پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اگرشخصي چندين بار احاديث وافي ،بحارالانوار ووسادل الشيعه را مطالعه کرده و در آنها تدبر و تفکر کند و همچنين چند بار قرآن را بخواند و ذر معاني آن تدبر و تفکر کند ، بطوريکه اگر سؤالي از قرآن يا احاديث کتب گفته شده از او شود بتواند پاسخ دهد ،‌آيا چنين شخصي مي تواند حداقل در مورد مسائل شرعي خودش تصميم بگيرد يا بايد تقليد کند ؟ اگر نمي تواند چه مطالعه ديگري بايد انجام دهد ؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
صرف خواندن روايات و خواندن قرآن سبب اجتهاد نمي شود . نمي تواند خودش در مورد احکام شرعي تصميم بگيرد .تا زماني که انسان به مرحله اجتهاد نرسد ،يا بايد تقليد کند و يا در انجام اعمال طور احتياط کند که يقين به صحت اعمال خودش پيدا کند.(1)
مجتهد کسي است که ملکه اجتهاد و قدر ت بر استنباط احکام را داشته باشد. بايد شرايط زير را دارا باشد:
1- با ادبيات عرب و علم صرف و نحو به مقداري که بتواند قرآن و روايات را بفهمد ،آشنائي داشته باشد.
2- به علم رجال و علم درايه آشنائي داشته باشد .بتواند روايات صحيح و غير صحيح را جدا کند . روايات غير صحيح منبع استنباط احکام نيستند.
3- به علم اصول که پايه و اساس شناخت فقه و احکام الهي است ، تبحر کافي داشته باشد تا بتواند فقه را بفهمد.
4-آشنائي کامل به فقه و قواعد آن بايد داشته باشد.
5- آشنائي با علم منطق و فلسفه به مقداري که در فهم احکام لازم است.
بعد از تسلط بر اموري که ذکر شد آن گاه بايد تمام روايات را درهر موضوع مطالعه و بررسي کند.طبق قواعد فقه و علومي که دراستنباط احکام دخيل است ، احکام را استخراج کند و به آن عمل کند.
اما بدون دانستن اين علوم و بدون داشتن شرايط اجتهاد هر مقداري که روايات را مطالعه و فکر کند، نمي تواند احکام را استنباط کند. بايد يا از مجتهد اعلم تقليد کند يا در مسائل شرعي احتياط کند.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1. توضيح المسائل مراجع، ج1 ، مسئله 1.