پرسش:
دیدگاه اسلام در مورد برگزاری آیینهای کهن ایرانی مانند «شب یلدا» یا «شب چله» چیست؟ آیا این مراسمات مورد تأیید روایات است؟
پاسخ:
مقدمه
یکی از موضوعاتی که همواره مورد سؤال قرار میگیرد این است که دیدگاه اسلام درباره آیینهای کهن ایرانی مانند «شب یلدا»، «سیزده به در» و... چیست؟ بهطور کلی باید گفت اسلام، دین منطق، عقل و انصاف است و همواره بر همین مبنا حکم نموده است یعنی هر جا قوم و قبیلهای رسوم و آدابی موافق باعقل و منطق داشتهاند را تأیید نموده و هر جا مخالف باعقل و منطق نبوده آن را رد کرده است. در مواردی که سنتی در بین طایفه و قبیلهای وجود داشته که با آموزههای دینی منافاتی نداشته و از سوی دیگر، فایده و بهره فردی و اجتماعی مادی و معنوی مهمی هم در آن نبوده، با آن مخالفت نکرده ضمن اینکه تأییدی هم برای نیامده است. اکنون بهصورت تفصیل، موضعگیری دین در برابر سنتهای پیشین و بهطور خاص، «شب یلدا یا چله» مورد بررسی قرار میگیرد.
الف) دیدگاه اسلام در مورد سنتهای غیر اسلامی
دیدگاه اسلام در مورد سنتها و فرهنگهای بومی هر منطقه و برگزاری آیینهای کهن در بین مردم، به سه دسته تقسیم میشود.
1. سنتهای موافق
دسته اول سنتهایی که اسلام با آنها موافقت نموده است؛ این سنتها به دلیل خیروبرکت فراوانی که در آنها بوده، با آموزههای دینی مطابق نموده، لذا مورد تأیید اسلام قرارگرفته است. صلهرحم و غبار رویی و نظافت منزل در عید نوروز که ازجمله سنتهای ایرانیان باستان بوده نمونهای از این موارد است.
2. سنتهای مخالف
دسته دیگر شامل سنتهایی میشود که اسلام با آنها مبارزه و مخالفت نموده است. هر سنتی که باعث ایجاد فحشا و منکر گردیده و ضرر و زیان فردی یا اجتماعی را به همراه داشته باشد، از منظر آموزههای دینی مردود است. زندهبهگور کردن دختران که از سنتهای اعراب جاهلی بوده از این دسته است.
3. سنتهای ممتنع
دسته سوم از سنتها، اموری است که در برخی قبیلهها یا مناطق جغرافیایی وجود داشته، اما به دلیل اینکه با آموزههای دینی مخالفتی نداشته و مصلحت چندانی هم در آن نبوده، اسلام نسبت به آنها سکوت نموده است یعنی نه آنها را تأیید کرده و نه در آموزههای دینی با آنها مخالفتی صورت گرفته است. آیین و مراسمهای ازدواج و رحلت در بسیاری از قبایل جزو این دستهاند.
ب) نظر اسلام درباره «شب یلدا»
نظر اسلام درباره آیین «شب یلدا» یا «شب چله»، دیدگاه سوم است یعنی نسبت به اصل برگزاری مراسم «شب یلدا» در آموزههای دینی، مطلبی بیاننشده است، اما نسبت به برخی سنتهای حسنه مانند صله ارحام و احوالپرسی از همسایگان و دوستان که در این شب انجام میشود، دیدگاه اسلام مثبت است، اما نظر اسلام درباره برخی سنتهای مذموم مانند اسراف در پوشاک یا خوراک، چشم همچشمی و غیبت افراد که ممکن است در دورهمی شب یلدا انجام شود، منفی است.
مؤمن به بهانه این شب میتواند بسیاری از سنتهای شایسته را احیا نماید و انجام دهد، در روایتی از امیر مؤمنان علیهالسلام آمده است «الْمُؤْمِنُ کَیِّسٌ عَاقِلٌ؛ (1) مؤمن، زیرک و عاقل است» یعنی از هر فرصتی برای پیشرفت مادی و معنوی خود و دیگران استفاده مینماید. بهعنوان نمونه دیگر در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى صِیَامِهِ؛ (2) زمستان، بهار مؤمن است بنده مؤمن از شبهای طولانی آن برای عبادت و شبزندهداری بهره میبرد و روزهای آن به دلیل کوتاهی، روزهداری میکند»؛ بنده مؤمن میتوان با زیرکی و ظرافت، در شب یلدا هم خود به عبادت خدای متعال بپردازد و هم دیگران را به عبادت و شبزندهداری تشویق نماید و از این فرصت برای احیای این سنت حسنه بهره گیرد.
نتیجه:
آنچه از بررسی مجموعه آموزههای دینی در رابطه باسنت ها و آیینهای کهن به دست میآید این است که دیدگاه اسلام نسبت به موارد مختلف، متفاوت بوده و بهطور کلی به مبارزه با همه سنتهای محلی نپرداخته است بلکه نوع تعامل اسلام بافرهنگها و آیینهای کهن، بهدرستی یا نادرستی محتوای آنها بستگی داشته است. در مورد «شب یلدا»، بهطور خاص در آموزههای دینی روایتی یافت نشد؛ اما میتوان گفت هر عمل نیک و پسندیدهای که در این شب انجام میگیرد مورد تأیید اسلام بوده و هر عمل مخالف عقل و منطق که باکرامت انسانی منافات دارد را مردود میداند.
کلیدواژه:
شب یلدا، شب چله، سنتهای کهن، آیینهای کهن.
پینوشتها:
1. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم، دارالحدیث، چاپ اول، 1376 ش، ص 30.
2. ابنبابویه، محمد بن على، الامالی، تهران، کتابچى، چاپ ششم، 1376 ش، ص 237.