آیت الله سیستانی

سلام علیکم و خسته نباشید. خیلی ازتون تشکر میکنم که به سوالات مردم جواب میدید. راستش یه سوال داشتم که روم نمیشه از کسی بپرسم: من نمیدونستم که خود ارضایی روزه رو باطل میکنه، توی ماه رمضون متأسفانه نزدیک افطار خود ارضایی کردم. احتمال هم میدادم که روزه رو باطل میکنه اما کامل مطمئن نبودم. بعد از خود ارضایی از یک نفر همین رو پرسیدم و گفت روزه رو باطل نمیکنه!! ممنون میشم جوابش رو بدید. خیلی نگرانم. یعنی باید 60 روز روزه بگیرم؟ خیلی سخته.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
پرسشگر گرامی، با توجه به اینکه احتمال می دادید که خود ارضایی ، روزه را باطل می کند، باید سوال می کردید. چون سوال نکرده اید ،جاهل مقصر می باشد و روزه شما باطل است. علاوه بر قضا باید کفاره هم بدهید.(1)
در پرداخت کفاره انسان به ازاي هر روز باید دو ماه روزه بگیرد و یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مد طعام (یعنی 750 گرم گندم یا جو و مانند آن) بدهد.چنانچه توانایی روزه و تمکن مالی برای دادن طعام ندارد، هر چند مد که می تواند به فقرا طعام بدهد. اگر اصلا نتواند طعام بدهد، باید استغفار کند. بنا بر احتیاط هر وقت توانایی پیدا کرد ،کفاره را بپردازد. (2)
بنابراین در پرداخت کفاره، مخیر بین شصت روز روزه و یا اطعام شصت فقیر می باشید.
کفاره را انسان باید به صورت طعام بدهد.دادن پول کافی نیست . در صورتی که مبلغ کفاره را به دفتر مرجع و یا فرد مطمئنی بدهد که طعام خریده و به فقیر بدهد، کافی است.
کفاره یک روز تقریبا سی هزار تومان است. می توانید از بازار قیمت گندم را سوال کنید.
پی نوشت ها:
1. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، م1625.
2. همان، م1632.

خواهرم در زمان کودکی و نوجوانی توانایی مالی نداشته روزهایش را نگرفته و کفاره آن را پرداخت نکرده و تعداد روزهای نگرفته را هم نمی داند علیهذا وضعیت چگونه است؟ باتشک

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در صورتي که خواهر شما به سبب عذر شرعي روزه هايش را نگرفته باشد. (مانند ضعف غير قابل تحمل در اوايل بلوغ و يا ايام عادت ماهيانه ) فقط قضاي روزه ها بر او واجب است . کفاره اي به سبب روزه نگرفتن بر عهده او نيست.(1)
اما اگر قضاي روزه ها را بدون دليل تا رمضان سال بعد تاخير انداخته باشد، به ازاي هر روز بايد يک مد طعام(750 گرم گندم يا جو يا برنج و...) به فقير بدهد.(2)
اما در صورتي که روزه هايش را بدون عذر شرعي نگرفته باشد ، علاوه بر قضاي روزه کفاره هم بايد بدهد . در پرداخت کفاره انسان بايد يا شصت روز روزه بگيرد و يا شصت فقير را سير کند و يا به هر کدام يک مد طعام بدهد . اگر توانايي بدني براي روزه ندارد و يا تمکن مالي براي پرداخت کفاره ندارد، هر مقدار که مي تواند بايد اطعام کند . اگر اصلا قدرت اداي کفاره را ندارد، بايد استغفار کند و بنا بر احتياط واجب هر وقت که توانايي داشت ، بايد کفاره بدهد.(3)
اگر در تعداد روزه ها شک دارد، هر مقدار که يقين دارد، انجام بدهد، کافي است ، مثلا اگر شک دارد که 20 روز روزه نگرفته يا 15 روز ، قضاي همان 15 روز را بگيرد، کافي است .(4)
کفاره را انسان بايد به صورت طعام بدهد .دادن پول کافي نيست . در صورتي که مبلغ کفاره را به دفتر مرجع ويا فرد مطمئني بدهد که او طعام خريده و به فقير بدهد، کافي است.
مبلغ هر مد طعام 400 تومان مي باشد و مبلغ کفاره يک روز روزه نگرفتن عمدي 24000تومان مي باشد.
در هر صورت قضاي روزه را بايد انجام بدهد و براي گذشت چند سال کفاره افزايش نمي يابد.
پي نوشت ها :
1. آيه الله سيتاني ، توضيح المسائل ، م1564 .
2. همان ، 1676 .
3 . همان ، 1632 .
4 . همان ، 1668.

سلام ضمن خسته نباشی خدمت شما، من شغلم آزاده، یه مغازه دارم چون مغازه جوابگوی مخارج زندگیم نیست مجبورم هفته ای 1 یا 2 روز هفته را به شهرستان بروم جهت کسب و کار حداقل فاصله هم تا شهر خودم 80 کیلومتر است. حالا با توجه به این موارد آیا روزه گرفتن من در این 2 روزی که میرم شهرستان درست است یا نه؟ ممنون می شم اگه جواب بدید ضمنا مرجع تقلید من اقای آیت الله سیستانی هستند. لطفا جوابشوسریع بدین ممنون.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
بنا به نظر آيه الله سيستاني نماز شما شکسته است و روزه نمي توانيد بگيريد .
(1)
پي نوشت :
1. آيه الله سيستاني ، توضيح المسائل ، م1296 .

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.