پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام! آیا هنگام قنوت دستها باید مقابل صورت باشند، نمیتوان دستها را کمی بالاتر از پیشانی برد و سر را پایین انداخت؟ آیا میتوانم از مرجع خود را از میان مراجعی که در قید حیات نیستند انتخاب کنم(مثلا آیت الله بهجت)؟

پرسش: قنوت شرح سلام!آيا هنگام قنوت دستها بايد مقابل صورت باشند، نميتوان دستها را کمي بالاتر از پيشاني برد و سر را پايين انداخت؟

پاسخ:
با سلام و تشكر از ارتباطتان با اين مركز
مسأله 1118 توضيح المسايل مراجع آمده است : اگر نمازگزار بخواهد قنوت بخواند، به احتياط واجب بايد (و به فتواي برخي از مراجع ، مستحبّ است) دست ها را بلند كند . مستحب است دست ها را تا مقابل صورت بلند نمايد . كف دست ها را رو به آسمان قرار دهد . به قصد رجا، انگشتان دست ها را به جز ابهام(انگشت شصت) به هم بچسباند . هر دو كف دست ها را پهلوى هم متّصل به هم قرار دهد . نگاهش هنگام قنوت به كف دست هايش باشد. (1) اگر كسي به اين صورت عمل نكند ، نمازش اشكال ندارد.
پي نوشت:
1 . توضيح المسائل (محشى امام خميني)، ج‏1، ص: 604 م 1118 و ذيل آن .

پرسش: آيا ميتوانم از مرجع خود را از ميان مراجعي که در قيد حيات نيستند انتخاب کنم(مثلا آيت الله بهجت)؟
پاسخ:
در رساله­هاي توضيح المسائل مراجع آمده است: تقليد از مجتهدي جايز است كه علاوه بر مرد بودن، بالغ و حلال زاده و شيعة دوازده امامي باشد و شرايط زير را نيز داشته باشد چنين مرجعي را بايد براي تبعيت انتخاب كرد:
1- زنده باشد؛ بنابراين ابتدائاً نمي­شود از مجتهدي که از دنيا رفته تقليد كرد، ولي اگر از مجتهد زنده­اي تقليد كند، سپس آن مرجع از دنيا برود، اگر وي اعلم از مجتهدان زنده باشد، بايد به تقليد او باقي بماند و در صورت مساوي بودن، با اجازة مجتهدان زنده مي­توان به تقليد از مجتهد مرده باقي بماند.
2- عادل باشد؛ منظور از عدالت، ملكة نفسانيه يا تقوا و حالت خداترسي باطني است كه انسان را به انجام واجبات وادار كند و از ارتكاب گناهان كبيره يا اصرار بر گناه صغيره باز دارد.
3- حريص به مال، قدرت و رياست دنيا نباشد.
4- در فهميدن حكم خدا از همة مجتهدان عصر خويش عالِم‌تر باشد و يا لااقل با آنها مساوي باشد.(1)

بنابر اين اگر قبلااز ايت اله بهجت تقليد کرده ايد مي توانيد بر تقليد خود باقي باشيد .
پـي‌نوشت‌:
1. توضيح المسائل مراجع، مسئله 2.