پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من 21 سال سن دارم و از زمانی که به سن تکلیف رسیده ام تا بحال شاید کمتر از 10 روز روزه گرفته باشم چون قبلا خانواده ام مانع میشدو2 سال هم شهر دیگری دانشجو بودم و سال پیش هم دچار کم خونی شدم ونتوانستم روزه بگیرم من چه جور باید جبران کنم؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- قضاي روزه ها يي که بعد از سن تکليف نگرفته ايد بر شما واجب است. و بايد به تدريج قضاي آنها را بگيريد. و هيچ راهي براي جبران آنها غير از گرفتن قضاي روزه ها وجود ندارد.
براي آنکه گرفتن روزه ها براي شما سخت نباشد در فصلي که روز ها را کوتاه و هوا خنک است به تدريج روزه بگيريد .
روزه هايي که توان جسمي داشته ايد بگيريد. ولي عمدا روزه ها را نگرفته ايد، علاوه بر قضا، کفاره نيز براي هر روز بر شما واجب شده است.
يعني يا بايد دو ماه روزه بگيريد که 31 روز آن پي در پي باشد يا شصت فقير را سير كنيد يا به هر كدام يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهيد، و چنانچه اين مقدار براي شما ممكن نباشد مخيّر هستيد بين اينكه هيجده روز روزه بگيريد، و يا اينكه هرچند مد كه مى توانيد بفقرا اطعام بدهيد، و اگراين مقدار هم نمي‌توانيد ، بايد استغفار كنيد اگر چه مثلا يك مرتبه بگوييد استغفر الله، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتوانيد كفّاره رابدهيد(1)
2- نسبت به سال گذشته که در اثر کم خوني نتوانسته ايد روزه بگيريد، اگر روزه گرفتن براي شما ضرر داشته است يا روزه گرفتن براي شما طور سخت بوده است که عادتا چنين سختي قابل تحمل نباشد، روزه گرفتن برشما واجب نبوده است واگر در بين سال و در روزهاي کوتاه مي توانستيد قضاي آن را بگيريد، گرفتن قضاي آن در بين سال به تدريج برشما واجب بوده است. و بايد قضاي روزه سال گذشته را نيز بگيريد.
اما اگر مريضي شما تا رمضان سال جاري ادامه داشته است. و در بين سال نيز هر چند به تدريج، روزه گرفتن ضرر داشته است. قضاي روزه سال گذشته واجب نيست. ولي براي هر روز بايد يک مد طعام(750 گرم) گندم يا آرد يا برنج به فقراء بدهيد . البته تشخيص اينکه دربين سال مي توانستيد. روزه را به تدريج بگيريد يا نه، با خود شما مي باشد.
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني، توضيح المسائل، مسأله 1708.
2. همان، مسأله 1637و1789.