با سلام من بیست و یک سال دارم و دانشچو هستم همیشه به دنبال این بودم که دوستهای خیلی صمیمی و مهربان و حقیقی داشته باشم و دوستیم پایدار و همیشگی باشد و برای دنیا و آخرت در کنار هم باشیم ولی الان این سوالات برایم پیش امده که در محیط دانشگاه چگونه می توانم دوست پیدا کنم ؟اصلا دوست خوب چگونه است؟چه ویژگی هایی دارد؟چه طور باید دوست حقیقی را شناخت و پیدا کرد ؟چهطور میشه که به یک دوست اعتماد کرد ؟تا چه حد/بهترین دوستیها چگونه بوده اند؟ خواهشمندم به سوالاتم جواب دهید که بتوانم یک دوست همیشگی پیدا کنم؟اگر چه من الان دوستان زیادی دارم و با هم مشکلی نداریم و در کنار هم هستیم و لی ما تا به حال از دوستیمان هدفی را نداشته ایم و زیاد هم در مورد خانواده های همدیگر نمی دانیم و در سال است که در کنار هم هستیم ولی الان این سوالات برایم پیش امده است؟ خواهشمندم جواب مرا بر طبق احادیث پیامبر و ائمه (ع) بدهید. با تشکر
دوست خوب از نظر روايات معصومين كسي است كه ويژگيهاي ذيل را دارا باشد:
1 - عقل و خرد:
در روايات بر همنشيني با دوستان خردمند تأكيد شده است. امام علي عليهالسلام ميفرمايد:
"هم نشيني با دوست خردمند، زندگي بخش جان و روح است". (1) اين موضوع به حدي مهم است كه دشمن خردمند بر دولت نادان ترجيح داده شده است.
امام علي ميفرمايد: "دشمن با خرد براي تو از دوست نادان مطمئنتر است". (2)
دوستي با مردم دانا نكوست دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت ميكند بر زمينت ميزند نادان دوست
2 - صلاحيت اخلاقي:
دوست خوب كسي است كه از رذايل اخلاقي و شرارت باطني به دور باشد.
در روايات معصومين از دوستي با اشرار و اهل فسق و فجور به شدت منع شده است. امام علي ميفرمايد: "همنشيني با تباهكاران مايه تباهي است، همانند باد كه وقتي بر مردار ميوزد، با خود بوي بد به همراه دارد". (3) افرادي كه با دوستان نااهل رفت و آمد ميكنند، هر چند بتوانند مراقب خويش باشند، اما هرگز نخواهند توانست خود را از رسوايي و ننگ و بدنامي اجتماعي محفوظ بدارند.
پيامبر ميفرمايد: "شايستهترين مردم براي بدنامي كسي است كه با بدنامها همنشين باشد". (4)
تا تواني ميگريز از يار بد يار بد بدتر بود از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند يار بد بر جان و هم ايمان زند
3 - پاي بندي به تعهدات:
دوست خوب كسي است كه به آداب دوستي متعهد باشد. امام صادقعليهالسلام ميفرمايد:
"دوستي حد و مرزي دارد. هر كس آنها را مراعات كرد، دوست حقيقي است و گرنه نسبت دوستي به او نده. حدود دوستي عبارتند از:
1 - آن كه نهان و آشكارش براي تو يكسان باشد.
2 - زينت تو را زينت خود و عيب تو را عيب خويش شمارد.
3 - اگر به رياست و ثروت و پست و مقام برسد، رفتارش عوض نشود.
4 - اگر تمكن پيدا كرد، از آن چه دارد، نسبت به تو دريغ نورزد.
5 - تو را در گرفتاريها رها نكند و تنها نگذارد". (5)
4 - همطراز بودن:
دوست خوب كسي است كه از جهت مالي و اجتماعي همطراز و همسنگ انسان باشد. امام باقر عليهالسلام ميفرمايد: "هرگاه خواستي با كسي همنشين شوي، با كسي كه مثل تو است، رفيق شو و با كسي كه متكفل تو شود، رفاقت نكن كه اين دوستي ماية ذلت و خواري است". (6)
دوست بد كسي است كه ويژگيهاي فوق را دارا نباشد، يعني از عقل و خرد برخوردار نباشد . صلاحيت اخلاقي نداشته باشد.به تعهدات پاي بند و همطراز آدمي نباشد. در پارهاي از روايات از دوستي با بعضي از افراد نهي شده كه به روايتي جامع در اين باره اشاره ميكنيم.
امام سجاد عليهالسلام مردم را از رفاقت با پنج دسته برحذر داشته است:
اي فرزندم، به پنج گروه نظر كن و با آنها رفاقت نكن و سخن نگو و همراه آنها نشو:
1 - از رفاقت با دروغگو بپرهيز كه او مانند سراب است كه نزديك را دور و دور را نزديك جلوه ميدهد.
2 - از دوستي با گناهكار اجتناب كن كه تو را به يك لقمه يا كمتر ميفروشد.
3 - از رفاقت با بخيل خودداري كن كه تو را در زماني كه نياز به او داري، رها ميكند.
4 - از مصاحبت با نادان بپرهيز كه او ميخواهد به تو نفع رساند اما ضرر ميرساند.
5 - از دوستي با كسي كه از خويشاوندانش بريده، دوري كن كه او را در قرآن ملعون يافتهام". (7)
پينوشتها :
1. تصنيف غرر الحكم، ص 429.
2. غرر الحكم، ج4، ص 611.
3. تصنيف غرر الحكم، ص 431.
4. مستدرك الوسائل، چاپ قديم، ج2، ص 65.
5. اصول كافي، ج4، ص 452.
6. مكارم الاخلاق، ص 131.
7. اصول كافي، ج4، ص 452.
********************
گام اوّل در دوستيابي، دوستشناسي است اگر اين امر به طور شايستهاي انجام نگيرد، مراحل بعدي فرجام خوبي نخواهد داشت.
در پاسخ به اين كه چگونه دوست خوب را از بد بازشناسيم، بايد گفت: تنها با آزمايش و امتحان اين امر ميسر است. پروين اعتصامي ميگويد:
پروين، نخست زيور ياران صداقت است باري نيازموده، كسي را مدار دوست
تا دوستي را نيازمودهايم، نبايد به او اعتماد كنيم. اكتفا كردن به ظاهر و روي خوش كافي نيست.
براي آزمودن دوستان مهمترين راه، هفت چيز است:
1ـ آزمايش روحي:
اگر روان و عواطف خويش را به خوبي بشناسيم، از راه احساس دروني ميتوان ميزان محبت ديگري را تشخيص داد. در حديث آمده است: "محبت قلبي برادرت را نسبت به خود، از محبت قلبي خويش نسبت به او بشناس"(1).
2ـ آزمودن به گاه نياز:
در موقع نيازمندي، ميتوان دوست را شناخت. از لقمان نقل است كه گويد: "برادرت را مشناس مگر در وقت نيازت به او"(2).
دوست مشمار آن كه در نعمت زند لاف ياري و برادر خواندگي
دوست آن دانم كه گيرد دست دوست در پريشان حالي و درماندگي
3ـ آزمودن علاقه دوست به برقراري پيوند نزديكتر:
آيا او دوست دارد كه به سخن تو گوش دهد؟ آيا از همنشيني با تو احساس رضايت دارد؟ آيا كارهاي خوب تو را ميان مردم مطرح ميكند؟
4ـ آزمودن در سختيها:
دوست خوب كسي است كه در گرفتاريها به ياريات بيايد. امام علي(ع) ميفرمايد: "دوست را در هنگام گرفتاري و سختي بيازماي". (3)
5ـ آزمودن به هنگام خشم:
هر انساني چهره واقعياش را در حال خشم آشكار ميسازد، از اين رو امام صادق(ع) فرمود: "اگر برادرت سه بار بر تو خشمگين شد و سخن ناخوشايندي دربارهات نگفت، او را براي خود حفظ كن"(4).
6ـ آزمودن در سفر:
آدمي در سفر، لباس تكلف و ريا را از تن خود بيرون ميآورد . آن طور رفتار ميكند كه واقعاً ميانديشد، از اين رو ميتوان دوست را در سفر آزمود. در روايات. يكي از روشها، دوست را آزمودن به هنگام مسافرت دانستهاند. (5)
7ـ آزمودن به هنگام زوال قدرت:
دوستي واقعي، ناشي از سِمَت و مقام نيست و با نبود آن ها نيز پابر جاست. امام علي(ع) ميفرمايد: "هنگام زوال قدرت، دوست از دشمن شناخته ميشود". (6)
پينوشتها:
1. ميزان الحكمه، ج 5، ص 311.
2. همان، ص 312.
3. همان.
4. همان.
5. بحار الانوار، ج 78، ص 10.
6. ميزان الحكمه، ج 5، ص 312.