پرسش:
درباره سن حضرت علیاکبر علیهالسلام کدام نظر صحیحتر است؟ آیا ایشان همسر و فرزندانی داشت؟ در منابع متقدم چه گفتهشده است؟
حضرت علیاکبر علیهالسلام در میان اکثر شیعیان بهعنوان پسر بزرگ امام حسین علیهالسلام معروف و از طرف مادری نیز فرزند لیلی بنت ابی مره بودند. ایشان بهعنوان اولین نفر از بنیهاشم در روز عاشورا وارد میدان شد و پس از نمایشی از شجاعت و دلاوری، به دست سربازان سپاه عمر سعد به شهادت رسید و به اولین شهید بنیهاشم در واقعهی عاشورا شهرت یافت.
دربارهی تاریخ دقیق (روز و ماه) ولادت علیاکبر علیهالسلام که اکنون به 11 شعبان معروف شده، دلیل و مدرکی در منابع اولیه وجود ندارد. تا اینکه بعدها مرحوم مقرم ولادت ایشان را 11 شعبان سال 33 هجری معرفی نمود. (1) اما در مورد سال ولادت ایشان همواره دو دیدگاه مطرح بوده است.
دیدگاه اول مربوط به افرادی چون ابوالفرج اصفهانی و یا مرحوم ابن ادریس حلی است که قائل بودند ایشان در زمان خلافت عثمان متولد شدند. (2) بنابراین اگر ایشان در همان سال 35 هجری که سال کشته شدن عثمان بوده، متولد شده باشند، در کربلا سن ایشان بیش از 25 سال بوده؛ چنانکه بسیاری از سن ایشان به 27 سال یاد نمودند. (3)
در مقابل بسیاری از مورخان و محدثان قائل بودند که ایشان بعد از خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام متولد شدند و در کربلا جوانی حدود 18 ساله بودند. ابن اعثم کوفی مینویسد: «علی بن الحسین علیهالسلام در روز عاشورا 18 سال داشت». (4) و یا ابن شهرآشوب مینویسد: «سن علیاکبر علیهالسلام در کربلا هیجده ساله بوده و عدهای او را ۲۵ ساله میدانستند». (5) همچنین شیخ مفید از سن ایشان تعبیر به «بضع عَشْرَهَ سَنَه» میکند. (6) «بضع» به عددی میگویند که ما بین 3 تا 9 باشد. (7) بنابراین شیخ مفید سن ایشان را بین 13 تا 19 سال میداند.
یکی از جاهایی که این تفاوت دیدگاهها مطرح میگردد؛ هنگام بیان شهرت ایشان به «علیاکبر» و مقایسهی سن ایشان با برادرشان امام سجاد علیهالسلام است. در مورد سن امام سجاد علیهالسلام مشهور معتقدند که در سال 38 متولد شدند؛ چنانکه شیخ مفید همین سال را سال ولادت میداند. (8) همچنین از سالهای 36 و 37 نیز بهعنوان سال ولادت یاد شده؛ اما مرحوم مجلسی دراینباره مینویسد: «ولادت علی بن حسین علیهالسلام در زمان خلافت جد بزرگوارش حضرت علی بن ابیطالب علیهالسلام قطعی بوده و هیچ محل شبهه نیست». (9)
بنابراین با توجه به این اقوال، امام سجاد علیهالسلام در کربلا حدود 24 ساله بودند. لذا اگر سن علیاکبر علیهالسلام بیش از سن برادرشان باشد، تاریخ ولادتشان به همان دوران خلافت عثمان برمیگردد و هنگام شهادت سن ایشان بیش از 25 سال است. دراینباره افرادی چون ابن ادریس و شهید اول نظر شیخ مفید را نپذیرفتند و ایشان را بزرگتر معرفی میکند. (10) ابن ادریس مینویسد: «همهی این نویسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علیاکبر از امام سجاد علیهالسلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهارنظر دراینباره از دیگران آگاهترند». (11) همچنین ازجمله شواهدی که نشان میدهد ایشان در زمان عثمان متولد شدند باز ادعای مرحوم ابن ادریس بوده که گفته: «علی بن الحسین علیهالسلام از جدش امیرالمؤمنین علیهالسلام روایت نقل نموده».
(12) اما در منابع موجود چنین روایتی از ایشان دیده نمیشود.
ازجمله شواهدی که میتوان بهعنوان بزرگتر بود علیاکبر علیهالسلام نسبت به امام سجاد علیهالسلام مطرح نمود، تصریح خود امام سجاد علیهالسلام به بزرگتر بودن ایشان است. چنانکه یکمرتبه در برابر عبیدالله بن زیاد و یکمرتبه در برابر یزید وقتی از ایشان پرسیدن که مگر علی بن الحسین علیهالسلام کشته نشد؟ پاسخ دادند: «برای من برادر بزرگتری بود که نامش علی بود و مردم او را کشتند». (13)
همچنین ممکن است گفته شود عبارتی که سیدالشهدا علیهالسلام هنگام شهادت علیاکبر علیهالسلام بکار بردند؛ «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام...»؛ (14) نشان میدهد سن علیاکبر علیهالسلام 25 ساله با 27 ساله نبوده است؛ چراکه کلمه «غلام» به جوانی اطلاق میشود که موهای بالای لب و صورتش کامل نشده باشد. (15) با این حال باید دانست این لفظ لزوماً بر نوجوان اطلاق نمیشود، چنانکه ازهری میگوید: «از عرب شنیدم وقتی پسری دنیا آمد به او غلام گویند و نیز شنیدم که به پیرمردان هم غلام میگفتند» یا فیومی مینویسد: «بر مرد پیر هم مجازاً غلام اطلاق میشود چون قبلاً غلام بوده است». (16) بنابراین هرچند معنی حقیقی غلام، تازه جوان است، اما استعمال مجازی آن توسط پدر برای فرزند جوانش طبیعی بوده و نمیتوان از این عبارت سن ایشان را کمتر از 20 سال دانست. ضمن اینکه شواهد زیادی نشان میدهد که این لفظ برای مردان جوان نیز به کار رود. (17)
نتیجه:
تاریخ دقیق ولادت حضرت علیاکبر علیهالسلام در هیچ منبع اولیهای ذکر نشده؛ اما برخی از مورخان و نویسندگان سال ولادت ایشان را مربوط به دوران خلافت عثمان دانستند که مشهورترین قائل آن در میان عالمان شیعه مرحوم ابن ادریس حلی بوده است. در مقابل گروهی معتقدند که سن حضرت علیاکبر علیهالسلام در کربلا کمتر از 20 سال بوده و مشهورترین قائل آن مرحوم شیخ مفید است. ازجمله ادلهای که قول مرحوم ابن ادریس حلی را تقویت میکند، شواهدی است که نشان میدهد علیاکبر علیهالسلام بزرگتر از امام سجاد علیهالسلام بوده؛
چنانکه خود امام سجاد علیهالسلام تصریح به بزرگتر بودن ایشان دارند. با توجه به اینکه امام سجاد علیهالسلام در دوران خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام متولد شده و در کربلا حدود 24 ساله بودند؛ پس سن حضرت علیاکبر علیهالسلام به هنگام شهادت بیش از 25 سال بوده است.
کلمات کلیدی:
حضرت علیاکبر علیهالسلام، امام سجاد علیهالسلام، ولادت، شیخ مفید، ابن ادریس حلی.
جهت مطالعهی بیشتر:
سحاب رحمت (تاریخ و سوگنامه سیدالشهدا علیهالسلام) نوشتهی عباس اسماعیلی یزدی.
پینوشتها:
1. مقرم، عبدالرزاق، مقتل الحسین علیهالسلام، بیروت، مؤسسه الخراسان للمطبوعات، 1426 ق، ص 267.
2. مقاتل الطالبیین، اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، انتشارات دارالمعرفه، بیروت، بیتا، ص 87. ولد علی بن الحسین علیهالسلام هذا فی إماره عثمان، حلی، محمد بن منصور بن احمد بن إدریس، کتاب السرائر، مؤسّسه النشر الإسلامی، بیجا، مؤسسه النشر الإسلامی، چاپ دوم، ١٤١٠، ص 655.
3. مقرم، مقتل الحسین علیهالسلام، ص 267.
4. ثم تقدم من بعده علی بن الحسین بن علی رضیاللهعنه و هو یومئذ ابن ثمانی عشره سنه، کوفی، ابن اعثم، الفتوح، بیروت، دارالأضواء، چاپ اول، 1411 ق، ج5، ص 114.
5. مازندرانی، ابن شهرآشوب، المناقب آل ابیطالب، قم، علامه، 1379 ق، ج4، ص 109.
6. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413 ق، ج2، ص 106.
7. بِضْعَ سِنِینَ؛ قال الفراء: البِضْع ما بین الثلاثه إِلى ما دون العشره، ابن منظور، لسان العرب، بیروت، انتشارات دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414 ق، ج8، ص 15.
8. و کان مولد علی بن الحسین علیهالسلام بالمدینه سنه ثمان و ثلاثین من الهجره، مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۱۳۷.
9. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، اسلامیه، چاپ دوم، 1363 ش، ج.۴۶، ص ۱۰.
10. شهید اول، محمد بن مکی، الدروس الشریعه فی فقه الامامیه، مشهد، مجمع البحوث الاسلامیه، 1417 ق، ج 2، ص 16.
11. حلی، کتاب السرائر، ج ۱، صص ۶۵۶-۶۵۵.
12. وقد روی ذلک عن جده علی بن أبی طالب علیهالسلام، همان، ج 1، ص 655.
13. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، انتشارات دارالتراث، چاپ دوم، 1387 ق، ج11، ص 630؛ اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 120.
14. کوفی، الفتوح، ج 5، ص 114.
15. الشابُّ الذی بلغَ خروج لِحْیته و طَرَّ شاربه و لم تبد لحیته، ابن منظور، لسان العرب، ج 3، ص 400.
16. فیومى، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، قم، انتشارات موسسه دارالهجره، چاپ دوم، 1414 ق، ج 5، ص 119.
17. مانند تعبیر قرآن از جوانان بهشتی به غلمان،﴿وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ ﴾؛ سورهی طور، آیه 24.