پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
حضرت علی0,9 - قرآن - سوره - اولین - تولد

پاسخ:
با سلام و تشكر از ارتباطتان با اين مركز
بعد از تولد امام علي، پيامبر(ص) وارد خانة فاطمه بنت اسد شد، ‌در آن حال علي(ع) به چهره پيامبر(ص) تبسم نمود و گفت: «السلام عليک يا رسول الله و رحمة الله و برکاته» سپس گفت: «بسم الله الرحمن الرحيم: قد أفلح المؤمنون»، سپس پيامبر فرمود: «قد أفلحوا بک» يعني مؤمنان به واسطه تو به رستگاري رسيده‌اند .حضرت تا آخر آيه 11 را تلاوت کرد . رسول خدا هم خطاب به ايشان فرمود: امام مؤمنان هستي.(1)
بنا به اين روايت امام علي آياتي از قرآن تلاوت کرده ،نه سوره اي . اين هم به اراده خدا ممکن است ،همان گونه که حضرت عيسي در گهواره به سخن مي آيد و مي گويد:
اني عبد الله آتاني الکتاب و جعلني نبيا و جعلني مبارکا اينما کنت و اوصاني بالصلوة و الزکوة ما دمت حيا و برا بوالدتي و لم يجعلني جبارا شقيا و السلام علي يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا (2)
جاري شدن آياتي از قرآن به اراده خدا بر زبان پيامبر يا بنده اي برگزيده قبل از نزول قرآن، هيچ منعي ندارد، زيرا قرآن نزد خدا است . هر گاه اراده کند، آياتي از آن يا اجمال آن يا تفصيل آن را به قلب هر کس بخواهد، نازل کرده و بر زبانش جاري مي سازد.
پي نوشت ها:
1. بحار الانوار، ج 35، ص 37.
2.مريم(19)،آيه 30-33.