پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
به نظر حضرت آيت الله بهجت: هرچيزي که مست کننده باشد و خوردن زياد آن انسان را مست مي کند، اگر به خودي خود مايع و روان باشد ،نجس است وخوردن آن هم حرام است، اگر چه کم باشد يا مست کنندگي آن خفيف باشد.
اما الکل صنعتي که براي رنگ کردن در و پنجره ، ميز و صندلي و مانند اين ها استفاده مي شود، اگر انسان نداند از چيزي که به تنهايي مست کننده و مايع است درست کرده اند ، پاک مي باشد.(1)
هم چنين به نظر معظم له، الکل مطلقا - چه سفيد، چه زرد - مورد احتياط در نجاست است، مگر به گونه اي به دست بيايد که از ابتدا مسموم کننده باشد ،نه مست کننده .
کساني که مقلد آيت الله بهجت هستند ،در خصوص اين مسئله که حضرت آيت الله بهجت احتياط در نجاست آن ها فرموده و فتوي نداده است، مي توانند به استناد مسئله 9رساله معظم له به مرجعي که اين گونه الکل هارا پاک مي دانند ،رجوع کنند.
بنابراين اگر کسي مقلد آيت الله بهجت باشد و به فتواي ايشان هم الکل نجس مي باشد، سؤال فوق از نظر نجاست و طهارت اثر ندارد، ولي از نظر غسل مس ميت با ترشح الکل مذکور غسل مسّ ميت برکسي واجب نمي شود.
اما در صورتي که مقلدان آيت الله بهجت در مسئله الکل به مرجع ديگري که الکل صنعتي را پاک مي داند، رجوع کرده باشند، پاسخ چنين است:.
اگر جنين مسلمان باشد و چهار ماه او کامل شده و غسل ميت داده شده باشد و بعد از کامل شدن سه غسل ميّت، اورا در درون الکل گذاشته باشند، الکل پاک است.
اما اگر جنين غسل ميّت داده نشده باشد، يا اگر جنين کم تر از چهار ماه داشته باشد، بدن جنين نجس است . هرچيزي که با رطوبت و تري به بدن او برسد نجس مي شود . اگر داخل الکل گذاشته شود، الکل هم نجس مي شود . اگر الکلي که به بدن جنين رسيده است، به بدن کسي ديگري برسد ،بدن اورا نجس مي کند ،ولي غسل مس ميّت واجب نمي شود.
اگرپيش از غسل جنين در صورتي که چهار ماه او تمام شده باشد ،کسي دست به بدن او بزند ،غسل مسّ ميّت بر او واجب مي شود. هم چنين اگرکسي به بدن جنين سقط شده اي که چهار ماه او تمام نشده دست بزند، غسل مس ميّت مستحب است، ولي واجب نيست.
جنيني که کم تر از چهار ماه دارد ،غسل ميّت ندارد.اما اگر چهار ماه يا بيش تر داشته باشد، غسل ميّت دارد، يعني بايد جنين سقط شده را در صورتي که چهار ماهه يا بيش تر باشد، غسل ميّت بدهند.
اگر جنين کافر باشد، در هر حال بدن او نجس است و الکل را نيز نجس مي کند. اما اگر دست به بدن جنين نرسد، غسل مس ميت واجب نيست.اگر چهار ماه به بالاباشد، در هر صورت اگر دست به جنين کافر برسد ،غسل مس ميّت نيز واجب مي شود.(2)
پي نوشت ها:
1. رساله توضيح المسائل آيت الله بهجت، مسئله 115و116 ؛استفتاءات از حضرت آيت الله بهجت، ج 1 ،سؤال 347-تا350. سؤال حضوري از دفتر معظم له.
2.آيت الله بهجت، توضيح المسائل، مسأله 474 به بعد ؛ سؤال تلفني(7743271-0251) از دفتر آيت الله بهجت، توضيح المسائل مراجع، مسأله 524 و ذيل مسأله.وعروه الوثقي مع التعليقات، ج1، بحث نجاسات، مسأله 9، ص 128.