پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام در نمازهایی گفته شده آیت و الکرسی خوانده شود مثل نماز وحشت آیا تا هو العلی والظیم باید بخوانیم یا دعای بعد را هم باید بخوانیم؟ و آیا در ابتدای آن بسم الله الرحمن الرحیم باید گفته شود یا خیر؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
به آيه 255سوره بقره، آيه الكرسي مي گويند. چون در اين آيه لفظ "کرسي" يعني "مقام فرمانروايي خدا" آمده، به اين نام خوانده شده است،
قراينى در دست است كه نشان مى دهد آيه الكرسى تنها آيه 255 سوره بقره است ; اگرچه در روايات بر خواندن دو آيه بعد نيز تأكيد شده است .
برخى از قراين و دلايل ياد شده عبارت است از:
1 . در تمام رواياتى كه درباره آيه الكرسى وارد و تعداد آن ذكر شده ، صحبت از يك آيه است، نه بيش تر ;
2 . در بعضى روايات ، تصريح شده كه آية الكرسى از (الله لا إله إلاّ هو) شروع به (و هو العلىُّ العظيم ) ختم مى شود . حضرت على اين مقدار را قرائت فرمود .
3 . در حديثى از امام على بن الحسين مى خوانيم كه پيامبر فرمود: كسى كه چهار آيه از اوّل سوره بقره و آيه الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند ، هرگز ناخوشايندى در خودش و مالش نمى بيند .شيطان به او نزديك نمى شود ، قرآن را فراموش نمى كند .(1)
بنا بر اين که منظور از آية الکرسي فقط آيه 255 است ؛ اما در رواياتي که به خواندن آيه الکرسي در نماز يا براي حاجت سفارش شده ، چون منظور هر سه آيه مي باشد و به آن تصريح هم شده. به اين لحاظ هر سه آيه روي هم به "آيه الکرسي" معروف شده اند.
بنا بر اين منظور از آيه الکرسي در اعمال مستحبي ، آيات 255-257 بقره است يعني:
" الله لا اله الا هو الحي القيوم .لا تاخذه سنة و لا نوم له ما في السماوات و ما في الارض .من ذا الذي يشفع عنده الا باذنه .يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم و لا يحيطون بشيء من علمه الا بما شاء .وسع کرسيه السماوات و الارض و لا يؤوده حفظهما و هو العلي العظيم* لا اکراه في الدين .قد تبين الرشد من الغي .فمن يکفر بالطاغوت و يؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقي .لا انفصام لها و الله سميع عليم* الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور و الذين کفروا اوليائهم الطاغوت. يخرجونهم من النور الي الظلمات. اولئک اصحاب النار هم فيها خالدون "
بنا بر اين در نماز وحشت بايد مجموع سه آيه يعني همين که در بالا نوشته ايم، خوانده شود و خواندن بسم الله اول آن مستحب است، گر چه لازم و واجب نيست.
پي نوشت :
1 . بحارالانوار ، ج 89 ، ص 331 و ج 61 ، ص 30 ، چ تهران .