش می اید؟یعنی من هیچوقت نمی توانم همسرم را بخوبی ارضا کنم؟ 4.ایا این مطلب را باید به همسر اینده ام بگویم؟ لطفا جواب را به ایمیلم بفرستید با تشکر از صبر و حوصله شما

پاسخ:
مشكل خودارضايي، از جمله اختلالاتي است كه در اولين فرصت ممكن، بايد از آن اجتناب كرده و با مساعدت يك روان درمان گر مجرب، گام به گام از ميزان انجام اين عمل كاهش داد. بنابراين ترك اين عمل هيچ گاه دير نيست و بابت اين چند سال، نبايد به خودتان نااميدي راه دهيد.
خود ارضايي در شرع مقدس اسلام عملي غير شرعي و از گناهان كبيره بحساب مي آيد كه در صورت اطمينان قطعي از آن، غسل جنابت بر فرد واجب مي گردد. شما تحت هر شرايطي مجاز به رفع نياز جنسي بصورتي كه بيان كرديد نيستيد و تا زمان ازدواج ملزم و خودداري از اين كژكاري جنسي هستيد. بطور خلاصه مضرات اين عمل را مي توان در موارد ذيل بيان كرد.
1. ضعيف شدن چشم 2- لاغر شدن صورت 3- ضعف اعصاب 4- ضعيف شدن بدن 5- لاغر شدن بدن 6- سرگيجه 7- زود به زود زكام شدن 8- كم خوني 9- سست شدن زانو 10- سياه شدن دور چشم 11- ضعيف شدن حافظه 12- زرد شدن صورت 13- ضعيف شدن حس شنوايي 14- جوش زدن صورت 15- شنيدن زنگ در گوش 16 - گوشه گيري 17- ظاهر نشدن در اجتماع 18- ضعف ايمان 19- بيمار شدن از نظر جسمي و روحي
با توجه به اين مضرات، بايد به اين نتيجه رسيد كه اين عمل، اثرات منفى جسمى و روحى فراوانى دارد. بنابراين بايد از هر گونه دست‏ورزى با دستگاه تناسلى، بيش از حد در حمام يا توالت بودن، پوشيدن لباس‏هاى تنگ (به ويژه لباس‏هاى زير)، قرار گرفتن در تنهايى و مشاهده تصاوير و فيلم هاي تحريك كننده حضور در سايت هاي به اصطلاح علمي و... اجتناب كرد تا كمتر به اين مشكل مبتلا شد. اما مهمترين عامل براي ترك خود ارضايي توكل به خدا و اراده براي ترك است. در اين راه شكست ها نبايد انسان را نااميد كند، بايد دوباره سعي كرد و مطئن بود كه خواستن توانستن است.
لطفا به نكات ذيل توجه فرماييد.
1. بايد دانست؛ اضطراب نقش مؤثري در تشديد قواي جنسي دارد. در توليد نياز جنسي كاذب سهم به سزايي دارد. ارضاي جنسي تا حدودي براي كاهش اضطراب مفيد است. اگر ارضاي جنسي از طريق حرام (مانند استمنا) صورت گيرد، با اين كه به صورت موقت از اضطراب مي‌كاهد، ولي پس از مدت كوتاهي به خاطر تشديد احساس گناه سطح اضطراب را دو چندان مي‌كند. با اين وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب مي‌گردد.
2. اما همان طور كه اضطراب در گرايش به خودارضايي مؤثر است، كاهش اضطراب از طريق ورزش منظم، تنفس عميق 25 تا 30 بار در روز، تن‌آرامي (ريلكسيشن) و داروهاي گياهي سهم بسزايي در كاهش ميل به خودارضايي دارد.
3. شما مي توانيد مانند يك محقق دست به تحقيق در زمينه افكار، احساسات و رفتارهاي انگيزاننده ميل به خودارضايي در خود بزنيد. در طي مدت يك ماه مراحل آغاز تا پايان يك وهله خودارضايي را در برگه‌اي ياد داشت نماييد. اين كار را براي وهله‌هاي ديگري كه اتفاق مي‌افتد، تكرار كنيد. زمان و مكان و شرايط جسمي و روحي در قبل و بعد از خودارضايي را ثبت نماييد. در طي يك ماه ببينيد يك وهله خودارضايي با چه فكري آغاز مي‌گردد، سپس اين فكر مزاحم چه احساس در شما برمي‌انگيزد و اين احساس چگونه به رفتار خودارضايي در شما مي‌انجامد، همچنين معمولاً در چه زماني‌هايي و در چه مكان‌هايي و در چه شرايط جسمي ـ روحي ميل به خودارضايي در شما تشديد مي‌گردد.
4. پس از پايش و رصد رواني يك ماهه به تجزيه و تحليل و جمع‌بندي نتايج بپردازيد. از نتايج اين تحقيق مي‌توانيد راهكارهاي كارآمد ترك يا لااقل تعديل خودارضايي را استخراج نماييد، مثلاً وقتي كه اعصاب تان خرد است، وقتي كه دوستان متأهل خود را مي‌بينيد، وقتي كه با مادرتان جر و بحث مي‌كنيد، وقتي كه اضطراب امتحان داريد، يا وقتي كه به فيلم يا تصوير خاصي مي‌انديشيد.
عيناً همين قضيه در زمينه مكان‌هاي تحريك‌زا تكرار مي‌گردد. وقتي در اتاق خواب هستم، وقتي تنها در خانه هستم، وقتي دستشويي مي‌روم و...
5. از سوي ديگر نگاهي موشكافانه به پرونده گذشته خودارضايي خويش بيفكنيد، ببينيد در چه شرايطي توانسته‌ايد بر خودارضايي فايق آييد. با چه تكنيك‌هاي فاصله بين وهله‌هاي خودارضايي را افزايش داده‌ايد، چه زماني براي ترك كوتاه مدت يا دراز مدت خودارضايي موفق بوده‌ايد. در اين مرحله نيز تحقيق نيز به تجزيه و تحليل و جمع‌بندي نتايج بپردازيد. پايش رواني دست شما را براي اتخاذ يك راهكار مناسب باز مي‌كند.
6. از تنهايي و حضور در مكان هاي خلوت بپرهيزيد. اگر لازم شد مكان خواب خود را تغيير دهيد.
7. به محض لغزش فوراً توبه كنيد و هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشيد و بدانيد رحمت خدا از گناه شما بزرگتر است.
8. احساس گناه، اگرچه به معناي بيداري وجدان و نفس سرزنشگر انسان و مطلوب است، اما احساس افراطي به هيچ وجه مطلوب خدا و دين نيست؛ بلكه احساس گناه فزاينده، در راستاي وساوس شيطاني است. پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و اميد به لطف و بخشش بيكران الهي، به تعديل احساس گناه بپردازيد.
9. احساس گناه تا حدي خوب و مفيد است كه فرد را به سوي جبران خطاها از طريق انجام اعمال نيك و خداپسندانه رهنمون سازد. احساس گناه افراطي و خودسرزنشي بيش از حد كه تمام خوشي را از انسان بگيرد، به هيچ روي مطلوب نبوده و با ايجاد اضطراب ناخواسته و ندانسته انسان را به گناه بيش تر سوق مي دهد.
10. هرگاه احساس تحريك و نياز كاذب به انجام اين عمل به شما دست داد شروع به انجام تكنيك ريلكسيشن كنيد. مرحله اول: چشم هاي خود را محكم بر روي هم بفشاريد و همزمان شروع به جمع كردن اكسيژن از طريق مجاري تنفسي كنيد.هر تنفس همراه با فشار چشمها ده ثانيه طول مي كشد. مرحله دوم: پس از هر بار دم، ده ثانيه عضلات چشمها را آزاد بگزاريد و در همان حال به آرامي شروع به بازدم كنيد. اين عمل را چند مرتبه انجام دهيد. در حين انجام اين كار در ذهن خود تصور كنيد كه بر اين مشكل فائق آمده ايد و قادريد با اراده قوي از اين خواسته شيطاني هم بگذريد. تلقين به نفس راه كار مهمي جهت موفقيت ترك اين عمل است. اين تمرين را مي توانيد بسته به علاقه خود چند مرتبه انجام دهيد. و اگر دوست داشتيد مي توانيد تكنيك فشار و انقباض همراه با تنفس را در تمامي اعضاي بدن خود از سر تا كف پاها انجام دهيد.