پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بنده مقلدآیت الله خامنه ای هستم. وطن اول من شهر مقدس قم و موطن دوم بنده شهر تهران است. حال با توجه به مسائل خانوادگی, کاری و غیره می خواهم بدانم آیا می توانم شهر دیگری را به عنوان موطن سوم خود انتخاب کنم ؟؟ در صورت مثبت یا منفی بودن پاسخ شرایط نماز و روزه بنده در شهر سوم چگونه خواهد بود ؟ با تشکر

سلام و تشکر از اعتماد شما نسبت به مرکز.
شرايط انتخاب وطن :
اگر کسي بخواهد شهر يا مکاني به عنوان وطن انتخاب کند ، براي انتخاب وطن چند چيز لازم است :
1 - قصد زندگي دايمي تا آخر عمر در آن جا داشته باشد هر چند بخواهد هرساله ، 4 ماه در آن جا زندگي بکند. بنا براين اگر کسي بخواهد هر ساله تا آخر عمر در سه مکان زندگي بکند مثلا 4 ماه در تهران و 4 ماه در مشهد و 4 ماه در بندر عباس زندگي بکند ،هر سه مکان وطن انتخابي او محسوب مي شود .
2 - بايد اثاث و بساط زندگي را در آن جا مستقر کرده و در آن جا سکونت داشته باشد .
3 - وطن شدن بعد از اين است که مدتي که عرفا صدق ماندن در آن جا بکند ،مثلا بعد از سه ماه زندگي کردن وطن مي شود .
بنابراين کسي که مي خواهد به طور موقت مثلا چند سال در شهري زندگي بکند ،آن جا وطن او محسوب نمي شود . همين طور کسي که فعلا زندگي را به آن شهر منتقل نکرده ،گرچه قصد دارد که در آينده براي سکونت تا آخر عمر در آن جا سکونت کند، چنين فردي تا زندگي را به آن جا منتقل نکرده ، وطنش محسوب نمي شود .(1)

پي نوشت:
1 .آيت الله خامنه اى، رساله أجوبة الاستفتاءات ؛ ص: 129 ، س 644 و 684 و 685.