پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

به روز کردن خمس و زکات -------------------------------------------------------------------------------- سلام دوستان عزیز من سوالی دارم خواهشن یکی جواب بده چرا بعضی از احکام دینی مون رو به روز نمی کنند مثلا هممون میدونیم که یکی از مواردی که بهش خمس و زکات تعلق میگیره شتره خوب به این دلیل بوده که 1400 سال پیش خواهر برادران عزیزمون عمدتا با اسب و شتر این ورو اون ور می رفتن اما الان که این طور نیست همه با ماشین می رن و به دلیل اینکه کمی تا قسمتی تجمل گرایی تو مردم ما به خصوص پایتخت نشینان بالا رفته برای هر فرد از اعضای خانواده یک عدد ماشین توسط پدر پولدار محترمه خریداری می شود پس چرا این پدر پولدار محترمه هنوز به خاطر اسب و شتر نداشته اش خمس و زکات در این مورد بهش تعلق نگیره و این در حالی است که خیلی ها در ارزوی یه رنوش موندند البته اینو به این دلیل می گم که چون تو یه مقاله خوندم تجمل گرایی در تهران از بعضی کشورهای اروپایی بیشتر شده . ( در این مورد می توم بگم چون انسان موجود طمع کاریه باید براش محدودیت در بعضی چیزها گذاشت و این کار را در کشورهای اروپایی با مالیات های سنگین انجام می دهند طوری که طرف هوس ماشین دوم و سوم نکنه مگر اینکه مجبور باشه ولی تو ایران چی .........خب دین قشنگمون هم فکر همه جاشو کرده که خمس و زکات گذاشته )

با سلام و تشکر از ارتباط با اين مرکز
وجوب زکات براساس آيات قرآن (1) و رواياتي (2)که از جانب اهل بيت صادر شده، به دست آمده است. کم يا زياد کردن و دخل و تصرف در احکام براي هيچ کس جايز نمي باشد. پويايي فقه و اجتهاد به اين معني نيست که فقيه از چار چوب قرآن وسنت تعدي کند و هرآنچه که مطابق ميل و يا مطابق با مقتضيات جامعه بود، انجام دهد.
در روايات آمده است: آنچه که پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) حلال کرده است، تا قيامت حلال مي باشد و آنچه که پيامبر حرام کرده است، تا قيامت حرام مي باشد.(3) بنابراين احکام خداوند تغيير نمي کند. البته ممکن است موضوعات تغيير کنند و احکام آن ها نيز تغيير کند اما زکات و موارد نه گانه اي که زکات آن ها واجب است، ازاحکام هستند که تغيير آن ها به دست ما نيست.
ممکن است به دلايل خاص در برخي از اموال ديگر هم زکات واجب شود. حضرت علي (عليه السلام) در زمان حکومت خود براي رفع تنگناهاي هاي اقتصادي مسلمانان زکات اسب را هم واجب کردند (4) اما آن حکم براي زماني محدود بود و مهم تر آن که اين کار به دست امام و معصوم اتفاق افتاد و فقيه و مجتهد اين گونه اجازه اي ندارد.
در ضمن بسياري از مواردي که زکات به آن تعلق مي گيرد، در جامعه امروز ما هم رواج دارد.
اينکه برخي به دليل اينکه زکات به اموال شان تعلق نمي گيرد، از تمکن بالاي برخوردار هستند و به تجمل گرايي رو مي آورند، احکام اسلام و آموزه هاي ديني با روحيه تجمل گرايي و اسراف کاملا مخالف است. کساني که خود را پايبند به دستورات ديني مي دانند، تجملات را وارد زندگي خود نمي کنند.
خداوند براي اين گروه از افراد خمس را واجب کرده است و خمس دامنه شمول گسترده اي دارد و مربوط به مال خاصي نيست. اگر مردم مخصوصا پول دارها خمس مال شان را بدهند و کساني که زکات به مال شان تعلق مي گيرد، زکات مال شان را پرداخت کنند، بسياري از مشکلات اقتصادي فقرا حل مي شود. کار اين جا خراب است که بيش تر مردم واجب مالي خود را پرداخت نمي کنند وگرنه اسلام فکر خوبي براي بينوايان نموده است.
پرداخت زکات در غير از موارد نه گانه به فتواي برخي از مراجع مستحب مي باشد.(5)

پي نوشت ها:
1. بقره(2) آيه 43، 83، 110، حج(22) آيه 78 و تفسير نمونه، ج 8، ص 116.
2. وسايل الشيعه، ج 6، ص 6 ؛ بحارالانوار، ج 96، ص 12.
3. اصول کافي ، ج1 ،ص57 .
4. وسائل الشيعه ،ج6 ،ص51 .
5 .توضيح المسائل مراجع ،م 1853.