سلام...خسته نباشید..ولادت امام حسین(ع) رو به شما تبریک میگم. من سئوالم در مورد برخی از موسیقی هاست. اگر اشتباه نکنم و درست متوجه شده باشم از نظر اسلام موسیقی و نوازندگی در صورتی اشکال شرعی نداره که قنایی(یا غنایی-نمیدونم درستش چه جوریه) نباشه و شعرش ، شعری باشه که هیچ مشکلی نداشته باشه و منحرف کننده و یا مبتذل نباشه و موسیقی هم نباید ریتمیک باشه و آدم رو از خود بیخود کنه..... و خب خیلی از موسیقی ها هستند که ریتم های تقریباً تندی دارند و مجوز هم دارن. من سئوالم در مورد اونا نیست. اونا رو تقریباً قبول میکنم چون مجوز دارن.البته نه همه رو. در طرف مقابل این موسیقی ها ، موسیقی هایی هستند که نه ریتم خیلی تندی دارن و نه شعری که مبتذل باشه و ... اما مجوز ندارن(و خوانندگانشونم فکر نکنم داخل کشورمون باشن) شاید به این خاطر که چون اینجا نخوندن و یا درخواست مجوز نشده و یا ... اینها غیرمجاز به حساب میادو مجوزی ندارند.) میخوام بدونم که آیا گوش دادن به آهنگ ها و موسیقی های این چنینی که ریتم خیلی تندی ندارن و شعرشون هم مشکلی نداره( ولی مجوز ندارن به دلایلی که گفتم) میشه گوش داد یا نه؟ اشکال شرعی نداره؟؟؟
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز
موسيقي بر دو قسم است:
1 ـ موسيقى مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.
2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نميكند.
در اسلام قسم اول موسيقي حرام شده . اما قسم دوم و هم چنين موسيقيهاي مشکوک( حرمت و حليت آن مشکوک است) گوش دادن به آن ها از نظر فقهي اشکال ندارد، مگر اين که کسي بخواهد احتياط کند.
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد:
ا ) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود . انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد . به بى بند و بارى ، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت به تشويق مى كند. اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل » مى گويند .
ب ) هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا ، خوب و زيبا اجرا مى شود . در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو ، عيش و عشرت و فساد ندارد . گوش دادن به نوع اوّل حرام است ; امّا نوع دوم اشكال ندارد .(1)
ج ) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد . گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم ) اشكال ندارد;(2) امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم .
پي نوشت ها:
1 . الميزان ، ج 14 ، ص 379 ؛ تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 8 ، ص 92 ، انتشارات اسلامي.
2 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 632 ، جامعه مدرسين حوزه علميه قم .