سلام
خسته نباشین
....من پانزده روز هست که زایمان کردم هنوز خونریزیم قطع نشده ...اطرافیانم میگن این خون تا چهل روز میاد.حالا اگه این خون استحاضه است یه روز کثیره میاد همون روز هم قلیله .....حالا تکلیف من برا نماز چیه؟؟؟؟؟؟
مرجع تقلید هم آقای خامنه ای هستند.
ممنون میشم اگه جواب بدین.

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباط با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی
زن پس از زایمان خون نفاس می بیند ،یعنی خون پس از زایمان اسمش خون نفاس است. حکمش مانند خون حیض است. فقط اسمش فرق می کند.
خون نفاس همراه با به دنیا آمدن بچه شروع می‏شود. حداکثر تا ده روز ادامه دارد. هرگاه قطع شد، باید زن غسل نفاس کند و عبادات خود را انجام دهد. اگر از ده روز بگذرد ،چنانچه زن در حیض عادت دارد به اندازه عادت خود آن خون را نفاس قرار دهد و بقیه را استحاضه; مثلا اگر عادت حیض او 7 روز است، 7 روز را نفاس حساب کند. بقیه را استحاضه. در موقعی که خون استحاضه ببیند، باید به وظایف زن مستحاضه عمل نماید و نمازهایش را بخواند.
اگر در حیض عادت ندارد، ده روز را نفاس و بعد از ده روز را استحاضه حساب می کند.
استحاضه سه نوع است
1 ـ قلیله: اگر خون از پنبه اى که زن داخل فرج مى گذارد، عبور نکند و از طرف دیگر ظاهر نشود.
2 ـ متوسطه: اگر خون در پنبه فرو رود و از طرف دیگر ظاهر شود ،ولى به دستمالى که معمولاً زن ها براى جلوگیرى از خون مى بندند، نرسد.
3 ـ کثیره: اگر خون از پنبه به دستمال برسد.
احکام استحاضه
در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد .جایی که خون خارج می شود، اگر خون به آن رسیده آب بکشد. بنا بر احتیاط واجب پنبه را عوض کند یا آب بکشد.
در استحاضه متوسطه علاوه بر تطهیر موضع و عوض کردن چیزی که برای جلو گیری از خون با خود می بندد، باید هر روز پیش از نماز صبح غسل کند. اگر پیش از نماز صبح غسل کند، تا صبح روز دیگر براى هر نماز کارهاى استحاضه قلیله که در مسأله قبل گفته شد انجام دهد، نماز صحیح است. اگر عمداً یا از روى فراموشى پیش از نماز صبح غسل نکند، باید براى نماز ظهر و عصر غسل کند. اگر براى آن هم غسل نکرد، باید قبل از نماز مغرب و عشا غسل نماید.
در استحاضه کثیره علاوه بر کارهاى استحاضه متوسطه که در مسأله پیش گفته شد، باید براى هر نماز دستمال را عوض کند، یا آب بکشد . یک غسل براى نماز صبح و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یکى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد. بین نماز ظهر و عصر فاصله نیندازد. اگر فاصله بیندازد، باید براى نماز عصر دوباره غسل کند. نیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد، باید براى نماز عشا دوباره غسل کند.
اگر در یک روز کثیره باشد و بعد متوسطه یا قلیله شود باید برای اولین نمازی که می خواند احکام کثیره را عمل کند مثلا ابتدا ی صبح کثیره بود و بعد تا قبل از ظهر متوسطه یا قلیله شد باید برای نماز ظهر غسل استحاضه کثیره انجام دهد و برای نمازهای بعدی احکام هر نوع استحاضه ای بود عمل کند و نمازهایش را بخواند. (1)
پی نوشت:
1. امام خمینی توضیح المسائل ،مسئله420 و 421 و 394 به بعد و سوال از دفتر رهبری به شماره 7112467 .