پرسش:
یکی از اعمالی که برای ماه رجب توصیه میکنند انجام اعمال ام داوود است، آیا این اعمال بر اساس روایات معتبر ذکرشده است؟ و آیا میتوان در غیر ماه رجب نیز انجام داد؟
پاسخ:
اعمال ام داوود، برگرفته از حدیثی است که در برخی از کتب حدیثی شیعه آمده است. مطابق این احادیث، زنی به نام ام داوود، از فراق فرزندش به امام صادق علیهالسلام شکایت میکنند و ایشان نیز اعمال و دعایی را به او آموزش میدهند که به اعمال ام داوود شهرت یافته است. در ادامه به بیان روایت و اعتبار آن پرداختهشده و همچنین جایز بودن انجام این عمل در ایامی غیر ماه رجب بررسیشده است.
1. بیان روایت و اعتبار سنجی
مطابق جستوجوی انجامشده، اعمال ام داوود در منابع زیر آمده است:
1- کتاب فضائل الأشهر الثلاثه
در این کتاب، داستان ام داود و مشرف شدنش به نزد امام صادق علیهالسلام نقلشده و آدابی از امام علیهالسلام برای برطرف شدن مشکلش بیانشده است. شیخ صدوق در کتاب خود، متن دعای ام داود را ذکر نکرده و آن را به کتاب «عمل السنه» خود ارجاع داده که این منبع متأسفانه موجود نیست و درگذر زمان از بین رفته است.(1) این روایت با سه سند ذکرشده که هر سه سند آن ضعیف میباشند. در این حدیث، امام صادق علیهالسلام به ام داوود میفرمایند ماه رجب که ماه بزرگی است نزدیک هست و دعا در آن شنیده میشود. پس در ایام البیض آن یعنی سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم روزهبگیر و این اعمال را بهجا بیاور.
2- کتاب مصباح المتهجد
این کتاب نوشته شیخ طوسی است. در این کتاب اعمال بیانشده بدون ذکر داستان ام داوود و همچنین بدون سند در قسمت اعمال نیمه رجب بیان گردیده و دعای مخصوص به آن نیز در آن نقلشده است.(2) در این متن اشارهای به ایام البیض نشده و فقط بیانشده که در این سه روز (13 تا 15 ماه) روزه گرفته شود و اعمال ذکرشده بهجا آورده شود.
3 - کتاب فضائل شهر رجب
«فضائل شهر رجب» نوشته حاکم حسکانی از علمای اهل سنت است.
نکته قابلتوجه اینکه بهجز این کتاب، در هیچیک از کتابهای اهل سنت به ذکر این حدیث نپرداخته است. او این اعمال را در بخش اعمال نیمه رجب آورده و دعای مخصوص آن نیز در این منبع ذکرشده است.(3) در این حدیث امام به ام داوود سفارش میکنند ماه رجب که ماه بزرگی است در پیش است و دعا در آن شنیده شده است، بنابراین در سه روز بیانشده روزه گرفته شود و اعمال مذکور بهجا آورده شود.
در این حدیث اشارهای به ایام البیض نشده است. در مورد اعتبار این حدیث باید بیان کرد که این حدیث نیز از جهت سندی قابلپذیرش نیست.
4- کتاب الإقبال الاعمال
از منابع دیگری که اعمال ام داوود به همراه دعای آن ذکرشده کتاب الاقبال است.(4) ابن طاووس در کتابش با توضیح در مورد شخصیت ام داوود و بزرگی و جلالت او، به بیان برخی اقوال در بزرگی شأن این بانو نیز میپردازد. ابن طاووس مدعی است که این حدیث را از طرق مختلف و با اسناد فراوانی دیده است و این اسناد را در کتاب الاجازات خود منتشر ساخته است. متأسفانه کتاب الاجازات ابن طاووس به دست ما نرسیده است. همچنین وی بیان میکند که این حدیث در بین عرفا و اهل حدیث شناخته شده است و معروف به اجابت است. همچنین ایشان توضیح میدهد که در نزدش چندین حدیث وجود دارد که قدری باهم اختلاف دارند و برای احتیاط و درک کامل این اعمال، کاملترین روایت را در کتاب خود ذکر کرده است. با این مطالب مشخص میشود که اعمال ام داوود در کتاب الاقبال، بدون سند ذکرشده است. در این حدیث نیز امام صادق علیهالسلام به ام داوود سفارش میکنند چون ماه رجب نزدیک است، در ایام البیض آنکه 13 تا 15 ماه است روزه بگیرد و سپس اعمال بیانشده را انجام دهد.
5- کتابهای المصباح الکفعمی(5) و بلد الامین(6)
در این دو کتاب نیز اعمال ام داوود نقلشده است. حدیث مذکور در این دو منبع همانند کتاب مصباح المتهجد هستند و نکته جدیدی ندارند. با توجه به توضیحات بیانشده، مشخص میشود که در نگاه اول، حدیث ام داوود از جهت سندی روایتی قوی نیست، ولی چند نکته در مورد این حدیث وجود دارد که آن را قابلاعتنا میسازد:
1. اول اینکه حدیث ام داود از چند طریق به دست ما رسیده است (منظور چند سلسله سند است). درست است که این اسناد از جهت رجالی قوی نیستند، ولی همین تعدد اسناد، میتواند اعتماد ما را به صحت این روایت فزون بسازد. علاوه بر اینکه بیان شد ابن طاووس در الاقبال، ادعا دارد اسناد فراوانی از این حدیث در اختیار داشته است. با توجه به اینکه ابن طاووس از عالمان بزرگ در عرصه دعا است، این ادعا خود اعتماد بیشتری به سند روایت مذکور میبخشد.
2. این اعمال در منابعی قدیمی همچون کتاب فضائل الأشهر الثلاثه ذکر شده است. باوجود اینکه متن دعا در این کتاب نیامده، ولی قدمت آن میتواند شاهدی بر مشهور بودن این دعا از زمانهای قدیم و نزدیک به عصر ائمه علیهمالسلام باشد.
3. یکی از راههای بررسی یک روایت، ارزیابی آن بر اساس محتوا است. با بررسی انجامشده، محتوای این حدیث (اعمال ام داوود) هیچ منافاتی با قرآن، سنت اهلبیت علیهمالسلام و عقل ندارد و لذا این موافقت میتواند شاهدی بر اعتبار آن باشد. همچنین متن این دعا از جهت محتوا نیز بسیار عمیق و خوش مضمون است و این مطلب نیز میتواند قرینهای بر صدور آن از معصوم علیهالسلام باشد.
4. با توجه به رویکرد علمائی بزرگ همچون شیخ صدوق (صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه از کتب اربعه شیعه)، شیخ طوسی (صاحب کتاب التهذیب و الاستبصار از کتب اربعه شیعه)، ابن طاووس (از علماء بزرگ دعا)، حاکم حسکانی (از عالمان بزرگ اهل سنت و صاحب کتاب شواهد التنزیل) به این حدیث و نقل آن در کتب خود، اعتماد به این دعا بالاتر رفته و در اعتباربخشی به این اعمال تأثیر گزار است. با توجه به مطالب بیانشده، میتوان گفت که این دعا قابلپذیرش بوده و میتوان از آن بهره برد.
2. انجام این اعمال در غیر ماه رجب
منابعی که به ذکر این اعمال (ام داوود) پرداختهاند، هیچیک اشارهای به مجاز بودن انجام این دعا در سایر ایام سال نکردهاند؛ اما نکته قابلتوجه اینکه همانطور که بیان گردید، در برخی منابع، ذکرشده که امام صادق علیهالسلام، به ام داود سفارش میکنند چون ماه رجب نزدیک است و ماه بزرگی است و دعا در آن شنیده میشود، این اعمال را بهجا آورده و دعا را بخواند. متن این فرمایش مطابق نقل کتاب فضائل الاشهر الثلاثه چنین است:
«یَا أُمَّ دَاوُدَ فَقَدْ دَنَا هَذَا الشَّهْرُ الْحَرَامُ یُرِیدُ علیهالسلام شَهْرَ رَجَبٍ وَ هُوَ شَهْرٌ مُبَارَکٌ عَظِیمُ الْحُرْمَهِ مَسْمُوعُ الدُّعَاءِ فِیهِ فَصُومِی مِنْهُ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ الثَّالِثَ عَشَرَ وَ الرَّابِعَ عَشَرَ وَ الْخَامِسَ عَشَرَ وَ هِیَ الْأَیَّامُ الْبِیض؛(7) ای ام داوود این ماه حرام (منظور حضرت ماه رجب است) نزدیک است و این ماه، ماه مبارک و با حرمت زیادی است که دعا در آن شنیده میشود. (مستجاب میشود) پس سه روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم آن را روزهبگیر و این همان ایام البیض است.»
نکته قابل اشاره اینکه ایام البیض (روزهای سپید) بهروزهای سیزدهم تا پانزدهم هرماه گفته میشود و اختصاصی به ماه رجب ندارد. حتی برای ایام البیض برخی ماهها مثل شعبان و رمضان نیز اعمال و ادعیهای ویژه وجود دارد.(8) نکته دیگر اینکه در برخی ماههای دیگر نیز دعا مسموع است. بهعنوانمثال ماه رمضان از ماههای بزرگی است که مطابق روایات دعا در آن شنیده میشود.(9) بنابراین به نظر میرسد امام صادق علیهالسلام از جهت اینکه نسبت به زمان صدور روایت، ماه رجب اولین ماهی بوده که بزرگ بوده و دعا در آن ویژه است، دستور دادهاند در ماه رجب این اعمال بهجا آورده شود. با این تحلیل چنانچه ماهی دیگر که این ویژگیها نیز در آن وجود داشته باشد (مانند شعبان و رمضان) نیز میتوان این اعمال را بهجا آورد.
نتیجه:
اعمال ام داوود برگرفته از حدیثی است که در منابع قدیمی روایی شیعه نقلشده است. این حدیث از جهت سندی ضعیف است، ولی با توجه به محتوا، تعدد اسناد، نقل در منابع کهن و همچنین رویکرد علماء به آن دارای اعتنا بوده و قابلپذیرش است. این اعمال برای ماه رجب توصیهشده است، ولی با توجه به ملاکی که امام صادق علیهالسلام در حدیث به آن اشارهکردهاند، میتوان آن را در برخی ماههای دیگر مانند شعبان و رمضان نیز بهجای آورد.
پینوشت ها:
1. ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، فضائل الأشهر الثلاثه، ص 35، ح 14.
2.طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص 807.
3. ر.ک: حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، فضائل شهر رجب.
4. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط - الحدیثه)، ج3، ص 243.
5. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنه الأمان الواقیه و جنه الإیمان الباقیه ص 531.
6. کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 180.
7. ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، فضائل الأشهر الثلاثه، ص 34، ح 14.
8.کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه)، ص ۳۵۸.
9. ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، فضائل الأشهر الثلاثه، ص 109.