پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
الان نمیتونم او را عقد كنم و بعدا با او ازدواج كنم
در صورتیكه آمادگی دارید و اصل این پیوند مورد پذیرش خانواده ها باشد شما می توانید رسما خواستگاری كنید و شرایط خود را بازگو نمایید و از آنها بخواهید دوره عقد ...

یك دختر را به من برای ازدواج پیشنهاد كردندالبته نه برای الان. این گزینه دختر دایی ام می شود و از نظر دیانت و اخلاق خیلی خوبه و فعلا دانش آموز سوم دبیرستان ویك سال از من كوچكتراست. من 18.5 ساله هستم وفعلا برای كنكور درس می خونم. راستش رو بخوای من قبل از اینكه پیشنهاد بدهند توی ذهنم یكی از گزینه های(دوتا گزینه) من برای ازدواج بود البته نه برای الان. مدتی پیش برایش یك خواستگار آمده بود كه بعد از این به من پشنهاد دادند. خوانواده ام میگن اگه بخوای فعلا دختره با كسی ازدواج نكنه و بعدا هر وقت خواستی با او ازدواج كن. شاید 3 الی 4 سال بعد به احتمال زیاد تقریبا بالای 80 الی 90 درصد دختره راضی است كه با من ازدواج كنه! این رو با توجه به تشابه شخصیتهای تقریبا مشترك من و اوست. به نظر شما این كار رو بكنم یا نه؟ آیا به خوانواده ام بگم كه دختره را برام نگه دارند تا وقتی كه موقعش شد با ازدواج كنم؟ در ضمن الان نمیتونم او را عقد كنم و بعدا با او ازدواج كنم.(به دلایل نداشتن آمادگی كامل و اینكه امسال سال مهم و تعیین كننده ای برای من است و قرار كنكور بدم نمی خواهم وقتم و ذهنم را دچار این مسئله كنم) لطفا توضیح جامع بدهید. با تشكر فراوان

برای پاسخ به مسئله شما نكاتی را بیان می كنیم:

الف) ابتدا ببینید آمادگی های روحی و روانی لازم برای ازدواج را دارا هستی یا خیر؟

 آمادگیهای لازم قبل از ازدواج:

1- امید: شخص به قابلیتها و امكانات موجود خویش باور داشته و بتواند روی آنها برای آینده خود و خانواده سرمایه گذاری كند.

2- اراده: شخص به استقلال رسیده باشد و بتواند بدون وابستگی به دیگران شخصا در امور ات زندگی تصمیم گیری نماید.

3-هدفمندی: هدف شخص از زندگی و ازدواج مشخص باشد و بداند دنبال چه چیزی می گردد بر این اساس شخص باید قدرت برنامه ریزی داشته باشد.

4- شایستگی: شخص به اندازه ای از رشد برخوردار باشد كه قدرت اجرا داشته باشد.

5- وفاداری: شخص می بایست به مرحله تحمل سختیها و اختلاف سلیقه با همسر خویش نائل گردیده باشد.

این مشخصه ها به طور مشترك برای زن و مرد لازم است. اما از آنجا كه مدیر و رهبر خانواده مرد است نه زن لذا ضروری است كه مرد بیش از زن به این آمادگی ها مجهز باشد.

ب) ازدواج پاسخی است به یكسری از نیازهای واقعی روحی- روانی وجسمانی. مهمترین نیازی كه ازدواج موفق، از انسان برطرف می كند  آرامشی است كه در پرتو صمیمیت و مودت زوجین حاصل می شود. هر كسی باید این نیاز را در درون خود احساس كند، نه اینكه در اثر حرف اطرافیان اقدام به ازدواج نماید.

ج) طی سه  چهار سال اینده ممكن است شرایط فرق كند و نظر شما یا طرف دیگرعوض شود بنابراین در صورتی كه آمادگی یا انگیزه لازم برای ازدواج را نداریم لزومی ندارد تا چند سال آینده دایره انتخاب خود را محدود به یك نفر كنیم.

با توجه به این نكات در پاسخ به سوال شما می گوییم كه:

اگر فكر می كنید فعلا آمادگی های لازم را ندارید و زمان مناسبی برای ازدواج شما نیست. نباید از الان دایره انتخاب خود را محدود كنید زیرا در چند سال آینده شرایط متفاوتی خواهید داشت و امكان دارد نظرتان عوض شود و بخواهید با كس دیگری ازدواج كنید. از سوی دیگر وقتی آن دختر در این مدت بخاطر شما صبر می كند ممكن است خواستگاران و موقعیتهای مناسبی را برای ازدواج از دست بدهد.

اما در صورتیكه آمادگی دارید و اصل این پیوند مورد پذیرش خانواده ها باشد شما می توانید رسما خواستگاری كنید و شرایط خود را بازگو نمایید و از آنها بخواهید دوره عقد تا سرو سامان گرفتن شما به طول بیانجامد. اما به این نكته نیز توجه داشته باشید طولانی شدن دوره عقد هم می تواند زندگی مشترك را دچار حوادث و چالش نماید.