۱۴۰۴/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۵ شناسه مطلب: 100436
پرسش:
براساس روایات، علت کدورت و دشمنی بین افراد چه چیزی میتواند باشد؟ لطفاً دعایی برای رفع کدورت و دشمنی بین افراد معرفی کنید.
پاسخ:
کدورت و دشمنی که در زبان عربی از آن به «حِقد» یاد میشود، یعنی کینهورزی نسبت به طرف مقابل. کینه و کدورت به معنای نگاه داشتن عداوت در قلب و منتظر فرصت بودن است. در بسیاری مواقع، کینه منجر به بروز خشم و غضب میشود و معمولاً بر اثر شدت خشم و غضب، حس انتقامجویی در شخص بروز پیدا کرده و عفو و گذشت کاهش مییابد. ازاینرو، کدورت و دشمنی از اخلاق ناپسند در اسلام است. اهلبیت علیهمالسلام مردم را از کینهورزی و دشمنی نسبت به یکدیگر پرهیز داده و علل آن را تبیین کردهاند. در آموزههای دینی راهکارهایی هم برای رفع کدورت و دشمنی بیان شده است که یکی از آنها دعا است. با توجه به سؤال مطرح شده، ابتدا به برخی از علل کدورت در روایات اشاره میشود سپس برخی دعاها برای رفع آن آورده میشود.
الف. علت کدورت و دشمنی
کدورت و دشمنی علتهای مختلفی میتواند داشته باشد که در روایات مواردی بیان گردیده و در ادامه اشاره میشود:
1. حسادت
یکی از علتهای کینه و دشمنی، حسادتورزی نسبت به دیگران است. از امیرمؤمنان علیهالسلام نقل شده است:
«شِدّةُ الْحِقْدِ مِنْ شِدَّةِ الْحَسَدِ؛(1) شدت کینه، از شدت حسادت است.»
2. جدال و مراء
یکی دیگر از اموری که باعث کدورت و دشمنی بین افراد میشود، گفتگوهای جنجالی بیفایده است. در روایتی از امیرمؤمنان علیهالسلام آمده است:
«إِیَّاکُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ فَإِنَّهُمَا یُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَى الْإِخْوَانِ وَ یَنْبُتُ عَلَیْهِمَا النِّفَاقُ؛(2) از ستیزهجویی در دین بپرهیزید؛ زیرا دلها را نسبت به یکدیگر بیمار میکند و نفاق و دشمنی پدید میآورد.»
3. شوخی بیشازحد و بیمورد
شوخی بیشازحد، آفات متعددی دارد. یکی از آفات آن، پیدایش کینه و دشمنی بین افراد است. در موارد متعددی دیده شده رابطه و دوستی طولانیمدت برخی افراد، بر اثر یک شوخی بیجا از بین رفته و باعث کینه و دشمنی بین آنها میشود. امیرمؤمنان علیهالسلام میفرمایند:
«إِیَّاکُمْ وَ الْمِزَاحَ فَإِنَّهُ یَجُرُّ السَّخِیمَةَ وَ یُورِثُ الضَّغِینَةَ...؛(3) از شوخیهای بیمورد پرهیز نمایید؛ زیرا باعث ایجاد ناراحتی و کینهورزی میشود.»
4. فحش و ناسزا
براساس روایات معصومان علیهمالسلام یکی دیگر از علل پیدایش کدورت و دشمنی بین افراد، فحش و ناسزا به یکدیگر است. شخصی محضر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمد و عرضه داشت مرا نصیحتی فرمایید، حضرت فرمودند:
«لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْتَسِبُوا الْعَدَاوَةَ بَیْنَهُمْ؛(4) به مردم ناسزا نگویید؛ زیرا باعث ایجاد دشمنی بین آنها میشود.»
5. زیاد سرزنش کردن
یکی دیگر از اموری که باعث ایجاد کدورت میگردد، زیاد سرزنش کردن افراد است. در روایتی از امیرمؤمنان علیهالسلام آمده است:
«احْتَمِلْ أَخَاکَ عَلَى مَا فِیهِ وَ لَا تُکْثِرِ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ یُورِثُ الضَّغِینَةَ وَ یُجَرُّ إِلَى الْبِغْضَه؛(5) برادرت را با همان وضعی که دارد تحمل کن و زیاد سرزنش نکن؛ زیرا این کار کینه میآورد و باعث دشمنی میگردد.»
6. بیان کردن و ابراز داشتهها
یکی از اموری که ممکن است باعث کینهورزی و حسادت دیگران نسبت به انسان شود، ذکر کردن داشتهها نزد کسی است که آن چیز را ندارد، یا امکان تحصیل آن را ندارد. مانند این که شخصی به شرافت خانوادگی خود افتخار نماید، در حالی که طرف مقابل این شرافت خانوادگی را ندارد و قابل کسب هم نیست؛ در نتیجه کینه او را به دل میگیرد. در روایات از امیرمؤمنان علیهالسلام نقل شده است:
«احتَرِس مِنْ ذِکْرِ الْعِلْمِ عِنْدَ مَنْ لاَ یَرْغَبُ فِیهِ وَ مِنْ ذَکَرَ قَدِیمَ الشَّرَفِ عِنْدَ مَنْ لا قَدِیمَ لَهُ فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا یَحْقِدُهُمَا عَلَیْکُ؛(6) بپرهیز از بیان علم نزد کسی که اشتیاقی به آن ندارد و از ذکر نسب خود نزد کسی که گذشته افتخارآمیزی ندارد؛ زیرا این امر موجب کینهتوزیِ او نسبت به تو میگردد.»
7. غیبت
غیبت از گناهانی است که هم موجب خشم و غضب خداوند میشود و هم دشمنی مردم را در پی دارد. امیرمؤمنان علیهالسلام فرمودند:
«إِیَّاکَ وَ الْغِیبَةَ فَإِنَّهَا تُمْقِتُکَ إِلَى اللَّهِ وَ النَّاسِ وَ تُحْبِطُ أَجْرَک؛(7) از غیبت بپرهیز؛ زیرا سبب میشود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرارگیری و پاداشت نابود شود.»
ب. دعای رفع کدورت و دشمنی
میتوانید این عبارت از دعای بعد از نماز صبح را ده بار تکرار نمایید: «اللَّهُمَّ اقْذِفْ فِی قُلُوبِ الْعِبَادِ مَحَبَّتِی؛(8) خدایا محبت مرا در قلوب بندگان قرار بده!» این دعا، بخشی از دعای مفصّلی است که شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد آورده است. این کتاب از مهمترین منابع دعایی شیعه است.
نتیجهگیری:
با جستجو در آموزههای روایی، موارد متعددی از علل و عوامل کدورت یافت شد. حسادت، جدال و مراء، شوخی بیشازحد و بیمورد، فحش و ناسزا، زیاد سرزنش کردن، بیان کردن و ابراز داشتهها و غیبت کردن دیگران، ازجملة این موارد است. برای رفع کدورت و دشمنی نیز راهکارهای متعددی وجود دارد که یکی از آنها دعا است.
پینوشتها:
1. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم، دارالحدیث، چاپ اول، 1376ش، ص298.
2. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، محقق/مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص300.
3. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، محقق/مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص664.
4. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، محقق/مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص664.
5. إبن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول، محقق/مصحح: غفارى، على اکبر، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1404ق، ص84.
6. إبن أبیالحدید، عبدالحمید بن هبهالله، شرح نهجالبلاغه لإبن أبیالحدید، محقق/مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، قم، چاپ اول، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1404ق، ج20، ص322.
7. تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، محقق/مصحح: درایتى، مصطفى، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش، ص221.
8. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه، چاپ اول، 1411ق، ج1، ص209.