پاسخگویی به وقت نوروز

گفتگو با حجت الاسلام حبیبیان مسئول اداره پاسخگویی تلفنی و پیامک
حبیبیان گفت: در این دوره تلاش شد در گروهای مختلف پاسخگویی افزایش ظرفیت ایجاد شود تا به حجم بالای تماس‌ها پاسخ داده شود.
حجت الاسلام حبیبیان

گفتگو با حجت الاسلام روح الله حبیبیان مسئول اداره پاسخگویی تلفنی و پیامک مرکز ملی

افزایش ظرفیت پاسخگویی در بخش تلفنی، پیامک و صندوق صوتی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز

حجت‌الاسلام روح‌الله حبیبیان، مسئول اداره پاسخگویی تلفنی و پیامک مرکز ملی، در گفت‌وگویی اختصاصی جزئیات فعالیت‌های این مجموعه را تشریح کرد.

حجت الاسلام حبیبیان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک سال نو، درباره خدمات ارائه‌شده در این ایام گفت: ساعات کاری پاسخگویی تلفنی  با شماره 096400 در این ایام از ۸ صبح تا ۱۰ شب (به جز جمعه‌ها) تعیین شده است، در حالی که در روزهای عادی، این مرکز تا ساعت ۸ شب فعالیت می‌کند.

ایشان با اشاره به افزایش چشمگیر مراجعات مردم در ماه رمضان و ایام نوروز گفت: در این دوره تلاش شد در گروهای مختلف پاسخگویی افزایش ظرفیت ایجاد شود تا به حجم بالای تماس‌ها پاسخ داده شود.

حبیبیان در ادامه با توجه به افزایش سه برابری ارسال سوال از طریق سامانه پیامکی مرکز تصریح کرد: این سامانه با شماره ۳۰۰۰۹۶۴۰ ویژه پاسخگویی به سوالات احکام شرعی، با میانگین ارسال جواب در  ۵ ساعت پاسخگوی کاربران گرامی می باشد.

مسئول بزرگترین بخش پاسخگویی به سوالات در مرکز اضافه کرد: صندوق صوتی نیز با  شماره ۰۹۶۴۰۰  (۲۴ ساعته، حتی در تعطیلات رسمی) فعال است. کاربران می‌توانند با مراجعه به این سامانه سوال خود را ثبت و حداکثر تا ۲۴ ساعت، با وارد کردن کد پیگیری، پاسخ را دریافت نمایند.

وی در پایان درباره مزیت سامانه صندوق صوتی اشاره کرد: این سیستم برای افرادی که در ساعات شلوغ تماس می‌گیرند یا سوالات طولانی‌تری دارند، بسیار کاربردی است.

در گفتگو با حجت‌الاسلام پورمدنی رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی مطرح شد
افزایش تعداد کارشناس پاسخگو در گروه های مختلف و  پاسخگویی ۲۴ ساعته در بخش آنلاین و تسریع در پاسخگویی آفلاین با میانگین 5 ساعت

در گفتگو با حجت‌الاسلام محمدمهدی پورمدنی رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی تشریح شد.
پاسخگویی این بخش در ماه مبارک رمضان و عید نوروز طبق روال هر سال حتی در تعطیلات رسمی فعال می باشد.
پورمدنی با اشاره به افزایش تعداد کارشناس در گروه های مختلف پاسخگویی با توجه به افزایش مراجعه کاربران و  پاسخگویی ۲۴ ساعته در بخش «آنلاین» گفت: بنای مرکز همواره به تسریع در ارسال پاسخ بوده و میانگین پاسخگویی در بخش «آفلاین» پنج ساعت است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی پورمدنی در توضیح فعالیت بخش‌های مختلف این اداره در سال 1403گفت:
در سال 1403 تلاش کردیم تا با به روزرسانی سامانه‌های پاسخگویی خدمات بهتری را به مخاطبین ارائه کنیم. رونمایی از سامانه پاسخگویی هوشمند(دین‌دان) از مهمترین این اقدامات بود که در میانه سال رونمایی شد. پاسخگویی هوشمند در سامانه دین‌دان که مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می شود با اتکا بر داده های بانک‌های پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی است. بانک‌های پاسخگویی این مرکز به جهت تخصصی بودن و نیز مسئله محوری، ظرفیت بسیار خوبی را برای ارائه خدمات پاسخگویی مبتنی بر هوش مصنوعی را دارند.
او افزود: در حال حاضر نسخه آزمایشی این سامانه در وب سایت پاسخگو به آدرس my.pasokhgoo.ir در دسترس مخاطبین هست. تلاش می کنیم در ماه‌های ابتدایی سال 1404 این امکان به نسخه اپلیکیشن پاسخگو نیز اضافه گردد. 

وی افزود: محدودیت‌ در تعداد کارشناسان پاسخگو های و  و تقاضای بالای جامعه برای گفتگوی دینی، به ویژه در ایام پیک مثل ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز، از جمله مشکلاتی است که پاسخگویی فضای مجازی با آن مواجهیم. بخشی از از گلایه‌های مخاطبین ما نیز این است که همواره صف های پاسخگویی در سامانه پاسخگو شلوغ است. امیدواریم استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود فرایند پاسخگویی کمک کند تا مخاطبین زودتر به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنند. پیشنهاد ما به مخاطبین این است که با توجه به ترافیک مراجعه کاربران به سامانه های پاسخگویی آنلاین و آفلاین درایامی نظیر ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، در صورت تمایل سوالات را از دین دان بپرسند. البته در سوالات فقه و احکام علی رغم این که هوش مصنوعی پاسخگویی قابل قبولی دارد اما به جهت این که در برخی از نکات ظریف فقهی احتمال خطا وجود دارد، پیشنهاد می کنیم سوال خود را از کارشناسان در بخش های آنلاین یا آفلاین نیز سوال کنند تا در عمل به وظیفه شرعی‌شان خللی وارد نشود. 
رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی گفت: استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پاسخگویی به سوالات دینی منحصر به پاسخگویی هوشمند نیست. بلکه مقسم هوشمند و مشابهت‌یاب هوشمند از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در فرایند پاسخگویی به سوالات دینی است که در اداره پاسخگویی فضای مجازی از آنها استفاده می‌شود و فرایند پاسخگویی را تسریع می بخشد.
رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی درباره راه‌های ارتباطی کاربران  گفت: پاسخگویی فضای مجازی مرکز در سامانه جامع خدمات پاسخگو متمرکز شده و پرسشگران می توانند از طریق برنامه کاربردی پاسخگو _که آدرس آن در ادامه می آيد_ پرسش خود را مطرح و پاسخ خود را به دو صورت آنلاین و آفلاین دریافت نمایند.
⬅️ اپلیکیشن پاسخگو: mmps.ir/app
⬅️ وب‌ پاسخگو: my.pasokhgoo.ir

رئیس اداره پاسخگویی فضای مجازی در پایان اضافه کرد: این قابلیت نیز فراهم شده کاربران خارج از سامانه پاسخگو و به صورت آفلاین از طریق ربات های زیر پرسش خود را برای پاسخگویی ارسال نمایند:
⬅️ ربات تلگرام : t.me/pasokhgoo_ir_bot
⬅️ ربات بله : ble.ir/pasokhgoo_ir_bot