پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

آيا زنها هم محتلم مي شوند؟ من بعد از نماز صبح خواب ديدم مي خواستم بدونم حكم نماز و روزه ام چگونه است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
زن ها هم مانند مردها محتلم مي شوند . در صورتي که بعد از بيدار شدن يقين داشته باشيد که مني خارج شده است بايد غسل کنيد . روزه صحيح است و در صورتي که شک در محتلم شدن داشته باشيد ،غسل لازم نيست.(1)
نشانه احتلام در خانم ها و يا دختران، آن است که در اثر تحريک جنسي در اوج شهوت جنسي برسند و دراين حالت مايعي خارج شود. فرق نمي کند در خواب يا در بيداري باشد و در غيراين صورت محتلم نمي شوند.
دختران يا خانم ها در غير از نزديکي با شوهر، به ندرت جنب مي شوند . کم تر اتفاق مي افتد که مني از آن ها خارج شود . فقط در صورتي که از نظر جنسي به حدي تحريک شوند که به حالت رعشه جنسي و يا ارگاسم (يعني در اوج شهوت) برسند و در اين حالت مايعي از آن ها خارج شود، جنب مي شوند . بايد غسل کنند،
در غير اين حالت آنچه خارج مي شود، پاک است و نيازي به غسل ندارد. يعني اگر دختري در اوج شهوت نباشد و مايع خارج شود ،پاک است و يا به اوج شهوت برسد و مايع خارج نشود، باز هم جنب نمي‌شود. اگر شک کند که به اوج شهوت رسيده يا نه و مايع خارج شود، با فرض شک باز حکم جنابت را ندارد . غسل لازم نيست.
منظور از اوج لذت جنسي، مرحله آخر شهوت است که وقتي به آن حالت مي رسند ،تقريبا از نظر جنسي بعد از آن ارضا مي گردند وتخليه مي شوند .
با محتلم شدن روزه باطل نمي شود و لازم نيست فورا غسل کنيد ،بلکه فقط بايد براي نماز غسل کنيد.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 171.