پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اگر ندانيم اين كاري را كه مي كنيم استمنا هست يا نه نماز وروزه گرفته باشيم الان كه از مسئله رامي دانم وحكم آن را نماز وروز ه هايي كه گرفته شده چيست مرجع تقليد آيت الله لنكراني

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
استمنا آن است که انسان با خود کاري کند که مني از وي خارج شود. و استمنا حرام است و ضرر هاي زياد دارد و کسي که استمنا کرده واجب است توبه کند و ديگر تکرار نکند.
اگريقين داري که بر اثر کاري که کرده اي به اوج لذت رسيده اي و در آن حال از شما مايعي خارج شده است و بعد از آن غسل جنابت نکرده اي و نماز و روزه انجام داده اي نماز هايت را بايد قضا کني وچنانچه نمي دانستي با اين کار جنب مي شوي و غسل لازم دارد و در ياد گرفتن مسئله کوتاهي نکرده اي روزه ها قضا ندارد. البته اگر غسل حيض کرده اي نماز و روزه اي که بعد از غسل حيض انجام داده اي قضا ندارد.(1)
واگر يقين به جنب شدن نداري نماز ها و روزه ها قضا ندارد. وزن معمولا يقين به جنابت براثر دستکاري با خود پيدا نمي کند توضيح:
زن با دو چيز جنب مي شود و هرگاه جنب شود بايد غسل جنابت کند:
1 بوسيله داخل شدن آلت تناسلي مرد به جلو يا عقب زن که اگر به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود زن و مرد هردو جنب مي شوند گرچه مني خارج نشود.
2-بيرون آمدن مني چه در خواب باشد يا در بيداري.
اگر زن بر اثر تحريک هاي جنسي به قدري تحريک شود که به اوج لذت و شهوت جنسي برسد و در آن حال مايعي از او خارج شود جنب مي شود.و اگر به اوج لذت نرسد و مايع خارج شود و يا به اوج لذت برسد ولي مايعي خارج نشود و يا شک کند که مايعي خارج شد يا نه جنب نمي شود و غسل لازم نيست. به ديگر سخن زن اگر يقين به خارج شدن مني پيدا کند جنب مي شود و اگر يقين پيدا نکند جنب نمي شود. بنابراين مواقعي که زن بر اثر تحريک هاي شهواني مقداري لذت مي برد و در آن حال رطوبتي از او خارج مي شود چون به اوج شهوت نرسيده جنب نمي شود و رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمي کند.
اوج لذت و شهوت به حالتي گفته مي شود. که در آن حال معمولا انسان از خود بي خود مي شود و لذت زيادي مي برد و مني بيرون مي ريزد. و بعد از تمام شدن آن حال انسان احساس تخليه شدن و ارضامي کند و حالت شهوتش تمام مي شود و بدنش سست مي شود و حالت تحريک آميزي که قبل از تخليه شدن داشت ديگر آن حالت را ندارد. مثل اين که انسان گرسنه دلش غذا مي خواهد ولي وقتي غذا خورد و سير شد ديگر ميل به غذا ندارد.
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني ,جامع المسائل ,ج1 س175و558.