وزارت آموزش و پرورش

طی مراسمی با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش روی داد:
طی مراسمی با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش از مجموعه 5 جلدی کتاب های «پرسش و پاسخ های دانش آموزی» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به همت گروه مکتوب مرکز ملی پاسخگویی و با حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد «مشاور وزیر آموزش و پرورش»، حجت الاسلام علی مخدوم «مدیر حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی»، حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» و مولفان و مدیران مرکز ملی از این مجموعه رونمایی گردید.

در این جلسه مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کار برای کودک و نوجوان، دانش آموزان و آموزش و پرورش در کلام و سخن ها بسیار است اما دستگاه ها و نهادهای کشور برای کمک به آموزش و پرورش باید فراتر از سخن گام عملی بردارند و یاری رسان آموزش و پرورش باشند.

دبیرستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با طرح چند پرسش بر اهمیت توجه به آموزش و پرورش و مدرسه تأکید کرد و افزود: حوزه امروز، ورودی خود را از کجا تأمین می‌کند؟ بدون تردید طلبه‌ای نداریم که در مدرسه درس نخوانده باشد، آیا حوزه می‌تواند نسبت به مدرسه بی تفاوت باشد؟ آیا نگاه حوزه به آموزش است یا تربیت؟ کدامیک اولویت است؟ قطعا پرورش و تربیت اولویت اول حوزه است حال سوال اینجاست که آیا حوزه می تواند نقشی که در روح و جان دانش آموز در طول ۱۲ سال بسته شده را به راحتی تغییر دهد؟ («اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْش فی الْحَجَرِ») اینها سوالات جدی است که باید در مورد آن به جمع بندی رسید.

وی به گروه های مرجع و تأثیر گذار دانش آموزان اشاره کرد و گفت: خانواده، مدرسه و جامعه سه رکن مرجع تأثیر گذار بر دانش آموزان و به طور کلی جوانان و نوجوان هستند که از این میان سهم خانواده نسبت به مدرسه خیلی بالاتر است.

حجت الاسلام نیکزاد بیان کرد: در این میان بهترین نهاد اثر گذار بر خانواده، مدرسه و آموزش و پرورش است، اثرگذاری که یک مدیر در مدرسه و به دنبال آن در خانواده دانش آموزان دارد بسیار حائز اهمیت است، ما به این ظرفیت چندان توجه نکرده ایم. خانواده بنیادی ترین سلول جامعه است، چیزی که غرب آن را مورد هجوم قرار داده و از بین برده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به مقوله مدرسه و دانش آموز باید مطالبه جدی حوزه علمیه باشد، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب نظام تعلیم و تربیت با سایر نظام‌ها قابل مقایسه نیست؛ بهترین نهاد برای اثرگذاری بر خانواده و به تبع آن دانش آموزان مدرسه است که از این ظرفیت باید بیش از پیش توجه نماییم.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: بحمدالله طی سالهای اخیر حضور موفق روحانیون در قالب طرح امین، شاغلین فعال در آموزش و پرورش، سرباز طلبه، برخی مربیان پرورشی به صورت میدانی در محیط مدرسه شاهد اثرگذاری ارزشمندی آنان بوده ایم.

وی افزود: در همین راستا به جهت اهمیت موضوع دانش آموزان و دغدغه های فکری آنان اقدام به تألیف یک دوره ۵ جلدی با رویکرد دانش آموزی و متناسب با موضوع آموزش و پرورش منتشر کرده ایم.

اصغری با بیان اینکه حضور فعال در عرصه کودک و نوجوان و به ویژه نگاه به دانش آموزان مطالبه جدی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه می باشد، ادامه داد: در این کتاب که حاوی سؤالات دانش آموزی به صورت خاص می باشد، و در آینده طبق دستور ریاست محترم دفتر سعی بر آن خواهیم داشت که یک تجربه نگاری ویژه پیرامون حضور کارشناسان پاسخگو در مدارس داشته باشیم.

وی بیان کرد: این مجموعه حاوی نکته نظرات، سؤالات مطرح شده از سوی دانش آموزان در موضوعات مختلف و همچنین پرسش و پاسخ هایی با رده دانش آموزی را مدوّن کنیم و در قالب این مجموعه پنج جلدی امروز عرضه نمائیم.

حجت‌الاسلام علی مخدوم، مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی آیین در نشست رونمایی از مجموعه کتاب‌های پرسش و پاسخ دانش آموزی ضمن بیان اینکه با نسل خاصی از انسان‌های امروزی روبه‌رو هستیم، گفت: دینداران و مذهبی‌ها با تاخیر نسبت به نسل ضد شناخت دارند، نسلی که کاملا دیجیتالی است، دانش فنی خوبی دارد، از نسل گذشته اطلاعات وسیعی دارد، نسلی که زبان دان است و نسلی که با داشتن ذهنیت کارآفرین متفاوت می‌بیند، درک و تحلیل می‌کند.

حجت‌الاسلام مخدوم با تاکید براینکه نسل جدید از پیام مستقیم گریزان است، گفت: نسل جدید از پیام مستقیم حتی اگر در بازی باشد گریزان است، باورپذیری نسل جدید تعقییر کرده است البته به این معنا نیست که نسل جدید از دینداری دور شده است، اما آنها ادبیات و روش‌های سنتی را برای پذیرش دین درک یا فهم نمی‌کنند.

مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فضای مکتوب در نسل جدید تعقییر ایجاد خواهد کرد، گفت: نیازمند شناخت وضعیت برای القای مفاهیم با ارزش‌های اسلامی هستیم و نیز نیازمند مسئله شناسی برای ارائه راه حل متناسب هستیم؛ اصل میراث مکتوب مجموعه کتاب‌های پرسش و پاسخ دانش آموزی چیز لازم و کار ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام مخدوم ضمن تاکید براینکه طلاب مشغول در مدارس به همراه معلمان در صف اول جهاد فرهنگی قرار دارند، ابراز کرد: نیاز است که از این مجاهدان در صف اول تقدیر و حمایت شود؛ در زمینه مسائل فرهنگی راه نرفته، مسیر طی نشده و جهاد بر زمین مانده در زمینه مسائل نوجوانان وجود دارد و باید خدمات در این زمینه توسعه داده شود.

شایان ذکر است این کتاب ها حاصل جمع آوری سوالات دانش آموزان بوده که پس از تدوین در مرکز، توسط بوستان کتاب به چاپ رسید.

در جلسه ای با حضور مشاور وزیر آموزش و پروش با ریاست مرکز ملی مطرح شد:
مشاور وزیر آموزش و پرورش طی بازدیدی از مرکز ملی پاسخگویی، راه هایی برای تعامل بیشتر با مرکز را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، آقای علیرضا حاجیان زاده ضمن بازدیدی از مرکز ملی پاسخگویی، ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته از سوی مرکز ملی، گسترش این برنامه ها را خواستار شد.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نشست ها و اجلاس های سالانه در آموزش و پرورش، حضور جدی تر و اثرگذار مرکز را در این نشست ها و اجلاس ها خواستار شد.

وی خواستار کنشگری بیشتر مرکز ملی در کانون های پروش فکری، مجلات رشد که با 30 عنوان با شمارگان 40 میلیون در سال منتشر می شود، دانشگاه فرهنگیان و سایر بخش های آموزش و پرورش شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در انتها به راه اندازی هسته مشترک بین این وزارت و مرکز ملی پاسخگویی تاکید کرد تا در زمینه پیشبرد اهداف فیمابین در حوزه پاسخ به سوالات و شبهه شناسی، هدایت فعالیت ها را به عهده بگیرد.

در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» ضمن استقبال از همکاری، به برخی اقدامات ویژه مرکز ملی در خصوص آموزش و پرورش اشاره کرد. راه اندازی سامانه «پاسخگویی من» و اپلیکشین بشری «پاسخگویی به فرهنگیان»، حضور میدانی در جمع دبیران دینی در استان های مختلف و آموزش جریان شناسی شبهات، مدل ها و تکنیک های پاسخگویی را از مهمترین اقدامات در زمینه همکاری با نهاد آموزش و پرورش برشمرد.